کشاورزان معترض هندی به یک سال تظاهراتشان پایان دادند/ دولت نارندرا مودی عقب‌نشینی کرد

ده‌ها هزار کشاورز هندی امروز (شنبه) به حدود یک سال اعتراضاتشان علیه اصلاحات مناقشه‌برانگیز در حوزه کشاورزی پایان داده و با پاکسازی محل تجمعاتشان در حومه پایتخت شروع به بازگشت به خانه‌هایشان کردند؛ اتفاقی که در پی عقب‌نشینی کم‌سابقه دولت مودی و لغو این قوانین رخ داد.

کشاورزان معترض هندی به یک سال تظاهراتشان پایان دادند/ دولت نارندرا مودی عقب‌نشینی کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کشاورزان معترض سکونتگاه‌های موقت خود را در چندین مکان اعتراضات برچیده و شروع به تخلیه بخش‌های وسیعی از بزرگراه‌های اطراف دهلی‌نو که از نوامبر سال گذشته در آنها کمپی را بر پا کرده بودند، کردند. صدها تن از آنها سوار بر تراکتور، جیپ و خودروهای دیگر، پرچم‌هایی سبز و سفید را تکان داده و با رقصیدن پیروزی خود را جشن گرفتند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند پس از یک سال اصرار بر اینکه این قوانین به نفع کشاورزان است، ماه گذشته میلادی در اعلامیه‌ای غافلگیرکننده خبر از پس گرفتن این قوانین داد. در ۳۰ نوامبر لایحه‌ای به منظور لغو این قوانین به طور رسمی در پارلمان هند به تصویب رسید. اما کشاورزان بلافاصله مکان‌های تظاهرات را تخلیه نکرده و گفتند تا زمانی که دولت با سایر خواسته‌هایشان از جمله قیمت‌های تضمینی برای خرید محصولات کلیدی و پس گرفتن پرونده‌های قضایی مطرح شده علیه معترضان موافقت نکند به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

روز پنجشنبه، دولت هند کمیته‌ای را برای بررسی این خواسته‌ها تشکیل داد.

دولت مودی اصرار داشت که این قوانین به مثابه اصلاحاتی ضروری برای مدرنیزه کردن بخش کشاورزی هند هستند و منجر به یک بازار کشاورزی کمتر تنظیم شده از سوی دولت و بیشتر کنترل شده توسط بخش خصوصی می‌شود.

این کشاورزان گفتند که این قوانین به شدت درآمدهای آنها را کاهش داده و آنها را در کنترل شرکت‌های بزرگ قرار می‌دهد. آنها در اعتراضاتشان خواستار لغو کامل این قوانین شدند. آنها همچنین از دولت خواستار تضمین قیمت خرید برخی محصولات ضروری نظیر گندم و برنج شدند. در وضعیت فعلی، اکثریت قریب به اتفاق این کشاورزان فقط محصولاتشان را به بازارهای مجاز اعلام شده از سوی دولت با قیمت‌های ثابت می‌فروشند.

کشاورزان یکی از تاثیرگذارترین بلوک‌های رأی‌دهندگان را در هند تشکیل می‌دهند و تصمیم مودی برای لغو این قوانین در آستانه انتخابات اوایل سال آینده هند در ایالت‌های کلیدی این کشور مانند اوتار پرادش و پنجاب که هر دو از ایالت‌های مهم حوزه تولیدات کشاورزی هستند و حزب نارندرا مودی موسوم به حزب بهاراتیا جاناتا مشتاق به پیروزی در آنهاست، گرفته شده است.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که انتخابات آتی هند یکی از انگیزه‌های اصلی این اقدام غافلگیرکننده دولت هند است، اما هنوز زود است که بگوییم چنین اقدامی تاثیر لازم را خواهد داشت یا خیر.

این اعتراضات همچنین با حمایت‌هایی در سطح بین‌المللی مواجه شد و بزرگترین چالشی که دولت مودی از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۴ با آن مواجه بوده، محسوب می‌شود.

هر چند این اعتراضات تا حد زیادی آرام برگزار شد، اما خشونت‌ها در ۲۶ ژانویه زمانی که هزاران کشاورز برای مدت کوتاهی قلعه سرخ تاریخی دهلی‌نو را در یک حرکت کاملا نمادین تسخیر کردند، رخ دادند. حداقل یک کشاورز در این خشونت‌ها کشته و تعدادی از معترضان و ماموران پلیس زخمی شدند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها