آمریکا: تصمیم سیاسی‌مان را در زمینه احیای برجام گرفته‌ایم

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک‌ کنفرانس خبری با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران، به سوالاتی در زمینه آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات احیای توافق هسته‌ای و برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داد.

آمریکا: تصمیم سیاسی‌مان را در زمینه احیای برجام گرفته‌ایم

وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا نوشت، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا پس از گفت‌وگوی تلفنی اخیر رییس جمهور فرانسه با رییس جمهور ایران انتظار اقدامات تازه‌ای در زمینه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای میان آمریکا و ایران می‌رود یا نه، گفت: گفتنش برایم سخت است چون واقعیت این است که این بر عهده ایران است که پیش بیاید و نشان بدهد که آماده همکاری سازنده و صرف‌نظر کردن از مسائل غیرمرتبط و فرعی و مذاکره با حسن نیت درباره توافقیست که مدتی می‌شود روی میز بوده است.

پرایس در ادامه گفت: کاخ الیزه بیانیه‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد رییس جمهور مکرون دقیقا همان پیام ما را که به طور غیرمستقیم به ایران داده‌ایم، همان پیامی که مدتی است علنا هم آن را گفته‌ایم، منتقل کرده است، این که ما آماده‌ایم به طور دوجانبه به برجام[توافق هسته‌ای] بازگردیم. البته دوجانبه یعنی این کار مثل یک خیابان دو طرفه است. ما هنوز و حداقل تا به حال ندیده‌ایم که ایرانی‌ها نشان داده باشند آماده انجام دادم این کارند.

اظهارات پرایس در این باره در پی این مطرح می‌شود که در پی تماس تلفنی اخیر سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران و امانوئل مکروم، همتای فرانسوی‌اش، کاخ الیزه در این بیانیه اعلام کرد که مکرون در اظهارات خود از پیشرفت نکردن مذاکرات احیای برجام ابراز نا امیدی کرده و گفته است که از نظر او احیای توافق هسته‌ای با ایران هنوز ممکن است.

در ادامه این بیانیه آمده است: مکرون همچنین از رئیس جمهوری ایران خواسته است که برای دستیابی به توافق و بازگشت به اجرای تعهدات ایران ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، "انتخاب روشنی" داشته باشد.

همچنین خبرگزاری رویترز در این باره نوشت، رئیس جمهور فرانسه در ادامه گفته که متقاعد شده است چنین نتیجه‌ای هنوز امکان‌پذیر است، اما باید هرچه زودتر انجام شود.

رئیس جمهور ایران نیز  در این گفت‌وگو از اقدامات و مواضع غیرسازنده آمریکا و کشورهای اروپایی انتقاد کرد و اظهار داشت: صدور قطعنامه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامی بحران‌ساز و با هدف ایجاد فشار علیه ملت ایران بود که موجب ضربه زدن به اعتماد سیاسی است.

 ابراهیم رئیسی همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حصول توافق را در گرو حل و فصل کامل مسائل پادمانی و ارائه تضمین‌های لازم از جمله در قبال استمرار پایبندی معتبر طرف‌ها به توافق و تامین منافع اقتصادی ملت ایران می‌داند.

ایران اگر بخشی از هر گونه بازگشت دوجانبه مورد توافق به برجام باشد، باید هر گونه اطلاعات و شفاف‌سازی مورد نیاز آژانس جهت راستی‌آزمایی اظهارات ایران را برای آن فراهم کند

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات رییس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر این که دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمان احیای توافق هسته‌ای فعال نخواهند شد، آیا این موضوع تاثیری بر مذاکرات خواهد گذاشت، گفت: واقعیت این است که حفظ شرایطی که در آن شفافیت امور مربوط به برجام برای آژانس کاهش یافته باشد، فقط منجر به پیچیده شدن چالش‌ها در زمینه بازگشت دوجانبه بالقوه به پایبندی به برجام می‌شود. این کار فقط بحران هسته‌ای ایجاد شده توسط خود ایران را تعمیق می‌کند.

او افزود: ایران اگر بخشی از هر گونه بازگشت دوجانبه مورد توافق به برجام باشد، باید هر گونه اطلاعات و شفاف‌سازی مورد نیاز آژانس جهت راستی‌آزمایی اظهارات ایران را برای آن فراهم کند.

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا دز ادامه با گفتن این که این کشور مدام در حال ارزیابی مزایای برجام در زمینه اصل منع اشاعه تسلیحات اتمی است، گفت: ما تا زمانی که این ارزیابی بهمان نشان دهد بازگشتی دوجانبه به پایبندی به توافق در راستای منافع ملی‌مان خواهد بود، به دنبال بازگشت دوجانبه به پایبندی خواهیم بود چون این بازگشت دوجانبه ما را نسبت به وضع فعلی‌مان در موقعیت مستحکم‌تری در قبال برنامه‌ هسته‌ای ایران قرار می‌دهد.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به این موضوع در پی این مطرح می‌شود که محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی به تازگی با اشاره به برچیده شدن برخی دوربین‌های نظارتی آژانس در ایران تاکید کرد: دوربین‌های آژانس برای رفع اتهام بود اما اگر قرار است آن اتهام‌ها پابرجا بماند دلیلی ندارد که دوربین‌ها به جای بماند.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موجود در تاسیسات هسته‌ای ایران، اظهار کرد: خیلی خوب است که مردم ما و مسئولان ما حافظه تاریخی خود را به هنگام کنند. ۲۰ سال است به جمهوری اسلامی اتهام می‌زنند که شما در حال ساخت بمب اتمی هستید و هر روز هم یکجا را آدرس دادند و علیه ما قطعنامه وضع کردند و تحریم‌هایی طراحی کردند.

اسلامی یادآور شد: ۲۰ سال همه دولتهای گذشته مذاکره کردند و حاصل آن سند برجام شده و چارچوبی که دارد اما حالا این‌ها بازهم برگشتند و همان اتهام را در قالب اسناد ربایش‌شده و مکان‌های ادعایی گذاشته‌اند روی میز.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه اساس پذیرش برجام توسط جمهوری اسلامی، رفع اتهام و اعتمادسازی بوده است، گفت: جمهوری اسلامی آن زمان پذیرش کرد که فعالیت‌های غنی‌سازی را در محدود سازد و ظرفیت و سرعت خود را کاهش دهد تا اعتمادسازی اتفاق بیفتد اما آنها پایبند نبودند.

اسلامی تصریح کرد: وقتی که نظارت تشدید شده را پذیرفتیم برای رفع اتهام بوده است، آن دوربین‌ها برای رفع این اتهام بوده است اما اگر قرار است آن اتهام‌ها پابرجا بماند دلیلی ندارد که دوربین‌ها به جای بماند. این دوربین‌ها به دست خود آژانس جمع شده است.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی هیچ زمانی پنهان‌کاری نداشته است. ما هیچ زمانی غنی‌سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با آژانس نداشته‌ایم. ایجاد ظرفیت آب سنگین و همه زیرساخت‌های صنایع اتمی ما با هماهنگی آژانس بوده و تحت نظارت آژانس بوده و الان هم هست. اما این دوربین‌های به اصطلاح برجامی، به توافق برجام مربوط است اگر به توافق برگرشتند همانطور که در برجام با شرح و بسطی، PMD را بستند، دوباره همان کار را بکنند و ما وقتی اطمینان حاصل کردیم که دیگر نمی‌خواهند شیطنتی در آن انجام دهند، ما هم تصمیم‌گیری می‌کنیم.

پرایس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که با توجه به این که ایران می‌گوید این دولت آمریکاست که باید برای احیای توافق یک تصمیم سیاسی بگیرد، این تصمیم دقیقا چیست و خواسته‌های ایران از آمریکا در مذاکرات شامل چه مواردی می‌شود، بیان کرد: بر عهده خود ایران می‌گذارم که به طور علنی بگویند منظورشان از گفتن این چیست. واقعیت این است که ما یک تصمیم سیاسی گرفته‌ایم. ما در ابتدای این دولت یک تصمیم سیاسی گرفتیم. این یک تصمیم سیاسی بود که بایدن کاندیدای ریاست جمهوری آن موقع در کارزار انتخاباتی‌اش گفت، اگر ایران به برجام بازگردد، ما هم همین کار را می‌کنیم. پس از ماه‌ها مذاکرات سخت و پرزحمت توافقی روی میز است که شامل اقدامات و جزئیات لازم برای انجام دادن این کار است. واقعیت این است که ما این تصمیم را مدت‌ها پیش گرفته‌ایم. اگر ایرانی‌ها در بازگشت به پایبندی دوجانبه به پایبندی جدیت داشته باشند، که احتمالا ندارند، بر  عهده خودشان است که توافق را بپذیرند یا نه.

او مدعی شد: ایرانی‌ها، در هفته‌های اخیر،  واقعا کاری انجام نداده‌اند که نشان دهد مشتاق  بازگشت به توافق هستند. در واقع، هر روزی که وقت‌کشی می‌کنند و هر روزی که پر از سکوت از جانب آن‌هاست، به ما نشان می‌دهد که جدیت ندارند و آماده بازگشت دوجانبه به برجام  نیستند.

او در ادامه با گفتن این که آمریکا در حال وقت کشی نیست و در حال انجام دادن اقداماتی در این زمینه است، گفت: همان طور که پیش‌تر اشاره کردم، ما همیشه در حال انجام دادن ارزیابی‌های فنی لازم برای تعیین این هستیم که توافق دیگر در راستای منافع ما نباشد. اما چشممان به حقایق  امور باز است. درک خوبی از طرف مقابل ایرانی‌مان داریم. به همین دلیل است که مدتیست به طور یکسان برای دو سناریو آماده می‌شویم که در یکی بازگشت دوجانبه به برجام وجود دارد و در دیگری بازگشت دوجانبه به برجام وجود ندارد. سفر رییس جمهور بایدن به اسراییل و عربستان سعودی که در آن‌جا فرصت ملاقات با رهبران شورای همکاری خلیج فارس را داشت، روی این موضوع متمرکز بود. اما ما مدتی است که این مباحثات را داشته‌ایم.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 64
  • ناشناس
    9

    اینقدر دروغ میگین خسته نمیشین؟؟؟؟
    من اگه رییس جمهور ایران بودم آرزوی رسیدن به توافقی که قرار است چند وقته دیگه یه نامرده دیگه زیرش بزنه رو روی دلتون میزاشتم !

    نظرات شما -
    • بسیجی شکم گنده عرب پرست بی غیرت ضد ایران و ایرانی
      9

      مردم ایران مرفه ترین و خوشبخت ترین مردم دنیا هستند و نیازی به برجام ندارن

    • با ولایت زنده ایم
      7

      ما تا رهبرعزیز را داریم نیازی به هیچ تعهدی و برجام و... نداریم

    • ناشناس
      2

      ناشناس و با ولایت زنده ایم......معلومه کاسب تحریم و مفتخورید

    • ناشناس
      1

      ما هنوز آمادگی نداریم می‌خوایم درسمونو ادامه بدیم خخخخخ

    • ناشناس
      3

      به ساندیس نخورها ......
      نگران نباشید ایران آخرش توافق می‌کنه با آمریکای دوست داشتنی شما !!!! این چیزایی رو هم که ما می‌نویسیم برای شوخیه.....
      بخند تا دنیا بروت بخنده.....

    • به بسیجی شکم گنده عرب پرست بی غیرت ضد ایران و ایرانی
      1

      بسیجی مزدور لعنت خدا بر خودت

    • ناشناس
      0

      مرگ بر منافق مزدور جيره خور امريكا و اسراييل
      درود بر بسيجي جان بركف مدافع وطن

    • نصر
      0

      ميبينم كه تحريماشون ته كشيده آمريكا به التماس و دريوزگي افتاده و پياده نظامش در داخل را مامور كرده مثل خاله زنكها به حكومت فشار بياورند . صبح پيروزي نزديك است اندكي صبر بايد .

  • ناشناس
    10

    هرچه زودتر باید جمهوری اسلامی گفته های آمریکا رو امضا کنه و بگه چشم، وگرنه چند وقت دیگه مجبور خواهد شد نرمش ذلیلانه رو انجام بده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      15

      جمله شما ذلیلانه تر بود!

    • ایرانی
      2

      باچه شجاعتی ذلالت خودت رو نشون دادی. از خواب خرگوشی بیا بیرون تو دنیای پر تحول امروزی که هر روزش با روز قبل فرق میکنه هیچکس به عقب برنمیگرده. اینو آمریکا فقط دوسال بعد توافق فهمید که خارج شد هنوز تو نفهمیدی؟

    • ناشناس
      2

      نفت وگاز مفتی را سریع بفرستید لبنان' حین نصرالله گفته اوکی را گرفتم فقط مونده دولت فخیمه لبنان پیش کش مفتی را قبول کنه ' هوراااااااااا

    • omid
      2

      بی غیرت شکم پرست چقدر ایران کوتا بیاد که امثال شماها راضی بشین؟؟چرانمیخوان قبول کنید که آمریکاو....حرف زور میزند

    • بهنام
      2

      ای مزدور کاسه لیس غرب و آمریکا تا افرادی ذلیلی مثل تو و امثال تو هست ایران احتیاج به دشمن ندارد .

    • 0

      همه باید به شما چشم بگن

    • ممد
      0

      بهنام مغز نخودی است

    • به بهنام مفت خور
      0

      آقا بهنام دشمن اصلی خودتی مزدور

    • .
      0

      ممد جلبك

    • ناشناس
      0

      بهنام، امید و علی یک نفرن
      ایمان و عارف هم یک نفرن

      اینا رو مطمئنم
      ولی شاید هم همه‌شون یکی باشن

    • ناشناس
      0

      دمت گرم داش بهنام از حرف خاله زنكها ناراحت نشو .

    • 0

      آمريكا ديگه تحريماش ته كشيده به التماس افتاده از داخل هم رفقاش فشار ميارن

  • امیر1
    2

    ای اتش بگیرد این برجام که اتش زد بر خانه ما.حالا ایران برجام را رها کرده امریکا ول نمی کند

  • وحید
    4

    ایرانی ها فعلن درگیر موضوع مهم تری هستن . حفظ حجاب از اوجب واجبات است . اقتصاد و بر جام و تورم همش امتحان الهی که با زیر سیبیلی خدا رد میشه انشااله.
    در این ترتیب دادن به امور یادی کنیم از سیاست های دربار قاجار که کاملا هردم بیل و اله بختکی و طبق دسیسه ی درباریان اداره میشد

    نظرات شما -
    • علی
      2

      برو خودتو مسخره کن بی غیرت مزدور چقدر میخوای ذلیل بشی در برابر زور گویان ...دیدی که آمریکا چ بلایی سر شاه آورد چون هر میگفت شاه میگفت چشم

    • امید
      3

      خودت عرب پرستی مزودر بی غیرت کاش کمی غیرت ایرانی داشتی مفت خور شکم پرست

    • به علی
      0

      علی جان کم زر بزن روسیه بلا به سرشاه آورد و انگلیس

    • .
      0

      اميد كاسه ليس اسراييل

  • 12

    مردک مگر یادتون رفته که ترامپ مو قشنگ یکطرفه از برجام خارج شد ؟؟؟
    حالا با کمال وقاحت و پرروئی بیان میکنید ایران تمایلی به بازگشت به برجام ندارد ... مگر ما از برجام خارج شده ایم که مجدد باز گردیم ؟؟؟ بنظرم یه خورده آب خنک بصورتت بپاش تا از خواب غفلت بیدار شوی چون حرفات همه برعکس هست ...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      دقیقا ....آمریکایی های رسوا ما حرف نداریم شما حرف دارین؟؟؟؟
      رو که نیست سنگ پای امریکایه خخخخ

    • ناشناس
      1

      درست میگویند ما تمایلی به برجام نداریم چون اصلا مقامات ما ایرانی نیستند

    • ناشناس
      1

      دم ترامپ گرم کاش دوباره رئیس جمهو ر بشه خوب اینارا شناخته بود تنها ایرادش این بود که پول آقازاده ها را بلوکه نکرد و از آمریکا بیرون نکرد امیدوارم ایندفعه انتخاب شد اینکار را بکنه بنده وطن فروش نیستم جبهه هم رفته ام مملکتی که عده ای می‌خورند عده ای گرسنه اند همان بهتر که نباشه

    • .
      0

      خوب معلومه از كمپ مزدوران الباني زر مفت ميفرستي وطن فروش

  • ناشناس
    3

    از شروط اصلی برجام کاخ سفید حسینیه
    و زنهای امریکا با حجاب مرداشم با استین کوتاه
    تردد ممنوع و گشتی ارشاد در امریکا اجباری و
    اخر اینکه سالانه ده هزار اخوند صادراتی جهت
    اقامه نماز و هر شهری یک امام جمعه بایدن
    هم ارتقا به ایت الله مافوق عظما جو

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      بله چرا که نه ؟؟؟ چطور اونا می‌خوان فرهنگ برهنگی و توحشی خود رو به ما تحمیل کنند ولی ما نمی تونیم فرهنگ الهی و ارزشی خود رو به اونا
      اثبات کنیم؟؟؟؟

  • ناشناس
    1

    اگر رئیس جمهور مردمی هستید لطفا یک هم پرسی بگذارید و دست از لجبازی بردارید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      مگه تو آمریکا همه پرسی گذاشتن وقتی از برجام خارج شدن؟؟؟؟

    • به ناشناس
      3

      جناب ناشناس خودت عرب پرستی مزدور

    • ناشناس
      1

      برای تصمیمات کلان همه پرسی نمی گذارند

    • .
      0

      همه پرسي را كاسه ليسان امريكا و اسراييل در كمپ الاني خواهان هستند .

  • عاشق
    1

    مردک دیوانه ماگشت ارشاد داریم باتورم 100درصدی بعضی وقتا 300درصدی فکر کردی خیال کردی کی برجام میخواد دشمن برو بی ادب میگم گشت ارشاد بگیرتت بخورتت الاغ

  • sia
    2

    آمریکا هر چی رو میتونسته تحریم کرده . دیگه دستش خالی شده و تمام بلیط ها شو سوزونده . در این سمت میدان بعد حذف ارز 4200 و کم شدن تورم اگر شرایط اقتصادی به طرف بهبودی پیش بره و وضع معیشت مردم بهتر بشه دیگه نیازی به برجام نیست .
    اونموقع بایستی منتظر بود و دید که آمریکا گزینه نظامی را انتخاب میکنه یا نه ؟

  • ........
    8

    آمریکا یعنی شیطان بزرگ این جمله ی خداست خمینی از خودش نگفت می فهمییییییییییییییییییییییید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • امیررضا
      4

      جناب شیطان اصلی خودتی مزدور

    • بهنام
      0

      به امیرضا
      کاسه لیس غرب و آمریکا مزدور پاچه خوار در دهنت را ببند و کم زرر بزن

  • ناشناس
    1

    با این بازی پینگ پونگی که راه انداخته اید مردم ضعیف ایران در حال فقر و گرسنگی و چادر نشینی و حاشیه نشینی هستند و مطمئن باشید آه این ملت دامن کاسبان تحریم ایرانی را خواهد گرفت

    نظرات شما -
    • 0

      بی زحمت آمریکا رو هم نفرین کن .

  • ناشناس
    1

    البته در این میان انچه برای مردم درمانده و خسته و عصبانی آب ندارد برای کاسبان تحریم و مجلس انقلابی که هر چند وقت یکبار در شیپور های مختلف می دمند نان دارد
    در این میان امثال قرارگاههای سپاه براحتی پیمانهای های دولتی را تصاحب می کنند .
    شرکت های خودروسازی فرغون ها و ارابه های مرگ خودرا هزاران برابر قیمت بهترین خودروهای خارجی به مردم تحمیل می کنند
    بیماران در صف های دارو و داروخانه سردرگمند و در این میان حاکمان در فکر صندلی های حاکمیت و ریاست خود تمامی مشکلات را گردن امریکا و اسرائیل و انگلیس می اندازند
    و در این میان مردم در فکر گذران یومیه زندگی و با هزاران بدبختی چیزی که حاکمان خودخوانده تحمیلی می خواهند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      البته که مسوولین باید تمام وقت برای رفاه و آسایش مردم بکوشن و همچنین گردن دزدها رو بزنند تا مال مردم مستقیم تو جیب مردم بیاد ولی آمریکا هم دوست ما نیست حرومزاده ای بیش نیست....

  • ناشناس
    1

    بیچاره ملت

    نظرات شما -
    • 0

      بيچاره آمريكا كه به التماس براي برجام افتاده ولي موقعيت ايران خيلي از چند سال پيش بهتر شده وزير بار حرف زور نمي ره

  • ناشناس
    1

    زمان جنگ هم کل دنیا می‌گفتند بیایید صلح کنید تمام خسارت شما را هم می‌دهیم ولی اینها گفتند تا قدس را آزاد نکنیم ول کن جنگ نیستیم در نهایت در جنگ مفتضحانه شکست خوردیم کل جوان شهید شدند مملکت خسارت شدیدی دید در نهایت خسارتمان را نیز نتونستیم از عراق بگیریم الانم مثل زمان جنگ روزی برجام را قبول خواهیم کرد که گوشه رینگ قرار بگیریم و در آنصورت فایده ای هم برای ما نخواهد داشت

  • متین
    1

    تمام سخنان مقامات آمریکایی درست است منتها این رو مسئولان ما خوب میدانند ولی ملت چون درک و شعور پایین دارند نمیفهمند

    نظرات شما -
    • 0

      کلا آمریکایی ها درستند.... درستیشون از همون موقعی مشخص شد که رفتن سرخپوستان رو قتل عام کردن و سرزمینشان رو به زور تصاحب کردند و زنانشون رو به کنیزی گرفتند و هر چی دزد و قاتل و فراری بود برای پنهان شدن ، روانه این سرزمین شد حالا بماند عده ای نخبه هم از سراسر دنیا برای زندگی بهتر و رفاه بیشتر به اونجا کوچ کردن....که باعث پیشرفت اونها همین‌ها بودند...

    • امیر
      0

      اینهمه آمریکا سر ایران و دنیا بلا آورده .خودشون بد عهدی کردند .خوابی یا خودتو به خواب زنی ؟

    • ن
      0

      متین خان گل گفتی

  • ناشناس
    1

    اگریک مسعول دلسوزداشتیم تواین مملکلت واقعا میومد تو شهروبازار وحیابان حالو روزمردم میفهمیدروبرجام یاقبول میکردیا سراحتا اعلان میکردن بمب اتم میسازیم دراین وسط بخداکه مامردم عادی وفقیرایران داریم لهح میشیم وزندگیامون ازهرلحاظ داره ازهم میپاشه نمیتوانیم حونه اجاره کنیم شب توپارک وبیابان باید بحابیم ای حاک برسر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      حق با شماست مردم نباید در بلاتکلیفی بمانند

    • ناشناس
      0

      عزیزم حالت خوبه ؟ آمریکا از این قرار داد خارج شده ؟ اروپا و آمریکا به تعهد شأن عمل نکردند . بیشتر مشکلات هم ریشه داخلی دارند و باید از درون حل بشه.

  • دمش گرم
    0

    این ظریف با این فرجام یه جوری ایران و ایرانی رو سر کار گذاشت که بعد چند سال هنوز درگیر هستیم .دمش گرم



  • ناشناس
    1

    بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌شنوم
    مانده‌ام کشورمن جزوجهان نیست چرا


    کشورهای عربی دارن اصلاحات انجام میدن ماگشت ارشاد

    نظرات شما -
    • .
      0

      شما قرصات و سر وقت بخور بخواب

  • ناشناس
    0

    دولت آمریکا یعنی عشق یعنی نفس اینا تا الان دروغ نگفتند .همه ی این جنایت ها تحریم ها کشتن ها بدبختی ها همش از دلسوزی هست .

  • ناشناس
    0

    میدونید موضوع چیه اینا نه خودشون کاری میکنن ونه توافقی میکنن.شما که ادعا دارید که میتونید روی پای خودتون بایستید و احتیاجی به غرب ندارید پس چرا در عمل کار دیگه ای میکنید.پس چرا وضعیت اقتصادی ما انقدر به دلار وابسته هست هان. بشینید با خودتون تکلیفتونو معلوم کنید.شتر سواری دولا دولا نمیشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها