هزینه زندگی در آلمان، کمتر از آنچه که تصور می کنید؟

آلمان از جمله بزرگترین قطب های اقتصادی جهان است و به دلیل کمبود جمعیت و نیروی کار جوان به روش های مختلفی شرایط مساعدی را برای مهاجرت متقاضیان خارجی از کشورهای مختلف فراهم کرده است.

هزینه زندگی در آلمان، کمتر از آنچه که تصور می کنید؟

آلمان پس از کشور ژاپن و آمریکا، سومین صنعت برتر جهان بوده و اقتصاد پویایی دارد. روند رشد اقتصادی این کشور باعث شده تا بسیاری از متقاضیان خارجی مایل به زندگی از طریق سرمایه گذاری یا ویزای کاری در آلمان باشند. تولیدات این کشور بیشتر در شاخه مهندسی و صنایعی چون خودرو، صنعت چاپ، مکانیک و الکترونیک است. بنابراین اگر در یکی از این حوزه ها فعالیت دارید، می توانید برای ویزای کاری آلمان اقدام کرده و کیفیت زندگی در آلمان را تجربه کنید. هزینه زندگی در آلمان با توجه به میزان درآمدی که کسب می کنید آن چنان بالا نخواهد بود. زندگی در این کشور مزایا و معایبی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. با اطلاع از معایب زندگی در آلمان راحت تر می توانید در مورد مهاجرت کاری، تحصیلی یا سرمایه گذاری در این کشور تصمیم بگیرید.

هزینه زندگی در آلمان

هزینه زندگی در کلن آلمان یا دیگر شهرهای این کشور بیشتر به سبک زندگی فرد و تعداد اعضای خانواده بستگی دارد. یکی از مهمترین هزینه هایی که باید آن را در نظر بگیرید، هزینه اجاره خانه است. اگر از طریق ویزای تحصیلی به آلمان مهاجرت کرده اید می توانید از خوابگاه های دانشجویی استفاده کنید که هزینه پایینی دارند. هزینه زندگی در آلمان تقریباً ماهانه حدود ۸۰۰ الی 1000 یورو خواهد بود. با این مبلغ می توانید زندگی در رفاه را تجربه کنید. چون درآمد ماهانه افراد در مشاغل مختلف چندین برابر این مبلغ است.

همانطور که اشاره کردیم بخش زیادی از هزینه های زندگی در آلمان را هزینه اجاره مسکن به خود اختصاص داده است. اگر موفق شوید در یکی از شهرهای با هزینه کمتر خانه اجاره کنید، قاعدتاً مقدار قابل توجهی در هزینه های شما صرفه جویی خواهد شد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هزینه زندگی در آلمان یا به عنوان مثال هزینه زندگی در کلن آلمان، علاوه بر سبک زندگی به شهر و منطقه محل زندگی شما نیز بستگی دارد. از طرفی هزینه های خورد و خوراک و پوشاک، حمل و نقل و سلامت، همگی به نحوه زندگی شما وابسته خواهند بود. به عنوان مثال اگر زیاد اهل رستوران رفتن نباشید، به مقدار قابل توجهی می توانید در هزینه های خوراک خود صرفه جویی کنید.

کیفیت زندگی در آلمان

کشور آلمان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در مرکز اروپا واقع شده و به دلیل ارتباط با دریای شمال و دریای بالتیک، تجارت دریایی بسیار مناسبی نیز دارد. از جمله همسایه های کشور آلمان می توان به هلند، بلژیک، فرانسه، سوئیس و اتریش اشاره کرد. سوئد و انگلستان نیز از کشورهای هم مرز آبی با آلمان هستند. بنابراین این کشور روابط تجاری بسیار قوی با اکثر کشورهای حوزه اتحادیه اروپا دارد. همین موضوع شرایطی را فراهم کرده تا اقتصاد کشور آلمان به یکی از قطب های برتر جهان تبدیل شود که در حوزه های مختلف صنعتی و تجاری با کشورهای اطراف خود در حال مبادله و واردات و صادرات است.

نرخ بیکاری در آلمان بسیار پایین است و به همین دلیل کیفیت زندگی در آلمان نیز بسیار بالاست. از دیگر مزایای زندگی در آلمان می توان به سیستم حمل و نقل پیشرفته، دسترسی عالی به کشورهای اروپایی و اقتصادهای برتر دنیا، اجباری بودن بیمه درمانی، سیستم عالی بهداشت و درمان، امکان تحصیل رایگان برای متقاضیان داخل اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا، وجود موقعیت های شغلی فراوان با درآمد عالی به دلیل کمبود جمعیت و کمبود نیروی کار جوان در این کشور و هزینه پایین زندگی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی اشاره کرد.

با توجه به همه این موارد و همین طور هزینه زندگی در آلمان که پایین تر از بسیاری از کشورهای اروپایی مانند فرانسه و انگلستان است، مهاجرت به این کشور به روش های مختلف یکی از بهترین انتخاب ها خواهد بود. چراکه آلمان کم هزینه ترین کشور برای مهاجرت کاری است و از طرفی کم هزینه ترین کشور برای مهاجرت تحصیلی نیز هست. همین امر باعث شده تا بسیاری از دانشجویان و متقاضیان ایرانی به دنبال تحصیل در این کشور باشند. در کنار تمام این مزایا، باید به معایب زندگی در آلمان نیز اشاره کنیم که از آن جمله دشواری یادگیری زبان آلمانی برای بسیاری از متقاضیان است. از طرفی درست است که آلمان کم هزینه ترین کشور برای مهاجرت کاری است اما دریافت پیشنهاد کاری از این کشور بسیار سخت خواهد بود. عامل بعدی، سفارت آلمان در ایران است که بی نظمی های زیادی در خصوص تعیین زمان مصاحبه و اعطای ویزای کاری و تحصیلی دارد.

هزینه زندگی در شهرهای مختلف آلمان

هزینه زندگی در شهرهای مختلف آلمان به موقعیت جغرافیایی شهر و همین طور اهمیت آن بستگی دارد. در این میان برلین به عنوان پایتخت آلمان در مقایسه با دیگر شهرها چون مونیخ، فرانکفورت، کلن و هامبورگ هزینه زندگی بالاتری خواهد داشت. اما در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی مانند لندن باید اشاره کنیم که هزینه زندگی در برلین ۴۴% ارزان تر خواهد بود. اما در مقایسه با تهران هزینه زندگی در برلین حداقل ۴۰% گران تر است. هزینه زندگی در کلن آلمان تقریبا 35 تا 40 درصد بیشتر از هزینه زندگی در تهران است. اما هزینه زندگی در کلن آلمان قاعدتاً ارزان تر از هزینه زندگی در برلین خواهد بود. در رابطه با شهرهای دیگر آلمان که جزو مناطق برتر و شهرهای بزرگ محسوب می شوند، مونیخ، فرانکفورت و هامبورگ از جمله شهرهایی هستند که هزینه زندگی در آنها حداقل بین ۴۰% تا ۴۵% پایین تر از لندن و در کل حدود ۳% الی ۵% پایین تر از برلین خواهد بود.

اطلاعاتی که در این مقاله در خصوص هزینه زندگی در آلمان در اختیار شما قرار گرفت، چکیده ای از مجموعه مقالات موسسه بین المللی سفیر سروش فردا زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری است. بنابراین پیشنهاد می کنیم اگر نیازمند اطلاعات تکمیلی در رابطه با هزینه زندگی در شهرهای مختلف آلمان هستید، با کارشناسان و وکلای خبره سروش فردا در ارتباط باشید و به این ترتیب اطلاعات کامل تری در این خصوص کسب کنید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • داد
    0

    یکی از فامیل های ما دوسال پیش رفتن آ لمان میگن کار زیاده خانه ماشین وسایل همه چی ارزان هست اینجا از بیکاری جان به لب شده بدون بایک بچه تحصیل کرده سربار خانواده بودن

  • ناشناس
    0

    والله یکی میگه هزینه بالاست مثلا آرایشگاه ۴۰ یورو که میشه ۶۰۰تومن ایران نمیدونم به کی باور کنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها