یک جامعه شناس:

با زور نمی‌توان مردم را بچه‌دار کرد/ زنان از عقل و منطق پیروی می‌کنند

یک جامعه شناس می گوید: با بگیر و ببند و قانون و فشار، کسی بچه نمی‌آورد. باید تغییر ذهنیت صورت بگیرد؛ یعنی شما به عنوان یک زن وقتی تصمیم می‌گیرید که بچه دار شوید، به همه امور مربوط به آن بچه فکر می‌کنید و بعد تصمیم می‌گیرید که بارداری صورت بگیرد یا اینکه جلوی آن را بگیرید.

با زور نمی‌توان مردم را بچه‌دار کرد/ زنان از عقل و منطق پیروی می‌کنند

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس با اشاره به طرح جدید در خصوص ثبت اطلاعات افرادی که آزمایش بارداری آنها مثبت می‌شود و پیگیری وضعیت آنها تا زایمان برای جلوگیری از سقط، به اصلاحات نیوز می‌گوید: این کار نقض حریم شخصی و آزادی ‌های فردی است. بچه آوردن با زور که نمی‌شود، باید تمهیدات لازم برای فرزند آوری مهیا باشد؛ اما وقتی فضای اجتماعی از قبیل مسکن، تغذیه، هزینه زندگی و نبود آینده روشن را نمی‌بینند، طبیعی است که بچه نمی‌ آورند.

وی ادامه داد: صحبت فرزندآوری بحث امروز و دیروز نیست، از دوهزار و 500 سال قبل ،مسئله جمعیت مطرح بود. به عنوان مثال افلاطون در 550 سال پیش از میلاد، گفت رقم جمعیت باید ثابت باشد و خب با نظریه او مخالفت شد و اجرایی نشد. مذهب روی کار آمد، مسیح، یهود و اسلام، که گفتند باید باروری زیاد شود و سپس یک نظریه سوم روی کار آمد ضد جمعیت! که می‌گفتند امکانات طبیعی به اندازه جمعیت رشد نمی‌کند، افزایش جمعیت با رشد تصاعد هندسی است، در حالی که مواد غذایی و آب تصاعدی نیست. اکنون یک نظریه که وجود دارد و شخصا با آن موافقم، نظریه حد متناسب جمعیت است. یعنی جمعیت به اندازه ای باشد که مردم از همه لحاظ تامین باشند.

 با بگیر و ببند و قانون و فشار، کسی بچه نمی‌آورد. باید تغییر ذهنیت صورت بگیرد؛ یعنی شما به عنوان یک زن وقتی تصمیم می‌گیرید که بچه دار شوید، به همه امور مربوط به آن بچه فکر می‌کنید و بعد تصمیم می‌گیرید که بارداری صورت بگیرد یا اینکه جلوی آن را بگیرید. 

این جامعه شناس در ادامه می‌گوید: با بگیر و ببند و قانون و فشار، کسی بچه نمی‌آورد. باید تغییر ذهنیت صورت بگیرد؛ یعنی شما به عنوان یک زن وقتی تصمیم می‌گیرید که بچه دار شوید، به همه امور مربوط به آن بچه فکر می‌کنید و بعد تصمیم می‌گیرید که بارداری صورت بگیرد یا اینکه جلوی آن را بگیرید. بنابراین مسئله ذهن زنان است، نه اینکه قانونی وضع کنید که زنانی که آزمایش بارداری آنها مثبت می‌شود را زیر نظر بگیرید، این اساسا حریم خصوصی و فردی را تهدید می‌کند. شما در خصوصی ترین مسائل زندگی زن و مرد دخالت می‌کنید و این ها تندروی است. شما باید چشم انداز جامعه را تغییر دهید، باید شرایط بهبود وضعیت را در پیش بگیرید که مردم آینده خوب را ببینند تا بتوانند اقدام به بارداری کنند. 

زن و مرد امروز عاقلانه می‌اندیشند و مانند گذشته نمی‌گویند هر آن کس که دندان دهد نان دهد و اگر بخواهند به بچه دار شدن فکر کنند، هزار و یک فکر می‌کنند.

قرائی مقدم با بیان اینکه راه های زیادی برای باردار نشدن وجود دارد، گفت: اینکه زنان را زیر نظر بگیرید سلامت روحی و روانی آنها هم تهدید می‌شود. حالا این زن به هر دلیلی سقط جنین کرد، می‌خواهید او را بازخواست کنید؟ این کار تجاوز به حریم خصوصی جامعه و زن و شوهر است.

مسئله ذهن زنان است، نه اینکه قانونی وضع کنید که زنانی که آزمایش بارداری آنها مثبت می‌شود را زیر نظر بگیرید، این اساسا حریم خصوصی و فردی را تهدید می‌کند. شما در خصوصی ترین مسائل زندگی زن و مرد دخالت می‌کنید و این ها تندروی است.

این جامعه شناس در ادامه می‌گوید: این رفتارها تبعات مختلفی از جمله بدبینی را به همراه دارد، روح  و روان خانواده را متزلزل می‌کند، حتی روی ازدواج نکردن جوانان هم تاثیر می‌‌گذارد و سقط جنین غیرقانونی را افزایش می‌دهد. این اوج ناروایی علیه زنان است. زن و مرد امروز عاقلانه می‌اندیشند و مانند گذشته نمی‌گویند هر آن کس که دندان دهد نان دهد و اگر بخواهند به بچه دار شدن فکر کنند، هزار و یک فکر می‌کنند. در نتیجه با توجه به اینکه زنان جامعه امروز ما آگاه هستند، از عقل و منطق خودشان پیروی می‌کنند و این قوانین جز نارضایتی سیاسی و اجتماعی، فایده‌ای ندارد. 

منبع: اصلاحات نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • ابرمرد
    1

    سالانه نزدیک به بیست هزار ایرانی تو تصادفات میمیرن بیشتر از جنگ سوریه و اوکراین جلوی این کشتار و بگیرین که مابقی نیروهای نخبه و جوان نمیرن زاد و ولد رو بیخیال چون کسی حاظر نیست با گرانی و تورم و آینده نامعلوم بچه بیاره .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      با تکنولوژی جدید ،انسان آزمایشگاهی تولید می کنند ولی پرورش و بزرگ کردن انسان خیلی پرهزینه است بنابراین با اجبار از مال و جان مردم مایه میگذارند تا به اسم فرزندپروری ،انسان مفتکی تحویل دولتها بدهند.

    • 0

      جوانان ما الان چوب جمعیت زیادشان را می خورند هرچه فرزند کمتر سهم الارث بیشتر فراموش نکنید.

    • 0

      شما به همین جوانان موجود رفاه بدهید و کارگر از هندوچین وارد کنید ارزانتر تمام میشود.چرا دنبال هندی کردن جامعه ایرا ن هستید؟

  • ناشناس
    1

    روایت از پیامبراسلام است داستان «رطب خورده ومنع رطب هرگز جواب نمی دهد» به نظر بنده قانون تصویب شود فقط کسانی مجاز هستند که مردم را تشویق به فرزند آوری کنند (چه مسئول وچه کارشناس)که خود بالای حداقل پنج 5فرزند داشته باشند درغیر این صورت توصیه آنها به عنوان مسئول یا کارشناس در رسانه ها(به دلیل نتیجه معکوسش)جرم تلقی شود ومجازات تعیین گردد تا توصیه ها به گفته پیامبر عظیم الشان اسلام اثر مثبت داشته باشد

  • ناشناس
    2

    دولت را برای بحر زایدان ساختند

  • ناشناس
    1

    چون توانایی بهبود اقتصاد و مسایل کلان کشور رو ندارند، کاری رو انجام میدن که نیازی به سواد و تخصص نداره و بگیر و ببند و هارت و پورت کردن رو انجام میدن.

    نظرات شما -
    • اول مسئولین
      0

      حضرات مسئولین
      که حقوق خوب خوب میگیرند
      حق الجلسه حق الماموریت
      شارژ کارت
      بن
      هدیه و ... میگیرن
      خانه که دارند
      شاسی بلند هم که دارند
      اول این حضرات بزنن توی کار چندین فرزندی و به مردم نشان بدهند
      که چند فرزندی خیلی خوبه
      تا مردم هم کم کم کم کم ازشون یاد بگیرند
      و بچه دار بشن

  • ناشناس
    1

    با پژو پارس حلبی نشان 280 میلیونی چطور

  • هفت لنگ بختیاری
    16

    اگه اعتقادبه خدایی داشتیم که رزق ما انسان هارا قبل از تولدمون توسینه مادرامون گذاشت این مباحث رامطرح نمی کردیم.یه سوال چرا قشر مرفح وسرمایه دار بچه نمیارن؟اوناکه پول دارن پس چشونه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      هفت لنگ جان! به نطر میرسه این روزی مقدر قبل از رسیدن به دهان ملت هپولی می شه

    • 1

      این چیزی که می گی چرا شامل حال این همه کودک که در دنیا بر اثر فقر به فلاکت و بدبختی و حتی مرگ می افتند نمی شود؟ روزی با کار و تلاش مردم در کشوری سالم با نظامی که آسایش مردمش اولویتش باشد به دست می آید.

  • ناشناس
    1

    خانواده نمی تواند هزینه زندگی را تامین کند،،می خواهی بچه دار هم بشوند

  • ناشناس
    1

    هدف سرباز سازیه نه فرزند اوری

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      گوشت جلوی توپ می خواهند. رعیت محض که هر چه ارباب بگوید بدون هیچ فکری بپذیرد.

  • ناشناس
    1

    نمی خواهد به فکر زنان متاهل باشید که دوباره بچه دار شوند به فکر دختران مجرد کشور باشید که سنشان بالا رفته وتبدیل به یک فاجعه بزرگ شده باید فکر اساسی کرد وزمینه ازدواجشان رامهیا کرد .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      خودشون نمیخوان ازدواج کنن...
      به خدا قسم دوستی دارم تا حالا چند تا خواستگار خوب بهش معرفی کردم میگه نه نه نه !
      اعتماد نداره و قبول نداره هیچ کس رو
      قبول کنید اگه دخترانمون مثل قدیم نیستن پسرانمون هم قابل اعتماد و اتکا نیستن
      تربیت خانواده از بین رفته و فضای مجازی دنیای امروز بچه‌ها رو تربیت میکنه متاسفانه

    • به ۲۱:۴۹
      0

      چرا نمیخوان؟؟
      چون جوونا رو خراب کرده نظام با لجاجت و اخلاق جوونا رو فاسد کرده،البته نه همه رو ولی این نظام کاری کرده که جوونا راه وچاه گرگ شدن رو پیدا کردن و همه دنبال باج گرفتن لز جنس مخالفن،روش نادرست و تربیت غلط جامعه و حکومت این گند رو به بار آورده
      منه دختر یا پسر جرات نمیکنم ازدواج کنم،میگم نکنه طرف هرزه باشه و بداخلاق باشه و حقوق نداشته باشه
      فقط ازدواج نیست که!
      فردا روز خرج زندگی کمرشکنه،اونایی که ازدواج‌کردن دارن طلاق میگیرن واسه اجاره خونه و بی پولی،بعد منه مجرد چرا باید واسه خودم‌و همسرم شر درست کنم؟
      حداقل الان کم یا زیلد با خونواده خودمون داریم زندگی میکنیم بی دغدغه،چه کاریه ازدواج؟؟؟

  • رابی
    3

    خب برای محقق شدن این امر یک تعداد از زنهای فلسطینی و لبنانی را به ایران بیاورند و صبح تا شب برایشان تولید بچه کنند.

  • ناشناس
    1

    بچه بیارید گوشت دم توپ کم دارن البته دوستان اتباع جبران میکنن هنوز ۳۰ سالشون نشده ۴تا دارن چتد سال دیگ دربه در دنبال ایرانی میگردین

  • ناشناس
    3

    اقا کدوم بچه کدوم ازدواج شما اول زمینه ازوواج را فراهم کنید بعد بچه دار شدن پیش کش شما
    اقا دختران سنشون رفته بالا پسرا بیکار کی می خواد به فکر اینا باشند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      من زن...
      ازدواجم کردم ....
      مگه احمقم عمرم رو بگذارم بچه بزایم با آن همه درد و عذاب
      و بعد با بدبختی بزرگش کنم جوونیم رو بگذارم که چی؟؟
      چی گیر من میاد؟؟؟
      بدن به فنا رفته؟

      عمر تباه رفته ؟
      به نظرم زن امروز با زن دیروز از زمین تا آسمون تفاوت داره
      فرقش اینه که زن امروز میگه: چرا باید این کار رو بکنم و این کار چه منفعتی برای من داره؟



    • به ناشناس
      1

      دختر که ازدواج کنه به نفعشه،نهایتش طلاق میگیره ولی اگر زندگیش روبراه بود هم‌که برده
      زن اگر ازدواج نکنه چه کنه؟پدر و مادر نگهش دارن؟
      حالا مردها زن نگیرن حق دارن،چون خرج زن میفته‌گردنشون و اجاره خونه و بچه و خرید خونه و....
      ولی زن که ضرر نمیکنه،نهایت مهریه نمیگیره و برمیگرده‌خونه باباش
      مرد بدبخته تو ایران،زن که صفا میکنه هرچی هم ندار باشن
      فقط زرتی بچه نیارید،شرط کنید بمیرم بچه نمیارم،چون مانع طلاق میشه و بچه بدبخت میشه
      فقط نرید تو حال و سال اول بزایید ،همه‌چی حله

    • ناشناس
      1

      ب ۲۳:۴۷
      اولین باره که نظر یک مرد رو می‌پذیرم
      درسته باید ازدواج کرد ولی برای بچه‌دار شدن نباید عجله کرد بسیار کار اشتباهیه ممنون خیلی درست و بدون تعصب نظرت رو بیان کردی

    • 😐
      0

      به دچست ۲۳:۵۸
      ممنونم خواهرم
      منم ممنونم‌که‌جبهه‌نگرفتید و این نشان از شعور بالای شما داره
      بله بچه دار نشن تا چند سال حداقل مشکلی پیش نمیاد
      خصوصا مردهایی که اخلاق ندارن‌که اصلا نباید زیر بار بچه دار شدن برن خانومها،چون‌مردهای بی اخلاق بعد بچه دار شدن اخلاقشون‌مزخرف تر هم میشه

  • ناشناس
    0

    خدایی توهم نزدید ؟خر با تیرو گلوله و کارد گفتن بچه دار شوید ؟ خدایا از دست این استاد نماها به کجا رو ببریم فرزندان این جامعه جای پای منبر روحانی پای درس معلمان و استادان این گونه نشستند شد جامعه ای فاسد از اخلاق بعد هم زبان دومتری که روحانیت این ها را دین زده کرده .کار فرهنگی و جایزه برای فرزند اوری شد زور ؟ ای خدا از شر این ها فقط باید به تو پناه برد خودت مردم را رها ساز

  • ناشناس
    0

    وقتی خودمان از این زندگی فقط دشواری دیدیم ومثل خر کارکردیم تا زنده بمانیم چرا باید بچه بیاوریم تا اینگونه زندگی کند هروقت وضعیت زندگی ما مثل مسئولان شد با حرف ووعده غیرقابل تحقق پول درآوردیم شاید یک بچه تولید کردیم

  • ناشناس
    0

    کلا با زور از پیش میخان ببرن.دیگه دوره پدرو مادرای ساده ما تموم شد.ک هر دروغی رو باور میکردن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      راست گفتی گل گفتی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها