فرانچایز: استراتژی مطمئن رستوران‌ ارکیده برای تاب‌آوری در زمان بحران

در سالی که گذشت تقریبا تمام کسب‌وکارها فرازونشیب‌های زیادی را تجربه کردند و با موقعیت‌هایی روبه‌رو شدند که در گذشته تصوری از آن نداشتند.

فرانچایز: استراتژی مطمئن رستوران‌ ارکیده برای تاب‌آوری در زمان بحران

گرچه هنوز بسیاری از برندها و نیروهای کار با تاثیرات بحران کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ولی خبر خوب این است که تحلیل‌گران صنعت، آینده روشنی را برای کسب‌وکارها، به‌ویژه کسب‎وکارهای متکی به فرانچایز متصور هستند. به طوری که مارک سیبرت از مشاوران خبره فرانچایز که بیش از 34 سال در این حوزه تجربه دارد می‌گوید: سال 2021 بهترین سال برای رشد کسب‌وکارها از طریق فرانچایز در طول 10 سال گذشته است.

این خوش‌بینی به آینده کسب‌وکارهای متکی به فرانچایز اتفاقی نیست و نشان می‌دهد که این برندها در زمان بحران نیز به دلیل داشتن برخی ویژگی‌ها موفق‌تر از سایرین عمل کرده‌اند. برای آن‌که با نمونه‌های عینی و عملی این موضوع آشنا شویم به سراغ تجربه رستوران ارکیده رفته‌ایم. رستورانی که در دوران بحران کرونا توانست با تکیه بر سیستم یکپارچه، خلاقیت و کار تیمی هم‌چنان در صنعت غذا و رستوران‌داری پیشتاز باشد و حتی خدمات و راه‌کارهای جدیدی را به مشتریان خود ارائه دهد.

اعطای نمایندگی مجموعه رستورانهای ارکیده

سبد کامل خدمات رستورانی، کیفیت بالا، مهمان‌نوازی و اتمسفر دوست‌داشتنی مجموعه رستوران‌های ارکیده باعث شده است که این برند جایگاه خاصی در دل مشتریان خود پیدا کند و تصمیم بگیرد از طریق فرانچایز به گروه‌های گسترده‌تری از مردم، در سراسر کشور خدمت‌رسانی کند. ارکیده هم‌اکنون 7 شعبه در سه استان کشور دارد. شعباتی که هم‌چون حلقه‌های زنجیری مستحکم به هم متصل‌اند و نه تنها تلاش می‌کنند تجربه خوش‌آیندی برای مشتریان خود رقم‌ بزنند، که به تاب‌آوری برند ارکیده نیز در زمان بحران کمک می‌کنند.

منظور از تاب‌آوری، تنها بقا و زنده‌ماندن نیست. دغدغه بسیاری از کسب‌وکارها در دوران اوج پاندمی فقط بقا و ماندگاری بود. در حالی که تاب‌آوری به ظرفیت تحمل یک برند یا سازمان در برابر شرایط سخت و بحرانی اشاره می‌کند. درست مانند درختی که در برابر طوفان شاخه‌هایش را خم می‌کند تا اجازه ندهد بادهای تند و سهمگین آن را بشکنند، فرانچایز نیز این قدرت را به یک کسب‌وکار می‌دهد که در برابر بحران‌ها به اهدافی فراتر از زنده‌ماندن فکر کند.

حالا بیایید ببینیم چرا کسب‌وکارهایی مانند مجموعه رستوران‌های ارکیده تاب‌آوری بیشتری در برابر بحران‌ها دارند و می‌توانند در شرایط دشوار موفق‌تر عمل کنند:

نگاه سرمایه‌محور مجموعه رستوران‌های ارکیده به نیروهای انسانی

توسعه برندها از طریق فرانچایز به آن‌ها کمک می‌کند نیروهای انسانی متنوع‌تر و ایده‌های خلاق‌تری را جذب کنند و کار تیمی را با قدرت بیشتری به جریان اصلی فکری سازمان خود تبدیل کنند. کار گروهی جوهره فرانچایز است. به همین دلیل است که تیم‌های مختلف رستوران ارکیده از شعبات مختلف به صورت مرتب دور هم جمع می‌شوند. این جلسات برای تبادل تجربه و یادگیری از هم بسیار کارگشاست و از طرفی کمک می‌کند تمامی خدمات مجموعه با هم هماهنگ و هم‌سو حرکت کنند. در شرایطی که بسیاری از کسب‌وکارها در حال کاهش هزینه‌های نیروی انسانی خود به دلیل بحران کرونا بودند، ارکیده توانست با تکیه بر استراتژی رشد خود، یعنی فرانچایز، تعداد سرمایه انسانی‌اش را به 1000 نفر برساند و برای شغل‌های از دست‌رفته به واسطه پاندمی نقش‌های جدید تعریف کند. می‌توان انتظار داشت که این خانواده بزرگ در آینده نزدیک نیز به رشد بیشتر مجموعه رستوران‌های ارکیده کمک کرده و از آن حمایت کنند.

فرآیندهای مشخص و تثبیت‌شده کسب‌وکار

زمانی که یک کسب‌وکار از طریق فرانچایز اقدام به توسعه خود می‌کند، تدوین فرآیندها و شیوه‌های کاری برای آن به یک الزام اساسی تبدیل می‌شود. برای مدیریت هماهنگ شعبه‌های یک برند نیاز است تمامی رویه‌ها و اصول اجرایی از قبل مشخص و مکتوب شوند. این اقدامی است که توسط متخصصان مدیریتی و مهندسی صنایع در مجموعه رستوران‌های ارکیده در حال انجام است.

زمانی که یک کسب‌وکار به صورت مستقل کار می‌کند، ممکن است چندان نیازی به استانداردسازی رویه‌ها و روش‌ها احساس نکند. اما در یک سیستم فرانچایز، دقت، یکپارچگی و هماهنگی یک اصل کلیدی است. این دستورالعمل‌های مکتوب در دوران بحران نجات‌بخش هستند و می‌توانند در شرایط دشوار به ذهن راهبران یک کسب‌وکار و نیروهای انسانی آن آرامش ببخشند.

هم‌افزایی و هم‌آفرینی حلقه‌های فرانچایز

دلیل دیگر تاب‌آوری کسب‌وکارهای متکی به فرانچایز در دوران بحران، هم‌ا‌فزایی آن‌ها در کنار هم و جایگزینی نقش‌ها و خلق ایده‌های جدید است. هر یک از شعبات رستوران ارکیده مدیریت بحران را به شیوه‌ای خاص و متفاوت تجربه کرده‌اند و از طرفی از راهنمایی‌های برند مادر و مدیریت اصلی مجموعه نیز بهره‌مند شده‌اند. این بهترین فرصت برای هم‌آفرینی، خلق راهکارها و خدمات جدید و حتی حمایت از یکدیگر است. ممکن است تجربه یک شعبه در فروش آنلاین برای کل شعبات الهام‌بخش باشد یا برخی نیروها اثربخشی بهتری در زیرمجموعه‌های دیگر داشته باشند. در حقیقت در شرایط دشوار، استراتژی فرانچایز می‌تواند مانند یک زیرساخت مستحکم عمل کند و امکاناتی برای برند مادر و زیرمجموعه‌های آن فراهم کند که کسب‌وکارهای مستقل از آن بهره‌مند نیستند.

هم‌سویی با رفتارهای در حال تغییر مصرف‌کنندگان

رفتار مصرف‌کننده به طور پیوسته در حال تغییر است و این موضوع ضرورت هم‌سویی با انتظارات و خواسته‌های مخاطبان را بیش از پیش برای کسب‎وکارها آشکار می‌کند. تمایل افراد به سفارش غذا به صورت آنلاین، صرف غذا در منزل یا در فضایی امن باعث شد که رستوران ارکیده، به عنوان یک کسب‌وکار هوشمند و آگاه از نیاز مشتری تغییراتی در شیوه خدمات‌رسانی خود ایجاد کند. سفارش غذا به صورت بیرون‌بر و نیمه‌آماده، ارسال غذای موردعلاقه برای عزیزان و مجهزکردن تمام شعبات به امکانات بهداشتی از اقداماتی بود که تاب‌آوری این برند را برای تحمل شرایط دشوار افزایش داد.

این اقدامات گرچه توسط کسب‌وکارهای مستقل نیز به شکل‌های مختلف انجام شدند، اما یکپارچگی انجام آن‌ها در قالب سیستم فرانچایز، به برند ارکیده قدرت و ارزش بیشتری بخشید.

به طور کلی و از دیدگاه جهانی آینده فرانچایز برای سال‌های پیش رو مثبت است و می‌تواند برای هر دو طرف این رابطه، یعنی فرانچایزدهنده و فرانچایزگیرنده مزایا و ارزش بلندمدت خلق کند. رستوران ارکیده هم‌چنان در حال توسعه و گسترش از طریق فرانچایز است و آماده است تا از سرمایه‌ها و ایده‌های جدید استقبال کند. چنان‌چه تمایل به دریافت نمایندگی مجموعه رستوران‌های ارکیده را دارید به این لینک یا اکانت شخصی جناب آقای بهرام اژدری در اینستاگرام مراجعه کنید. ضمنا میتوانید با شماره تماس 09123335900 ، مدیریت امور فرانچایز مجموعه رستورانهای ارکیده تماس بگیرید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها