ارز دیجیتال yfi چیست؟

بی شک در طی چندین ماه اخیر، نام حوزه دیفای در عرصه ارزهای دیجیتال را شنیده اید. در این میان با به روی کار آمدن ارز دیجیتال یرن فایننس و یا همان yfi، حوزه دیفای بیش از پیش مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

ارز دیجیتال yfi چیست؟

اما پیش از شروع بحث yfi، بهتر است تا توضیحی مختصر درباره دیفای بدهیم.

دیفای چیست؟
امور مالی غیرمتمرکز و یا همان DeFi به اکوسیستم های مالی و اقتصادی گفته می‌شود که بر روی بسترهای بلاکچینی ساخته می‌شوند. به طور جامع تر، اصطلاح اقتصاد غیرمتمرکز به جنبشی گفته می‌شود که هدف آن ایجاد یک اکوسیستم مالی در بستری غیرمتمرکز بوده که در طی آن افراد دارای کترل کامل بر دارایی خود هستند و برای این کار از ویژگی p2p تکنولوژی بلاکچین و همچنین برنامه های غیر متمرکز daaps استفاده می‌کنند.

حال در این میان، اصلی ترین ویژگی DeFi دسترسی آسان کاربران به خدمات مالی می‌باشد. کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از این اقتصاد غیر متمرکز، از خدمات DeFi، که ارائه بازارها و محصولات نوین است، برخوردار شوند.

مزیت اصلی دیفای چیست؟
همانطور که می‌دانید امور مالی سنتی، وابسته به موسساتی مانند بانک ها هستند که به عنوان واسطه معاملات عمل می‌کنند. اما این در حالی است که در سیستم های اقتصادی غیرمتمرکز، از آنجایی که قوانین و قراردادها به صورت کدهایی در شبکه اعمال شده اند، دیگر نیازی به واسطه هایی مانند بانک ها نبوده، که این امر هزینه های مربوط به تولید و مصرف محصولات را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

حال از آنجایی که تمام قوانین مربوط به خدمات مالی مذکور بر روی شبکه های بلاکچینی ثبت می‌شوند، امکان تغییر و یا حذف آن ها در زنجیره ها وجود نداشته و هیچ سازمانی نمی تواند آن ها را سانسور و یا از بین ببرد. به علاوه از آنجایی که چاچوب های کاری، پیش از ارائه خدمات، در اقتصاد های غیر متمرکز اعمال می‌شوند، روندهای کاری در این نوع از پلت فرم‌ها سرعت بیشتری داشته و در نتیجه تعامل با آن‌ها، نسبت به سیستم های مالی سنتی آسان تر می‌باشد.

یرن فایننس (yEarn.finance) چیست؟
یرن فایننس، پروتکلی بر بستر بلاکچین اتریوم است که با هدف تسهیل تعامل کاربران با پلت فرم های دیفای و افزایش سود سالیانه کاربران توسعه یافته است. بدین صورت که کاربران قادرند تا با ترکیب سرمایه گذاری در پلت فرم های مختلف حوزه دیفای، کسب درآمد کنند.

به عبارت دیگر پروتکل yearn.finance که از محبوب ترین بستر های پروژه یرن فایننس (همان نام) است، به طور اتوماتیک و خودکار وجوه کاربران را بین سایر پروتکل های وام دهی دیفای، از جمله compound، Aave و Dydx به منظور کسب حداکثر سود سالیانه منتقل می کند. در این میان این نکته را به خاطرداشته باشید که کل اکوسیستم یرن فایننس توسط توکن yfi هدایت می شود.

محصولات یرن فایننس

یرن فایننس (yEarn Finance):
این پروتکل قادر است تا سرمایه کاربران را در سایر پلت فرم های دیفای، از جمله curve، compound، Dydx و Aave، به منظور کسب حداکثر سود سالیانه، جا به جا کند.

وای ترید فایننس (ytrade Finance):
ارائه دهنده لورج 1000 برابر ترید استیبل کوین ها، هم در بلند مدت و هم در کوتاه مدت.

وای لیکوئیدیت فایننس (yliquidate Finance):
این پلت فرم به منظور نقدینگی بودجه اتوماتیک در پروتکل Aave به کار می رود.

صرافی وای سواچ (yswap exchange):
این محصول یرن فایننس به کاربران این امکان را می دهد تا به صورت دستی، وجوه خود را در بین سایر پروتکل ها انتقال دهند.

آی بارو فایننس (iborrow Finance):
این محصول که در ارتباط مستقیم با پروتکل Aave کار می کند، بدهی های کاربران را توکنیزه می کند.

تاریخچه ارز yfi
پلت فرم yEarn که پیش از این iEarn نام داشت، توسط برنامه نویسی به نام آندره کرونژ به دنیا معرفی شد.

پس از ماه ها تحقیق و بررسی در مورد نحوه سرمایه گذاری در عرصه yield farming، آندره کرونژ به این نتیجه رسید که سرمایه گذاری در این عرصه برای عموم بسیار پیچیده است و با گذر زمان و پیشرفت این تکنولوژی، استفاده از آن سخت تر هم می شود.

از آنجایی که بسیاری از کاربران بر آن بودند که از پلت فرم های وام دهی در حوزه دیفای کسب درآمد کنند، به این دلیل که اینعرصه هنوز بسیار جوان و خام است، انتخاب و ارزیابی این امر که آیا کسب سود در دیفای قطعی است یا خیر بسیار دشوار به نظر می رسد.

Yfi چیست؟
ارز yfi هم اکنون یکی از معروف ترین پروژه های حوزه دیفای است که به منظور ساده سازی اکوسیستم دیفای و همچنین چندین برابر کردن سودهای سالیانه کاربران توسعه یافته است.

بسیاری از کاربران Yfi را بیت کوین حوزه دیفای نامیده و در تلاشند تا بیشترین سهم را از yfi در دست داشته باشند. لازم به ذکر است که در زمان نوشته شدن این مقاله، ارز yfi هنوز در مرحله آزمایشی بتا قرار دارد.

ارز yfi در واقع یک توکن erc20 است که به منظور هدایت و کنترل پروتکل ها بر بستر yearn finance مورد استفاده قرار می گیرد.

عرضه کلی این توکن 30.000 عدد است و به منظور به دست آورن آن، هیچ ICO ای راه اندازی نشده است.

استخراج ارز yfi
ارز yfi قابل استخراج نبوده و تنها راه دسترسی به آن از طریق صرافی های نام برده شده است.

آینده ارز yfi
باتوجه به این امر که تنها چندماه از شروع فعالیت پروژه yfi می گذرد، این ارز دیجیتال توانسته است تا یک رکورد تاریخی 40 هزار دلاری را در بازار ارزهای دیجیتال به ثبت برساند. یکی از دلایلی که باعث افزایش قیمت ناگهانی ارز yfi در زمان شروع فعالیتش بود، میزان عرضه کلی آن بود که 30 هزار عدد است. عرضه تنها 30 هزار عددی توکن های yfi، بسیاری از کاربران را به خرید این ارز تشویق نمود.

پس از شکسته شدن رکورد 40 هزار دلاری ارز yfi در ماه سپتامبر سال جاری (شهریور سال 99) این ارز یک مسیر اصلاحی را در پیش گرفت و با یک افت 70% مواجه شد. با این حال پس از این افت، از هفته های ابتدایی مهر ماه، yfi با یک شیب ثابت شروع به رشد کرده و با قیمت 18 هزار دلار خرید و فروش شد.

در مورد نحوه پیشرفت و پیشبینی آینده ارز yfi این نکته را به خاطر داشته باشید که این ارز دیجیتال هنوز در نسخه بتا و یا همان مرحله آزمایشی قرار داشته و به تبع، با شروع فعالیت جدی تر خود، کاربران بیشتری را به سمت خود جلب خواهد کرد.

یکی دیگر از مواردی که آینده روشنی را برای ارز yfi رقم می زند غیرمتمرکز بودن آن است. بدین صورت که سازندگان و بنیانگذاران این پروژه هیچ نقشی در کنترل آن نداشته و هدایت این ارز تنها به دست کاربران و به صورت رای گیری صورت می گیرد. در اینحالت ما یک ارز دیجیتال کاملا آزاد و غیرمتمرکز را پیش رو داریم که با ویژگی های فاندامنتال مثبت، آینده درخشانی را برای خود رقم زده است.

چگونه ارز YFI بخرم؟
کاربران مقیم ایران قادرند تا با مراجعه به پلتفرم موربیت، به خرید ارز YFI پرداخته و با کمترین میزان کارمزد به ترید این ارز محبوب بپردازند.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها