سردی مسکو برای مذاکرات برجامی

وقتی اروپا از بازگشایی مسیر مذاکرات خبرداد، واکنش روس‌ها به این موضوع خیلی سرد بود.

سردی مسکو برای مذاکرات برجامی

هرچه اروپا و ایران  به وضعیت جدید پیش آمده در مسیر مذاکرات نگاه خوشبینانه داشتند، روس‌ها برخلاف گذشته کاملا بی‌اعتنایی پیشه کردند و حتی خیلی صریح اعلام کردند دیگر مثل گذشته برای حل مسائل فی مابین تهران و واشنگتن خود را به آب و آتش نمی زنند. اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه نوشت: «اگر تحت شرایط متفاوت دیگری بودیم، روسیه احتمالا می توانست به طرفین (ایران و امریکا) برای نهایی سازی توافق احیای برجام کمک کند، ولی اکنون نه».

محمدجواد جمالی نوبندگانی درباره بی انگیزگی روس ها برای احیای برجام گفت: در قضیه برجام همه بازیگران خارجی دنبال منافع خودشان هستند، روسیه نیز از این امر مستثنی نیست. مسکو در این شرایط خاص مقداری اوضاع داخلی ایران را رصد می کنند و مواضع منفی برخی جناح های سیاسی داخل ایران را نسبت به خودشان می بینند.

وی افزود: علاوه بر معادلات داخلی ایران، روس ها همچنان در موضوع اوکراین با غرب به ویژه آمریکا چالش دارند بنابراین امروز فعالیت و تحرک قبل از توقف مذاکرات وین در آنها برای احیای برجام مشاهده نمی شود. آن زمان خیلی فعال تر در مذاکرات شرکت می کردند و حتی اعلام مواضع شان خیلی شفاف تر بود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: در حال حاضر شرایط برای امتیازگیری روسیه در قبال احیای برجام تغییر کرده اما در مقابل آمریکایی ها همچنان رویکرد امتیازگیری خود را دنبال می کنند و به همین دلیل ما بیشترین چانه زنی ها را با آنها داریم. درباره اروپا نیز گرچه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس تلاش برای احیای برجام را به موضوع امنیت مرتبط می کنند و می گویند به این معنا که «اگر مذاکرات موفق شود آنها برد امنیتی خواهند داشت» اما بر کسی پوشیده نیست که اروپایی ها بیشتر از طریق احیای برجام دنبال تأمین انرژی مورد نیازشان هستند.

وی ادامه داد: در قضیه احیای برجام روس ها دست به عصا شدند چون بتوانند آن فشاری را که در حوزه انرژی به اروپا می آورند همچنان حفظ کنند، به عبارت دیگر اگر احیای برجام صورت بگیرد امکان دارد فشار روس ها بر اروپا خیلی موثر نباشد و این مسئله روی اهرم استراتژیک روس ها برای کنترل ناتو تأثیر منفی بگذارد.

جمالی اظهار کرد: بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز در جهان روسیه، ایران و قطر هستند که در نبود روسیه، قطری ها به شدت امروز فعال شدند تا بازار تأمین گاز اروپا را به دست بگیرند.

منبع: فردا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    هر چه ارباب بفرمایند

  • فرزند ایران
    0

    قطر استقلال دارد و برای منافع ملی خود تلاش میکند و کار روسیه هم درست و منطقی و در راستای منافع ملی خویش هست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها