ناظران آژانس در تمامی نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین مستقر میشوند

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ناظران این نهاد بین‌المللی در تمامی نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین مستقر خواهند شد.

ناظران آژانس در تمامی نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین مستقر میشوند

«رافائل گروسی» روز جمعه خبر داد که هفته آینده به اوکراین خواهد رفت.

وی در ادامه سخنانش گفت که سفر وی با هدف استقرار ناظران در تمامی نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «با ورود جنگ اوکراین به دومین سال خود، باید به تلاش‌ها برای جلوگیری از بروز حادثه خطرناک هسته‌ای ادامه داد».

گروسی تاکید کرد: «استقرار ناظران دائمی در اوکراین به جلوگیری از بروز حادثه هسته‌ای طی درگیری نظامی کنونی کمک می‌کند».

بیشترین نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا است. زاپوروژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپاست و روسیه در اولین روزهای عملیات نظامی خود در اوکراین، کنترل این تاسیسات را به دست گرفت و این نیروگاه به طور عادی به کار خود ادامه داد.

نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا محسوب می‌شود و فاصله چندانی با خط مقدم درگیری‌ها در اوکراین ندارد، ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت دارد و حدود یک چهارم برق مورد نیاز اوکراین را تامین می‌کند.

روسیه در  ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی را در اوکراین آغاز  و از آن زمان تاکید کرد که به دنبال نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین و هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی است و به زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور کاری ندارد.

چندی پیش در 4 منطقه اوکراین شامل منطقه زاپوروژیا همه‌پرسی بر سر پیوستن به روسیه برگزار شد که اکثریت قاطع مردم این مناطق به این پیوستن رای مثبت دادند. 

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها