تصویب لایحه تبادل زندانی با ایران در پارلمان بلژیک

پارلمان بلژیک لایحه تبادل زندانی با ایران را تصویب کرد که می‌تواند به آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در این کشور منجر شود.

تصویب لایحه تبادل زندانی با ایران در پارلمان بلژیک

نشریه پولیتیکو نوشت، پارلمان بلژیک لایحه تبادل زندانیان با ایران را تصویب کرده است که می‌تواند منجر به استرداد اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شود که با اتهاماتی در بلژیک در زندان به سر می‌برد.

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر در نامه‌ای اعتراضی به کمیسر عالی  حقوق بشر سازمان ملل درباره اسدی گفته بود: کاظم غریب‌آبادی  در نامه  به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از نقض فاحش حقوق اسدالله اسدی توسط مقامات جمهوری فدرال آلمان و بلژیک اعلام ابراز نگرانی کرد و گفت: آقای اسدالله اسدی از ماموران دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در وین اتریش است. وی در جولای ۲۰۱۸ در ایالت بایرن آلمان در زمان بازگشت به اقامتگاهش در وین، با وجود دارا بودن مصونیت سیاسی به طور غیرقانونی بازداشت شد. بعد از گذشت یکصدویک روز بازداشت با حکم غیرقانونی دادگاه کارلسروهه آلمان، در اکتبر ۲۰۱۸ به بلژیک منتقل شد. پس از انتقال، دادگاه کیفری آنتورپ برخلاف مصونیت دیپلماتیک آقای اسدی برابر کنوانسیون ۱۹۶۱ وین، وی را به صورت غیرقانونی به بیست سال حبس محکوم نمود. او در حال حاضر در بلژیک زندانی است.

پولیتیکو درباره تصویب این لایحه نوشت: ۷۹ نفر از ۱۳۱ نماینده پارلمان بلژیک رای موافق و ۴۱ نفر رای مخالف دادند و ۱۱ نفر رایشان ممتنع بود.

علاوه بر این، خبرگزاری دویچه وله در این زمینه نوشت: پیش‌تر، کمیته روابط خارجی مجلس عوام بلژیک روز چهارشنبه، ۱۵ تیرماه‌ پس از ساعت‌ها بحث و رایزنی در طول دو روز، این لایحه را به تصویب رسانده بود. از آن زمان، انتظار می‌رفت که این لایحه به تصویب پارمان بلژیک برسد چرا که پارمان این کشور به طور معمول از مصوبات کمیته‌های تخصصی خود پیروی می‌کند.

دویچه وله گزارش داد: توافق مزبور برای استرداد مجرمان در روز ۱۱ مارس(اسفند ۱۴۰۰) به امضای وزارت دادگستری بلژیک و سفیر ایران در این کشور رسیده بود. در متن این توافق آمده که «بهترین راه» برای ارتقای همکاری با ایران در مسائل قضایی این است که به محکومان اجازه داده شود تا دوران محکومیتشان را در کشورهای خود سپری کنند.
به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه همچنین در نشست خبری اخیرش در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه در روزهای اخیر موضوع امضای موافقت‌نامه انتقال محکومین بین ایران و دولت بلژیک در مجلس این کشور اروپایی مطرح شده و برخی با توجه به این موضوع به پرونده اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی بازداشت شده در بلژیک اشاره کردند، نظر شما در این ارتباط چیست و آیا بر این اساس این احتمال وجود دارد که در آینده شاهد مبادله و یا آزادی این دیپلمات ایرانی باشیم؟ تصریح کرد: در مورد آقای اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک، ایران بارها مواضع خود را اعلام کرده و بر آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات تأکید کرده است.

وی ادامه داد:‌ بحث موافقت‌نامه‌های قضایی اعم از استرداد مجرمان و... و یا همکاری‌های مربوط به مباحث کیفری و مدنی بین کشورها یک موضوع عادی و روتین است و هم ایران و هم بلژیک تعداد قابل توجهی از این نوع موافقت‌نامه‌ها را با کشورهای مختلف امضا کرده‌اند و انعقاد این نوع موافقت‌نامه‌ها برای همکاری‌های دوجانبه یک امر عادی و شناخته‌شده است.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر موضوع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه بازداشت اسدالله اسدی یک فرایند کاملا غیرقانونی و نقض فاحش کنوانسیون وین است، تصریح کرد: خواست ما از دولت بلژیک این است که این دیپلمات ایرانی را فورا آزاد کرده،‌ اعاده حیثیت کرده و خسارت وارده را جبران کنند و نسبت به بدعت گذاشته شده در نقض مصونیت دیپلمات‌ها مسئولیت خود را بپذیرد.

وی بار دیگر تأکید کرد: این موافقت‌نامه‌ها به صورت عام امضا می‌شود و یک امر کلی است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها