خروج نظامیان هند و چین از مرز مورد مناقشه فردا تکمیل می‌شود

خروج سربازان چینی و هندی قرار است فردا دوشنبه از منطقه دورافتاده مرزی واقع در غرب هیمالیا کامل شود.

خروج نظامیان هند و چین از مرز مورد مناقشه فردا تکمیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری رویترز، خروج کامل نیروهای هند و چین دو سال پس از آنکه درگیری بین آنها به نبرد مرگباری منجر شد، رخ می‌دهد.

این خروج که پس از چندین دور مذاکره بین مقام‌های ارشد نظامی چین و هند صورت می‌گیرد بخشی از تلاش‌های دهلی‌نو و پکن برای اجتناب از افزایش تنش بین دو کشور است که رویارویی آنها در منطقه مذکور به سال ۱۹۶۲ برمی‌گردد.

این روند که توسط پکن نیز تایید شده پیش از نشست ازبکستان در روزهای آتی انجام می‌شود که شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین و نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز در آن حضور دارند.

وزارت خارجه هند اعلام کرد، سربازان دو کشور روند خروج را از منطقه "چشمه‌های گوگرا-هات" در لداخ واقع در غرب هیمالیا روز پنجشنبه آغاز کرده‌اند و این روند تا دوشنبه تکمیل می‌شود.

آریندام باغچی، سخنگوی وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو طرف توافق کرده‌اند که پیشروی در این منطقه مورد مناقشه را به صورت مرحله‌ای، هماهنگ و تایید شده متوقف کنند و در نتیجه نیروهای دو طرف به مناطق مربوطه خود بازمی‌گردند. تمامی زیرساخت‌های موقت در منطقه نیز که توسط ارتش‌های هند و چین ایجاد شده به عنوان بخشی از این توافق برچیده می‌شوند.

در این میان، یک کارشناس مسائل دفاعی نیز گفته است: اگرچه جزئیات این توافق هنوز علنی نشده اما ارتش‌های دو طرف احتمالا منطقه‌ای حائل بین ارتش‌های دو کشور ایجاد می‌کنند و در نهایت گشت‌زنی در منطقه متوقف می‌شود.

یک ژنرال بازنشسته ارتش هند نیز که در لداخ خدمت کرده، گفت: این یک گام مثبت است. سناریوی رو در رو و چهره به چهره حذف شده است.

در پی درگیری مرگبار در ژوئن ۲۰۲۰ که به کشته شدن دست‌کم ۲۰ سرباز هندی و چهار سرباز چینی منجر شد، توافق مشابهی برای ایجاد منطقه حائل در سایر مناطق در لداخ که سربازان در آن مستقر هستند، مطرح شد.

هند و چین ۳۸۰۰ کیلومتر مرز بدون علامت دارند و سربازان دو کشور برای اجتناب از استفاده از سلاح در سراسر این مرز دوفاکتو موسوم به "خط کنترل واقعی" به پروتکل‌هایی پایبند بوده‌اند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها