طرح سناتورهای آمریکایی برای تحریم ایران با یک «سناریوسازی هالیوودی»

دو عضو مجلس سنای آمریکا طرحی را ارائه کرده‌اند که خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، در صورت تصویب است.

 طرح سناتورهای آمریکایی برای تحریم ایران با یک «سناریوسازی هالیوودی»

سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی با استناد به ادعاهایی که سخنگوی وزارت خارجه ایران پیشتر آنها را «سناریوسازی‌های هالیوودی» توصیف کرده بود طرحی را ارائه کرده‌اند که خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است.

وزارت دادگستری آمریکا تیرماه سال جاری در بیانیه‌ای مدعی شده بود «اف.بی‌آی» تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ربودن «یک فعال مستقر در بروکلین» را در خاک آمریکا خنثی کرده است.

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در آن زمان در واکنش به این ادعاها گفت: «این اولین بار نیست که آمریکا به این قبیل سناریوسازی های هالیوودی که تنها هدف آن احیای ناامیدانه مهره های سوخته و بی ارزش‌شده خود می باشد، مبادرت می ورزد.»

وی تاکید کرد: «البته از آمریکایی که تاریخ کوتاهش مملو از ترور، آدم‌ربایی و خرابکاری در کشورهای دیگر است، چنین داستان‌سرایی‌های خیالی بعید نیست ولی مقامات آمریکایی این بار با این طراحی و پی‌رنگ ساده‌لوحانه واقعا به شعور جهانیان توهین کرده اند.»

خبرگزاری رویترز شامگاه پنجشنبه (۱۱ آذرماه) گزارش داد «بن کاردین»، عضو دموکرات مجلس سنا و «پت تومی»، عضو جمهوری‌خواه این مجلس طرحی را پیشنهاد کرده‌اند که خواستار حسابرسی از ایران بابت تلاش برای ربودن «این خبرنگار» و «جلوگیری از تلاش‌های دیگر برای آدم‌ربایی‌ در خاک آمریکا» است.

طرح کاردین-تومی خواستار اعمال تحریم افراد دخیل در اجرای چنین نقشه‌هایی و درنظر گرفتن تحریم‌های ثانویه برای بانک‌ها در صورت همکاری با آنها است.

کاردین در یک کنفرانس خبری گفت: «اینکه شما جرأت کنید به خاک ما بیایید و یک شهروند آمریکایی را بربایید تبعات زیادی خواهد داشت.»

رونمایی از این طرح در حالی انجام شده که هیأتی از آمریکا به سرپرستی «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت «جو بایدن» در امور ایران برای انجام مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها علیه ایران در شهر وین، پایتخت اتریش حضور دارد.

  مقام‌های دولت بایدن در تیرماه سال جاری ادعای وزارت دادگستری آمریکا در خنثی شدن طرح ادعایی برای ربودن یک فعال را به فرصتی برای راه‌اندازی جنگ روانی- رسانه‌ای علیه ایران تبدیل کردند.

تحلیلگران، تلاش‌های آمریکا برای فشار بر ایران در حوزه‌های غیرهسته‌ای را بخشی از تاکتیک قدیمی این کشور موسوم به «سیاست چماق و هویج» برای وادار کردن تهران به عقب‌نشینی از مقاومت در برابر سیاست‌های آمریکا می‌دانند.

تحلیلگران و اندیشمندان متخصص در امور ایران در آمریکا از سال‌ها پیش تأکید کرده‌اند هر گونه راهبرد در قبال ایران بایستی متشکل از فشار از یک سو (چماق) و ترغیب به اعطای امتیاز در صورت تغییر رفتار (هویج) از سوی دیگر استوار باشد. به باور این گروه، اعمال فشار می‌تواند تهران را تغییر رفتار و روی آوردن به همکاری با واشنگتن ترغیب کند.

معرفی طرح جدید از سوی سناتورهای آمریکایی به معنی تبدیل شدن آن به قانون نیست. خبرگزاری رویترز نوشته مسیر تبدیل شدن طرح کاردین-تومی به قانون هنوز چندان روشن نیست اما این دو سناتور روز پنجشنبه وعده دادند تمامی اقدامات ممکن را برای تصویب این طرح و تبدیل شدن آن به قانون انجام خواهند داد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • حق طلب
    6

    فکر کردند می توانند یک نفر را بربایند و توسط باندهای قاچاق و خلافکار به ایران بیاورند و تا ۶ ماه در صدا و سیما تبلیغ کنند که ببینید ما چه آدم رباهای قهاری هستیم . اما تیرشان به سنگ خورد .

  • سید احسان
    2

    پرسیدن خرس تخمگذار است یا بچه زا ،جواب داد از این دم بریده هرچه بگویی بر میاد

  • ناشناس
    0

    نماینده بیکار و جویای نام بین امریکایی ها ظاهرا کم نیست

  • مهدی
    1

    مشکل ازماست که کشور را در این چند ساله خوار و ذلیل کردیم که دیگران به مازور بگویند ازماست که برماست

  • چوخان
    1

    دیگه از چپ و راست هر که میرسد یک لگدی حواله میکند مثل اینکه همه میدونند حکومت دروغ تولید میکند.

  • ناشناس
    0

    یعنی شماها که میرید برای مزاکره مسلمانید شما قبول ندارد کجا میرید پول بیت المال کجا میبرید چهلنفر کجا میخواهد برود خودتان مشکل باید حل کنید که نمیتوانید این حکومت داری راه کار داره که شماها نمیدانید

  • 1

    راهکار اب میدونم که از کجا پولش دولت فراهم کند

  • 1

    سلام تا دزد دزد بازار باشه وضع ایران بهتر نخواهد شد بدتر از این میشه وحکومت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها