آمریکا: پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران همچنان باز است

مذاکره کننده آمریکا در وین اخبار درباره اعطای امتیاز ویژه به تهران برای احیای برجام را رد کرد.

آمریکا: پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران همچنان باز است

رابرت مالی، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا و مذاکره کننده این کشور در مذاکرات احیای برجام ادعاها مبنی بر امتیاز ویژه اروپا به تهران را رد کرد. 

به نقل از پی بی اس، مالی درباره اخبار منتشر شده از سوی روزنامه وال استریت ژورنال درباره امتیاز ویژه اروپا و آمریکا به ایران درباره بسته شدن پرونده تحقیقات درباره فعالیت های پیشین هسته ای تهران، آن را تکذیب کرد و گفت: سیاست ما این است که فشاری بر روی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بستن پرونده مسائل پیشین تهران اعمال نخواهیم کرد. 

وی تاکید کرد: پرونده فعالیت های هسته ای پیشین ایران زمانی بسته خواهد شد که تهران پاسخ های معتبری که آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کرده است را به آنها بدهد. این امر زمانی رخ خواهد داد که آژانس از پاسخ های ایران راضی شده و ما هم از این موضوع ابراز رضایت خواهیم کرد. با این حال، تا پیش از آن زمان ما از این مسئله رضایت نخواهیم داشت. 

این مقام آمریکایی درباره رفع تحریم های ایران افزود: ما در مذاکرات وین بر روی رفع تحریم های تهران توافقی نکرده ایم. در حقیقت تا درباره هم چیز توافق نکنیم، درباره هیچ چیز توافق نشده است. ما هم اینک با یک متن که هماهنگ کننده اتحادیه اروپا مطرح کرده است مواجه ایم و تمامی طرف ها درک مشخصی از آن دارند. 

رابرت مالی در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای پولیتیکو درباره بندی در توافق که باعث کاهش فشار بر سپاه پاسداران و توانایی طرف های ثالث برای داد و ستد با این نهاد می شود گفت: ما درباره کاهش معیارهای تحریمی خود در معاملات تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا مذاکره ای نکرده و در آینده نیز نخواهیم کرد. طرف های ثالث در صورتی که خواهان مراودات تجاری با تهران هستند باید به تحریم های ما احترام بگذارند. 

پیش تر میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، در مصاحبه با ایزوستیا درباره آخرین تحولات مذاکرات وین گمانه زنی کرد که فرض بر این است که طرفین به نسخه اولیه با تغییراتی جزئی طرح بازگردند.

اولیانوف در مصاحبه خود گفت: طرفین به پایان خط رسیده‌اند یا شکست یا توافق. احتمالا در آینده هیچ مذاکرات طولانی مدت وجود نخواهد داشت. همه چیز به این بستگی دارد که آیا همه کشور‌های شرکت کننده در مذاکرات، از جمله ایران در وهله اول، با طرح پیشنهادی که هفته گذشته منتشر شد موافق باشند یا خیر.

او در ادامه با بیان اینکه گزینه دیگری نیز وجود دارد اعلام کرد که ممکن است ایرانی‌ها اصلاحاتی را در متن به غربی‌ها پیشنهاد دهند. وضعیت قابل درک نیست. شاید هفته‌های آینده ایده بهتری از اینکه در کجا هستیم دست یابیم، اما اکنون هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. ایران تنها در مورد چند کلمه از متن، سؤالاتی را مطرح کرده و در مورد بقیه متن می‌توان گفت توافق صورت گرفته است.

پیش از این محمد مرندی، مشاور هیئت مذاکره کننده ایرانی به شبکه تلویزیونی العربی گفته بود: «ایران با بررسی پیشنهاد‌های اصلاح شده درباره توافق هسته‌ای به مشارکت سازنده ادامه می‌دهد.»

دور تازه مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از نزدیک به ۵ ماه وقفه از پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در پایتخت اتریش آغاز شد و سرانجام بعد از چند روز مذاکره فشرده میان هیئت‌های مذاکره‌کننده حاضر در وین، مواضع کشورمان با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشته شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    1

    همانطور که تاریخ نوشت کورش شاه شاهان فاتح جهان شد و به هیچ کس و هیچ اموالی تعرض نکرد و هر کس را با دین و آیینش گذاشت ، روزی تاریخ خواهد نوشت امریکا ظالمین بود که جهان را نتوانست فتح کند و همه را مطیع خود کند چون کشوری بنام ایران کشور کوروش در برابرش ایستاد و امریکا هیچ غلطی نتوانست کند

    نظرات شما -
    • 🐜
      0

      الان که هخامنشیان در ایران حکومت نمیکننددوست عزیز حکومت دست عربزاده هاست بیدارشو

    • ناشناس
      0

      البته اگه تاریخ را نفهم های مثل تو بنویسند حتما چنین خواهند نوشت .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها