در اقلیم کردستان عراق روی داد

انتقادها از طالبانی به دلیل «قدس کردستان» خواندن کرکوک

اظهارات اخیر رهبر حزب اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق درباره شهر کرکوک و «قدس کردستان» خواندن این شهر توسط وی، انتقادهای شدید عرب‌های این شهر را به همراه داشته است.

انتقادها از طالبانی به دلیل «قدس کردستان» خواندن کرکوک

به نوشته روزنامه القدس العربی، «شورای یکپارچه عربی» کرکوک در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات بافل طالبانی، رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق تاکید کرد: هر از چند گاهی برخی از رهبران احزاب کرد سعی می‌کنند با سخنرانی‌های ناسیونالیستی احساسات مردم را تحریک کنند و با شعارهایی که باعث ایجاد تفرقه در بین اجزای کرکوک می‌شود، برای خود مخاطب جلب کنند.

در این بیانیه آمده است: این گونه گفتمان‌های شوونیستی نشان می‌دهد کسانی که آن را ترویج می‌کنند، ذهنیت ملی افراطی خود را تغییر نداده‌اند و نمی‌توانند در ایده عراق یکپارچه ادغام شوند که حقوق همه اقلیت‌ها را تضمین کرده و اعراب ۸۵ درصد آن را تشکیل می‌دهند.

 این شورا در ادامه بیانیه خود افزود: ما در شورای یکپارچه عربی کرکوک مخالفت خود را با این شعارهای نژادپرستانه اعلام می‌کنیم که در اصل هدف آن حذف سایرین در استان کرکوک است و نتایج آن بازگشت به عقب خواهد بود.

این شورا همچنین تاکید کرد: ما به «کرکوک عراق» با همه اجزای آن اعتقاد داریم و پس از اعمال قانون به نمادی از همزیستی، امنیت و بازسازی تبدیل شده است و کرکوک قلب عراق باقی خواهد ماند.

در همین حال، "هیئت اندیشه عربی" کرکوک با «تحریک آمیز» خواندن اظهارات طالبانی این اظهارات را محکوم کرد.

در بیانیه این هیئت نیز آمده است که این تصور مصداق بارز ضرب المثل شتر در خواب بیند پنبه دانه است؛ چراکه استان کرکوک استانی عراقی برای همه عراقی‌ها با اجزای مختلف آن است.

"هیئت اندیشه عربی" کرکوک در ادامه از دستگاه قضایی، دولت و پارلمان عراق خواست که جلوی بیان شدن چنین اظهارات تحریک آمیزی را بگیرند.

این مواضع پس از از آن اتخاذ شد که بافل طالبانی در سخنانی با اشاره به اختلافات اربیل و بغداد بر سر موضوع کرکوک، گفت: «اتحادیه میهنی هرگز بر سر خاک کردستان سازش نکرده و نخواهد کرد و اعتقاد راسخ و محکم ما درباره کردستانی بودن کرکوک واضح و روشن است، اما آشتی و همزیستی میان اقوام و فرهنگ‌های مختلف را فراموش نکرده‌ایم و از آن همواره محافظت کرده ایم.»

وی افزود: ما دنباله‌رو جلال طالبانی و میراث ارزشمند وی هستیم، به همین دلیل چندی پیش در منزل ایشان در بغداد که همیشه محل گردهمایی گرایشات مختلف بود، فعال کردن ماده ۱۴۰را در برنامه کاری هئیت دولت جدید گنجاندیم و تمام تلاش خود را برای عملی کردن آن بکار می‌بریم.

وی همچنین گفت: به همه‌ی شهروندان کرکوک سربلند درود می‌فرستیم و به آنها می‌گوییم که کرکوک «قدس کردستان» بوده و خواهد بود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها