حزب دموکرات کردستان عراق:

کُردها با یک نامزد ریاست‌جمهوری در پارلمان حاضر می‌شوند

حزب دموکرات کردستان عراق با اشاره به اینکه کُردها با یک نامزد واحد برای ریاست‌جمهوری در پارلمان حاضر می‌شوند از تشکیل دولت با چارچوب هماهنگی و ائتلاف السیاده خبر داد.

 کُردها با یک نامزد ریاست‌جمهوری در پارلمان حاضر می‌شوند

حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» امروز (شنبه، ۲ ژوئیه) تایید کرد که دولت آینده را با مشارکت کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) و ائتلاف السیاده، تشکیل خواهد داد و از آغاز مذاکرات و تماس‌ها با هدف دستیابی به نامزدی قابل قبول برای پست‌های نخست‌وزیری و ریاست جمهوری خبر داد.

به نوشته وبگاه «المعلومه»، «شیروان الدوبردانی» عضو فراکسیون پارلمانی حزب دموکرات کردستان عراق تصریح کرد که این حزب در حال حاضر بر نامزدی «ریبر احمد» برای نامزدی ریاست‌جمهوری اصرار دارد و حزب اتحادیه میهنی کردستان نیز بر نامزدی «برهم صالح» برای تصدی این پست، پافشاری می‌کند. مذاکرات و تماس‌ها برای دستیابی به یک نامزد مورد توافق هر دوطرف برای این پست و نیز نخست‌وزیری آغاز شده است.

وی افزود که نامزد پیشنهادی حزب دموکرات کردستان عراق بیشترین شانس را برای تصدی ریاست‌جمهوری دارد. این در حالی است که مذاکرات با حزب اتحادیه میهنی برای رفتن به پارلمان با نامزدی واحد، ادامه دارد. زیرا مسعود بارزانی بر ضرورت پیشنهاد یک نامزد واحد برای ریاست‌جمهوری از سوی کردها، تاکید دارد. ما طمعی به پستها در بغداد نداریم اما این سهم انتخاباتی کردها است.

الدوبردانی تاکید کرد: سه اصل مورد تاکید بارزانی عبارت است از مشارکت، توافق و توازن. ما بر اساس این اصول به سمت تشکیل دولت می‌رویم و همه فراکسیون‌های سیاسی از چارچوب هماهنگی گرفته تا العزم و السیادة از طریق بیانیه‌های مشترکی که اعلام می‌کنند، به این اصول پایبند هستند. ما به همراه هیأت کرد و حزب دموکرات کردستان برای تشکیل دولت به بغداد می‌رویم و توافق بر سر نامزدی واحد برای ریاست‌جمهوری نیز در همین مرحله حاصل خواهد شد.

این نماینده عراقی از حزب بارزانی توضیح داد که توافقهای مکتوب و ضامن حقوق همه طرف‌ها و الزام‌آور برای همه اعضای پارلمان، طی روزهای آتی از سوی حزب دموکرات کردستان عراق و سایر احزاب از جمله چارچوب هماهنگی که دیگر فراکسیون بزرگتر پارلمان است، اعلام خواهد شد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها