خالق «چت جی‌پی‌تی» در آستانه ورشکستگی!

هزینه‌های هنگفت چت جی‌پی‌تی شرکت اُپن‌ای‌آی (OpenAI) را تهدید می‌کند و این شرکت روزانه ۷۰۰ هزار دلار برای اجرای چت جی‌پی‌تی که یکی از خدمات هوش مصنوعی شاخص خود است، خرج می‌کند.

خالق «چت جی‌پی‌تی» در آستانه ورشکستگی!

به گزارش آی‌ای، گزارش شده که شرکت اُپن ای‌آی با یک بحران مالی مواجه است که می‌تواند منجر به ورشکستگی آن شود.

چت جی‌پی‌تی از یک مدل زبانی قدرتمند به نام جی‌پی‌تی (GPT) استفاده می‌کند و می‌تواند مکالمات واقع بینانه و جذابی را در مورد موضوعات مختلف برقرار کند.

با این حال، به رغم قابلیت‌های چشمگیر، چی جی‌پی‌تی نتوانسته درآمد کافی برای شرکت اُپن ای‌آی برای پوشش هزینه‌های خود فراهم کند. این استودیوی هوش مصنوعی همچنین سعی کرده از نسخه‌های جدیدتر جی‌پی‌تی خود مانند GPT-۳.۵ و GPT-۴ درآمدزایی کند، اما موفقیت چندانی نداشته است.

کاهش پایگاه کاربران

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که پایگاه کاربران اُپن ای‌آی طی چند ماه گذشته به طور پیوسته در حال کاهش بوده است. بر اساس گزارش SimilarWeb، تعداد کاربرانی که از وب سایت چت جی‌پی‌تی بازدید کرده‌اند در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۳ نسبت به ماه ژوئن ۱۲ درصد کاهش داشته و از ۱.۷ میلیارد به ۱.۵ میلیارد رسیده است. این داده‌ها شامل کاربرانی نمی‌شود که از واسط برنامه‌نویسی کاربردی (API) اُپن ای‌آی استفاده می‌کنند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد به جی‌پی‌تی دسترسی داشته باشند و آن را در اپلیکیشن‌های خود ادغام کنند.

با این حال، از واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی OpenAI با چندین مدل زبانی منبع باز که برای استفاده و اصلاح رایگان هستند، مانند ۲ LLaMA و نسخه‌های دیگر نیز رقابت می‌کنند.

خطرات هوش مصنوعی و مقررات اخلاقی

این گزارش همچنین حاکی از آن است که بین سم آلتمن (Sam Altman) به عنوان یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت اُپن ای‌آی و سایر استودیو‌های هوش مصنوعی درگیری وجود دارد. در حالی که اُپن ای‌آی بر کسب سود و توسعه نسخه‌های پیشرفته‌تر جی‌پی‌تی متمرکز است، آلتمن در مورد خطرات هوش مصنوعی صحبت کرده است، به خصوص اگر توسط دولت قوانینی برای آن تنظیم نشده باشد.

آلتمن بار‌ها هشدار داده که اگر هوش مصنوعی بر اساس ارزش‌های انسانی کنترل و هدایت نشود، میلیون‌ها شغل را از بین می‌برد و مشکلات اجتماعی و اخلاقی ایجاد می‌کند. برخی از کارشناسان فناوری حتی حدس می‌زنند که آلتمن در حال گذراندن یک لحظه فرانکشتاینی است. لحظه‌ای که در آن از خلق هیولایی که نمی‌تواند آن را رام کند پشیمان است.

به رغم نگرانی‌های آلتمن، اُپن ای‌آی به دنبال راه‌های جدید و بهتری برای کسب درآمد از مدل زبانی GPT-۴ خود است که انتظار می‌رود به زودی منتشر شود. با این حال هنوز به سوددهی نرسیده است. زیان آن از زمان توسعه چت جی‌پی‌تی به ۵۴۰ میلیون دلار رسیده است.

آینده‌ی شرکت اُپن ای‌آی در این مرحله نامشخص است. این استودیوی هوش مصنوعی ۱۰ میلیارد دلار سرمایه از مایکروسافت به همراه برخی دیگر از شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر دریافت کرده است که فعلا آن را سرپا نگه داشته است.

با این حال، همانطور که در مجله‌ی Analytics India گزارش شده است، پیش‌بینی اُپن ای‌آی برای رسیدن به درآمد سالانه ۲۰۰ میلیون دلار و هدف‌گذاری برای رسیدن به یک میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴، با توجه به زیان‌های فزاینده آن غیر واقعی به نظر می‌رسد.

یکی از گزینه‌های امکان‌پذیر برای اُپن ای‌آی این است که برای عرضه اولیه عمومی (IPO) اقدام کند و یک شرکت بزرگ فناوری را به خرید آن مجاب کند. این یک استراتژی خوب برای سرمایه گذاران فعلی خواهد بود. با این حال، برخی از مسائل وجود دارد که ممکن است از وقوع IPO جلوگیری کند یا ارزش آن را کاهش دهد.

عرضه اولیه عمومی (IPO) یک رویداد مهم برای سازمان‌ها است، زیرا مردم در طی آن به رشد شرکت در افزایش سرمایه کمک می‌کنند.

یکی از این مسائل مربوط به نیروی انسانی است. بر اساس این گزارش، اُپن ای‌آی برای حفظ و جذب استعداد‌ها تلاش کرده است، زیرا بسیاری از کارکنان آن، شرکت‌ها یا پروژه‌های هوش مصنوعی دیگر را ترک کرده و به آن‌ها ملحق شده‌اند. این می‌تواند بر کیفیت و نوآوری محصولات و خدمات آن تأثیر بگذارد.

اُپن ای‌آی در حال حاضر دوره‌ای با نرخ فرسایشی بالا را پشت سر می‌گذارد. آن‌ها به خودی خود افراد را مانند بقیه صنعت فناوری اخراج نمی‌کنند. با این حال در حال از دست دادن کارمندان یا به عبارت بهتر برخی از استعداد‌های برتر هستند، زیرا کارکنان آن‌ها مدام توسط رقبای شرکت شکار می‌شوند.

رقابت و مسائل زنجیره تامین

موضوع دیگر رقابت است. در حالی که شرکت‌هایی مانند گوگل یا متا اغلب به عنوان رقبای اصلی اُپن ای‌آی در نظر گرفته می‌شوند، مردم اغلب ایلان ماسک و xAI را فراموش می‌کنند. ماسک برای مدت طولانی با هوش مصنوعی درگیر بوده که این عمدتا به دلیل وجود خودرو‌های تسلا است. با این حال، از زمانی که چت جی‌پی‌تی مانند ویروس پخش شد، ماسک چند حرکت بزرگ در فضای هوش مصنوعی انجام داده است. برای شروع، او آشکارا اعلام کرد که یک ربات چت‌بات رقیب به نام تروث جی‌پی‌تی (TruthGPT) خواهد ساخت که به اندازه‌ی هوش مصنوعی شرکت اُپن ای‌آی مغرضانه یا مستعد توهم نخواهد بود.

ماسک بیش از ۱۰ هزار پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا را برای پروژه هوش مصنوعی خود خریداری کرده بود که هر قطعه ۱۰ هزار دلار قیمت داشت که به این معنی بود که او بیش از ۱۰ میلیون دلار را تنها برای پردازنده‌های گرافیکی هزینه کرده است.

مسئله دیگری که صنعت هوش مصنوعی را با مشکل مواجه کرده است، زنجیره تامین است. از آنجایی که مدل‌های هوش مصنوعی به شدت به قدرت محاسباتی وابسته هستند، کمبود مداوم پردازنده‌های گرافیکی در سطح سازمانی وجود دارد. علاوه بر این، با وجود جنگ فناوری ایالات متحده و چین، هوش مصنوعی و شرکت‌های اینترنتی در چین در حال خرید همه‌ی پردازنده‌های گرافیکی در سطح سازمانی از طریق واسطه‌ها هستند. برخی از آن‌ها حتی موفق به همکاری مستقیم با شرکت‌های بزرگ تولید تراشه‌های هوش مصنوعی شده‌اند.

گزارش اخیر نشان داد که شرکت‌های فناوری چینی برای تراشه‌های هوش مصنوعی A ۸۰۰ و A ۱۰۰ خود به NVIDIA سفارش داده‌اند که مجموعا پنج میلیارد دلار هزینه داشته و قرار است تا سال ۲۰۲۴ تحویل داده شود. آلتمن خاطرنشان کرد که کمبود پردازنده‌های گرافیکی موجود در بازار مانع پیشرفت شرکت در بهبود و آموزش مدل‌های جدید می‌شود. برنامه‌ی اخیر اُپن ای‌آی برای علامت تجاری GPT-۵ نشان دهنده‌ی تعهد آن‌ها به توسعه‌ی مداوم مدل است. با این وجود، این منجر به کاهش قابل توجه کیفیت خروجی چت جی‌پی‌تی شده است.

مشکلات اضافی این عوامل از جمله تشدید شکست‌های مالی، کاهش تعداد کاربران، چالش‌ها در حفظ درآمد‌های ثابت و قابل توجه، و کاهش کیفیت محصول شاخص آن‌ها نشان‌دهنده یک واقعیت ساده است: شرکت اُپن ای‌آی خود را در یک وضعیت مخاطره‌آمیز می‌بیند و باید به سرعت راهی برای رسیدن به سودآوری ایجاد کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها