وزیر امورخارجه لیتوانی:

برای تروریستی اعلام کردن سپاه مسائل قانونی باید حل شود

وزیر امورخارجه لیتوانی با ادعای این که در میان کشور‌های اتحادیه اروپا اتفاق نظر بیشتری برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران وجود دارد، گفت: اما مسائل عملی و قانونی وجود دارد که باید حل شود.

 برای تروریستی اعلام کردن سپاه مسائل قانونی باید حل شود

گابریلیوس لاندس‌برگیس، وزیر امورخارجه لیتوانی در گفتگو با پایگاه خبری- تحلیلی آکسیوس مدعی شد که اتفاق نظر رو به افزایشی در میان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران وجود دارد.

وی در پایان سفر اخیر خود به سرزمین‌های اشغالی به آکسیوس گفت: اجماع فزاینده‌ای نسبت به این تصمیم وجود دارد، اما مسائل عملی و قانونی وجود دارد که باید حل شود. با این حال، من فکر می‌کنم که ممکن است به آنجا برسیم.

پارلمان اروپا در ژانویه سال جاری (میلادی) با تصویب قطعنامه‌ای از اتحادیه اروپا خواست تا نام سپاه پاسداران ایران در فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه قرار دهد، اما به گفته مقامات اروپایی موانع زیادی برای این کار وجود دارد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود که برای اتخاذ چنین تصمیمی به رای دیوان عالی یک کشور عضو اتحادیه اروپا نیاز است.

وزیر امورخارجه لیتوانی در ادامه با تکرار ادعا‌ها درباره همکاری‌های دفاعی تهران و مسکو و اینکه ایران پهپاد‌های خود را در اختیار روسیه قرار داده است، افزود: ما به عنوان اتحادیه اروپا انتظار نداشتیم که ایران در خانه ما را بکوبد. ما فکر می‌کردیم این یک موضوع خاورمیانه است که باید مراقب آن باشیم، اما آنچه اکنون می‌بینیم این است که همکاری‌های رو به رشدی بین ایران و روسیه وجود دارد. ایران به ما نزدیک‌تر می‌شود. ما باید نسبت به آن واکنش نشان دهیم.

وی با بیان اینکه لیتوانی خواهان افزایش همکاری با اسرائیل در زمینه نظامی و پدافند هوایی است گفت که اکنون فرصت خوبی برای همکاری بیشتر وجود دارد و کشورش خواهان تبادل دانش و اطلاعات در مورد ایران است.

این در حالی است که اظهارات اخیر مقامات اروپایی نشان می‌دهد که آن‌ها از اتخاذ چنین تصمیمی که می‌تواند پیامد‌هایی را در پی داشته باشد، عقب‌نشینی کرده‌اند.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان اوایل اسفندماه در اظهاراتی در بروکسل درباره موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا گفت: در حال حاضر، در اتحادیه اروپا مبنای قانونی برای قرار دادن سپاه پاسداران در این فهرست ندارد.

وزارت امورخارجه آلمان روز ۳۰ دی‌ماه هم اعلام کرده بود که قرار دادن سپاه در چنین فهرستی با موانع حقوقی روبرو است.

همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفته بود: نظرات جالب توجهی در این باره وجود دارد و موضوعی است که نمی‌توان بدون تصمیمی حقوقی، کاری درباره آن کرد. نمی‌توانیم بگوییم ما شما را تروریست می‌دانیم، چون از شما خوشمان نمی‌آید.

وی خاطر نشان کرد: درباره موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران باز هم می‌گویم که این کار زمانی انجام‌پذیر است که دادگاهی در یکی از کشور‌های عضو، حکمی حقوقی در این زمینه صادر کند. باید محکومیتی عینی و منسجم انجام شود؛ سپس آن را در سطح اتحادیه اروپا بررسی می‌کنیم.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها