لتونی خطاب به غرب: آماده واکنش سریع در صورت حمله روسیه به اوکراین باشید

وزیر امور خارجه لتونی گفت که باید مجموعه‌ای از اقدامات تلافی‌جویانه و سریع، علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین، آماده شود که شامل سربازان آمریکایی و موشک‌های «پاتریوت» مستقر در منطقه بالتیک، خارج کردن روسیه از سامانه بانکی «سوییفت» و تحریم خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» خواهد بود.

لتونی خطاب به غرب: آماده واکنش سریع در صورت حمله روسیه به اوکراین باشید

به گزارش  وب‌سایت روزنامه گاردین، این سخنان ادگار رینکویچ در آستانه نشست دیروز رئیسان جمهور آمریکا و روسیه پیرامون تنش‌های فزاینده در مرز اوکراین مطرح شد. آمریکا گفته است که در صورت حمله روسیه به اوکراین، نیروهای جناح شرقی ناتو را تقویت کرده و تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه مسکو وضع خواهد کرد.

رینکویچ گفت که در نشست وزرای خارجه ناتو به میزبانی لتونی، این مسئله را با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود بررسی کرده است.

او گفت: روسیه باید بداند که اگر «کار بدی» در اوکراین بکند، حضور نیروهای ناتو و آمریکا در جناح شرقی این ائتلاف افزایش خواهد یافت؛ اگر روسیه چنین کاری بکند، حضور ناتو و آمریکا در منطقه بیش از این خواهد شد.

وزیر خارجه لتونی گفت: اقدام متقابل، باید از همین حالا بررسی شود و از طرف کانال‌های دوجانبه و ائتلاف ناتو، در مورد آن تصمیم گرفته شود تا در صورت حمله روسیه، به سرعت و در مقیاس بزرگ اجرا شده و به ماه‌ها و سال‌ها زمان برای برنامه‌ریزی، نیاز نداشته نباشد.

رینکویچ اعلام کرد در حال حاضر تنظیم مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه در دست انجام است که شامل حذف روسیه از سامانه بانکی سوییفت، تحریم خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ و دیگر تحریم‌های اقتصادی می‌شود. او تاکید کرد که این بسته تحریمی باید از حالا آماده شود تا در صورت لزوم، به سرعت اجرا شده و کسانی که برای منافع مالی به روسیه کمک می‌کنند نیز باید تحریم شوند.

این دیپلمات افزود: علاوه بر این‌ها، باید حضور ناتو در جناح شرقی و دریای سیاه افزایش یابد. اگر در اروپا فعالیت نظامی رخ بدهد و اگر روسیه موضعی تهاجمی بگیرد، ما باید آماده دفاع از قلمرو ائتلاف (ناتو) بوده و صراحتاً اعلام کنیم که این، نتیجه مستقیم اقدامات روسیه است.

و همچنین اظهار داشت که روسیه باید بداند که ناتو، «خط قرمزهای» مسکو در مورد عضویت اوکراین و گرجستان در این ائتلاف را به رسمیت نمی‌شناسد، چرا که این موضوع، "تصمیم مستقل ناتو بوده و کشور دیگری حق اظهار نظر و مداخله در آن را ندارد."

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها