وبسایت اقتصادی هندی «مینت»:

ایران یک توافق راهبردی ۲۵ ساله به دهلی‌نو مشابه قرداد تهران و پکن پیشنهاد داده است

یک رسانه اقتصادی هندی نوشت: ایران با هدف جذب سرمایه‌گذاری هند و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و انرژی، پیشنهاد قرارداد مشابه توافق ایران- چین را به این کشور ارائه کرده است.

ایران یک توافق راهبردی ۲۵ ساله به دهلی‌نو مشابه قرداد تهران و پکن پیشنهاد داده است

هند که سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است، تا پیش از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، از خریداران اصلی نفت ایران بود

رسانه‌های هند روز دوشنبه ۲۸ آذر گزارش دادند جمهوری اسلامی ایران به هند پیشنهاد کرده است که یک توافق راهبردی مانند توافق استراتژیک ۲۵ ساله ایران- چین، بین تهران و دهلی‌نو امضا شود.

وبسایت اقتصادی هندی «مینت» به نقل از دو مقام هندی که از این امر مطلع هستند، نوشت: ایران با هدف جذب سرمایه‌گذاری هند و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و انرژی، پیشنهاد قرارداد مشابه توافق ایران- چین را به این کشور ارائه کرده است.

براساس این گزارش‌، علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در جریان دیدار با گروهی از کارشناسان در سفر ماه گذشته او به هند، تمایل تهران برای رسیدن به توافق راهبردی با هند را ابراز کرد.

رسانه‌های هند افزودند که وزارت خارجه دولت نارندرا مودی در حال بررسی این پیشنهاد است.

هنوز جزئیات زیادی در باره طرح مورد نظر ایران در قبال هند در دست نیست، اما به نوشته رسانه‌های هند، چنین قراردادی به هند کمک خواهد کرد تا با قیمت‌های بالای انرژی مقابله کند.

هند که سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است، تا پیش از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، از خریداران اصلی نفت ایران بود.

تا پیش از خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های دولتی نفتی هند مانند «او ان جی سی» و «اُویل ایندیا» در اکتشافات نفت و گاز ایران در خلیج فارس سهیم بودند. کشف میدان گازی مشترک ایران و عربستان با نام «فرزاد- بی» نیز نتیجه فعالیت یک کنسرسیوم هندی در خلیج فارس بود.

توافق ۲۵ ساله ایران- چین دو سال پیش امضا و سال گذشته اجرایی شد، ولی هنوز جزئیات آن مشخص نیست. 

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها