واکنش سخنگوی سازمان ملل درباره اهانت به پیامبر اسلام (ص) در هند

سخنگوی سازمان ملل در واکنش به اهانت به پیامبر اسلام (ص) در کشور هند اعلام کرد: موضع سازمان ملل احترام کامل به همه مذاهب است.

واکنش سخنگوی سازمان ملل درباره اهانت به پیامبر اسلام (ص) در هند

استفان دوجاریک روز سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی در خصوص اهانت به پیامبر اسلام (ص) اظهار داشت: موضع سازمان ملل احترام کامل به مذاهب مخالفت با هرگونه اظهارات تنفرآمیز و توقف هرگونه خشونت و تنفر به دلیل تفاوت های مذهبی است.

مسلمانان هفته های اخیر در سراسر هند در واکنش به اظهارات اسلام ستیزانه دو نفر از نمایندگان حزب « بهاراتیا جاناتا» به رهبری نارندرا مودی نخست وزیر این کشور اعتراض های خیابانی برگزار کردند. در همین راستا درگیری میان مسلمانان و هندوها آغاز شد که در مناطقی به درگیری پلیس با تظاهرکنندگان انجامید.

براساس اطلاعات پلیس، در  ایالت «اوتار پرادش» بیش از ۳۰۰ نفر در ارتباط با این ناآرامی ها دستگیر شده اند.

در این میان حزب حاکم « بهاراتیا جاناتا » «نوپور شارما»  سخنگوی حزب را تعلیق و «ناوین کومار جیندال» دیگر نماینده این حزب را  به دلیل اظهارات ضد اسلامی اخراج کرد.پلیس برای این دو نفر پرونده تشکیل داده است و دولت نیز اعلام کرده اظهارات این دو نفر دیدگاه های حزب حاکم نیست و نظرات شخصی خودشان بوده است.

طی هفته گذشته «یوگی آدیتیانات» رئیس ایالت «اوتار پرادش» در فرمان رسمی اعلام کرد هر بنیاد غیرقانونی و خانه ای که به هرشکلی در درگیری ها و ناآرامی های اخیر دست داشتند باید تخریب شود. بدین ترتیب خانه شخصی که دخترش از فعالان حقوق زنان مسلمان بود با حضور پلیس تخریب شد. اموال دو فرد دیگر که متهم به سنگ پراکنی به نمازگزاران در روز جمعه بودند نیز تخریب شد.

سازمان ملل متحد ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ با صدور قطعنامه ای ۱۵ مارس را بعنوان روز جهانی مقابله با اسلام هراسی تعیین و نامگذاری کرد که این تصمیم نقطه عطفی در مبارزه با اسلام هراسی در سطح بین المللی است.

گفتنیست، مجمع عمومی سازمان ملل متحد  قطعنامه ای با عنوان "روز بین المللی مقابله با اسلام هراسی"  را با اجماع تصویب کرد.

بر اساس این قطعنامه، امروز ۱۵ مارس روز بین المللی مقابله با اسلام هراسی تعیین و نامگذاری شد. ایران از جمله بانیان قطعنامه بود که در تهیه پیش نویس و تصویب آن تلاش زیادی کرد.

این قطعنامه توسط کشورهای  اسلامی ارائه شد و ایران و ۵ کشور دیگر رهبری مذاکرات مربوط به این قطعنامه را برعهده داشتند.

ایران به همراه پاکستان ، ترکیه، عربستان ، اردن و اندونزی، رهبری مذاکرات را برعهده داشت و بر عزم خود برای مبارزه با اسلام هراسی تاکید مجدد کرد.

قطعنامه یاد شده هرگونه اظهارات تنفر آمیز و خشن علیه مسلمان را محکوم می کند و خواستار تقویت تلاش های بین المللی برای ارتقای مدارا، تحمل و صلح شده است.

این قطعنامه از سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی می خواهد که بطور موثر در مورد مقابله با اسلام هراسی آگاهی بخشی کنند و این روز را گرامی بدارند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها