سازمان ملل: دولت اتیوپی مرتکب جنایت جنگی در تیگرای شده است

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درخصوص نقض‌ها در اقلیم تیگرای، دولت اتیوپی را به ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در این اقلیم متهم کرد.

سازمان ملل: دولت اتیوپی مرتکب جنایت جنگی در تیگرای شده است

به نوشته روزنامه العربی الجدید، کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در خصوص نقض‌ها در اقلیم تیگرای در گزارشی اعلام کرد که دولت اتیوپی در برخی جنایت‌ها علیه بشریت در تیگرای دست داشته است.

این کمیته که سال گذشته میلادی توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تشکیل شد و شامل سه کارشناس مستقل حقوق بشر است، گزارش داد: دلایل معقولی وجود دارد که نشان می‌دهد نقض‌های صورت گرفته در تیگرای به حد جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت رسیده است.

کارشناسان این کمیته فهرست طولانی را از نقض‌های صورت گرفته از اعدام‌های خودسرانه گرفته تا تجاوز جنسی و همچنین ایجاد عمدی قحطی تهیه کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که دولت اتیوپی و متحدانش نزدیک به شش میلیون شخص در تیگرای را از دسترسی به خدمات اساسی از جمله اینترنت و خدمات بانکداری به مدت یک سال محروم کردند.

طبق این گزارش، ممانعت از دسترسی به خدمات اولیه، غذا، مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های بشردوستانه، عواقب مخربی برای غیرنظامیان در تیگرای به همراه دارد و چنین اقدامی جنایت علیه بشریت است.

کارشناسان کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در پایان نسبت به ازسرگیری درگیری‌ها در تیگرای هشدار دادند.

درگیری در اقلیم تیگرای در سال ۲۰۲۰ آغاز شد؛ دولت اتیوپی جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای را به حمله به پایگاه‌های ارتش فدرال متهم کرده و نیروهای این ارتش را با حمایت نیروهای امهره و اریتره به این منطقه اعزام کرد تا جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای، حاکم بر این منطقه را بیرون کنند.

نیروهای تیگرای در ابتدا ظرف یک ماه شکست خوردند اما در سال ۲۰۲۱ با یک ضد حمله تقریبا کنترل بیشتر منطقه تیگرای را پس گرفتند و وارد مناطق مجاور آن در امهره شدند. درگیری‌ها میان دو طرف از اواخر مارس پس از برقراری آتش‌بس انسانی متوقف شد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها