رسانه‌های بلژیک اعلام کردند

احتمال سنگ‌اندازی آمریکا در مسیر بازگرداندن اسدی به ایران

رسانه‌های بلژیک اعلام کردند که آمریکا احتمالا در برنامه تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک مداخله کند و درخواست استرداد اسدالله اسدی به آمریکا را بدهد.

احتمال سنگ‌اندازی آمریکا در مسیر بازگرداندن اسدی به ایران

روزنامه‌های «هِت لَتسته نیوز» و «دِ مورخِن» بلژیک از احتمال درخواست آمریکا برای تحویل اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی بازداشت شده در بلژیک، به آمریکا خبر دادند.

پارلمان بلژیک هفته گذشته معاهده تبادل زندانیان با ایران را به تصویب رساند؛ اقدامی که راه را برای آزادی و انتقال اسدی به ایران باز می‌کند.

با این حال یک نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک که مخالف تصویب این لایحه بود، گفته است که آمریکا در تلاش است با درخواست استرداد اسدی به آمریکا از تبادل زندانی میان بلژیک و ایران جلوگیری کند.

به نوشته رسانه‌های بلژیک، درخواست احتمالی جدید از سوی آمریکا می‌تواند مانع از بازگشت اسدالله اسدی به ایران شود. ایالات متحده علیه معاهده تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک موضع‌گیری کرده است.

به نوشته رسانه‌ها، بلژیک امید دارد در ازای آزادی اسدالله اسدی، بتواند دو شهروند بلژیکی و سوئدی را که در در ایران در بازداشت هستند، آزاد کند.

روز جمعه دادگاهی در بروکسل انتقال اسدالله اسدی به ایران و هر کشور ثالث دیگری را «موقتاً ممنوع» اعلام کرد. اقدامی که به نوعی سنگ اندازی در مسیر موافقت‌نامه تبادل زندانی میان ایران و بلژیک محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اخیرا در پاسخ به سوال ایسنا درباره امضای موافقت‌نامه انتقال محکومین بین ایران و دولت بلژیک و احتمال آزادی اسدی در آینده نزدیک تصریح کرد: در مورد آقای اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک، ایران بارها مواضع خود را اعلام کرده و بر آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات تأکید کرده است.

وی ادامه داد:‌ بحث موافقت‌نامه‌های قضایی اعم از استرداد مجرمان و... و یا همکاری‌های مربوط به مباحث کیفری و مدنی بین کشورها یک موضوع عادی و روتین است و هم ایران و هم بلژیک تعداد قابل توجهی از این نوع موافقت‌نامه‌ها را با کشورهای مختلف امضا کرده‌اند و انعقاد این نوع موافقت‌نامه‌ها برای همکاری‌های دوجانبه یک امر عادی و شناخته‌شده است.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر موضوع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه بازداشت اسدالله اسدی یک فرایند کاملا غیرقانونی و نقض فاحش کنوانسیون وین است، تصریح کرد: خواست ما از دولت بلژیک این است که این دیپلمات ایرانی را فورا آزاد کرده،‌ اعاده حیثیت کرده و خسارت وارده را جبران کنند و نسبت به بدعت گذاشته شده در نقض مصونیت دیپلمات‌ها مسئولیت خود را بپذیرد.

 

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • وقیحان
    0

    رو اگر رو باشد شما دارید.

  • ناشناس
    0

    اسدی همانجا باشد برای خودش بهتر هست.

  • ناشناس
    0

    اسدی کلی دلار قایم کرده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها