ملاحظات کارگری و کارفرمایی درباره تعیین مزد کارگران

تعیین دستمزد ۱۴۰۲ کارگران به سال بعد کشیده می‌شود؟/ سال گذشته حقوق کارگران فقط ۱.۵ میلیون تومان بالا رفت

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به جلسات تعیین مزد ۱۴۰۲ کارگران گفت: با توجه به این‌که جلسات دیر آغاز شده و روالی که ما انتظار داشتیم، پیش نرفته، به هیچ عنوان این‌طور نیست که کمبود وقت باعث شود که زیر بار تصمیم عجولانه برویم.

تعیین دستمزد ۱۴۰۲ کارگران به سال بعد کشیده می‌شود؟/ سال گذشته حقوق کارگران فقط ۱.۵ میلیون تومان بالا رفت

شمارش معکوس برای تعیین دستمزد ۱۴۰۲ آغاز شده است. آن‌طور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرده، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ با لحاظ نظرات و معیارهای دقیق و کارشناسی قطعا تا پایان سال نهایی می‌شود، اما در مقابل، نماینده کارگری در شورای عالی کار معتقدند با توجه به این‌که جلسات دیر آغاز شده و براساس روال مورد انتظار نبوده، در صورتی که نظرات آنها تامین نشود، کمبود وقت باعث نمی‌شود که زیر بار تصمیم عجولانه بروند.

با این حال، با وجود این‌که تنها ۱۴ روز به پایان سال باقی مانده است، عدد و رقم سبد معیشت همچنان نامشخص است و با وجود این‌که چند جلسه از کمیته مزد با حضور شرکای اجتماعی برگزار شده، اما به نتیجه نهایی برای تعیین عدد و رقم نرسیده‌اند.

این در شرایطی است که نمایندگان مجلس دیروز به افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت رای دادند و به این ترتیب، حداقل حقوق ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که براساس مصوبه مجلس، حقوق‌های تا سقف ۱۰ میلیون تومان از مالیات معاف شده است.

این مصوبات به باور برخی از کارشناسان، می‌تواند چراغ سبزی به شورای عالی کار برای میزان افزایش حقوق کارگران باشد. اگرچه نمایندگان کارگری و کارفرمایی در شورای عالی کار معتقدند که تعیین حقوق کارمندان با مزد کارگران، دو مقوله متفاوت است.

احتمال افزایش دستمزد تا چه سطحی است؟

اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش که مجلس، افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و معافیت مالیاتی حقوق‌های تا سقف ۱۰ میلیون تومان را مصوب کرده است. این مصوبات آیا این سیگنال را به شورای عالی کار می‌دهد که سطح حقوق کارگران را به همین میزان بالا ببرد؟ می‌گوید: واقعیت این است که حقوق‌های دولتی یک موضوع است و حقوق واحدهای صنعتی و فعالان اقتصادی موضوع دیگری است. ولی می‌تواند تاثیرگذار باشد، چون دولت نیروهایی دارد که در قالب کارگری کار می‌کنند و همین موضوع به طور طبیعی ممکن است تاثیر بگذارد.

وی با اشاره به فرمول تعیین حقوق کارگران، می‌افزاید: دستمزد کارگران با توجه به نرخ تورم و سبد معیشت خانوار محاسبه می‌شود. سبد معیشت، هزینه‌هایی است که برای یک زندگی لازم است و در نهایت یک عدد اعلام می‌شود.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار تصریح می‌کند: با توجه به مباحث اقتصادی که در کشور وجود دارد، به طور طبیعی جلسات در شورای عالی کار شکل می‌گیرد و دیدگاه‌ها ارائه می‌شود و چانه‌زنی صورت می‌گیرد. در نهایت به یک عدد و رقمی رسیده می‌شود که هر دو طرف کارگری و کارفرمایی تقریبا رضایت داشته باشند.

فرمول افزایش حقوق کارگران چیست؟

آهنی‌ها در پاسخ به این سوال که اگر بخواهند ماده ۴۱ قانون کار را رعایت کنند، میزان افزایش حقوق کارگران چقدر باید باشد؟ عنوان می‌کند: در ماده ۴۱ قانون کار آمده که افزایش حقوق کارگران با توجه به نرخ تورم و سبد معیشت باشد. بحث‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد. برای مثال، عموما کسی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کند، فردی است که تازه شروع به کار کرده است. عموما این افراد مجرد هستند و بُعد خانوار در این گروه معنا ندارد. یک مقدار پارامترها به شکل پیچیده‌ای وجود دارد و آمار دقیقی که بتواند این پیچیدگی‌ها را باز کند، نداریم. این باعث می‌شود که تعریف‌های مختلفی ایجاد شود؛ چه از جانب دولت و چه از جانب کارگر و کارفرما.

وی متذکر می‌شود: در تبادل نظرهایی که وجود دارد، دنبال این هستیم که یک عدد و رقم منطقی برای حقوق در نظر گرفته شود؛ البته واقعیت این است که با تورم‌های ایجاد شده، شرایط سختی را در بخش کارگری داریم.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار یادآور می‌شود: اگر نرخ تورم کنترل شود، اثرگذاری مثبت آن به مراتب بیشتر از برخی عدد و رقم‌ها باشد.

آهنی‌ها با اشاره به این‌که سبد معیشت در سال گذشته در حدود ۹ میلیون تومان تعیین شد که در رابطه با این سبد بحث‌های مختلفی وجود دارد، می‌گوید: عمده نیروها در بخش کارگری، سایر سطوح هستند، یعنی نیروهایی که کار کردند، تجربه دارند و کارآمد هستند.

دستمزد چه اثری روی تورم دارد؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رقم سبد معیشت با توجه به تغییر قیمت‌ها در سال‌جاری، می‌تواند به دو برابر افزایش یافته باشد؟ می‌افزاید: ما اصلا حساب و کتاب نکردیم، چون هیچ دیتایی به ما هنوز نرسیده است. به طور معمول می‌گذارند آمار و اطلاعات بهمن‌ماه جمع‌بندی شود و مرکز آمار اعلام کند و در نهایت رقم سبد معیشت اعلام می‌شود.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال افزایش دوباره حقوق تا حد ۵۷ درصد وجود دارد؟ عنوان می‌کند: پارسال یک بحث بود و امسال هم یک بحث دیگر.

آهنی‌ها در واکنش به برخی اظهارات درباره تاثیر دستمزد ۵۷ درصدی روی تورم، تصریح می‌کند: ما دو دسته تورم داریم؛ یک تورمی که در اثر نقدینگی ایجاد می‌شود و یکی هم تورمی است که بر هزینه واحدها اعمال می‌شود.

وی متذکر می‌شود: وقتی هزینه واحدهای تولیدی افزایش پیدا می‌کند، به طور طبیعی قیمت‌ها هم با افزایش روبه‌رو می‌شود. ما با یک نوع کار روبه‌رو نیستیم. در برخی از شغل‌ها مثل نفت و گاز و پتروشیمی، امکان دارد سهم دستمزد ناچیز باشد و هر چقدر افزایش هزینه وجود داشته باشد، دستمزد روی قیمت نهایی اثرگذار نباشد. اما در مشاغل دیگر، سهم دستمزد در قیمت نهایی بالاست.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار یادآور می‌شود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، این موضوع وجود دارد؛ یعنی وقتی افزایش حقوق‌ها اتفاق می‌افتد، آثار آن را در تورم می‌بینیم.

یک بدعت جدید در تعیین دستمزد

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز در پاسخ به این پرسش که مجلس، افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و معافیت مالیاتی حقوق‌های تا سقف ۱۰ میلیون تومان را مصوب کرده است. این مصوبات آیا این سیگنال را به شورای عالی کار می‌دهد که سطح حقوق کارگران را به همین میزان بالا ببرد؟می‌گوید: موضوع کارگران متفاوت با موضوع کارمندان دولت است. حقوق کارگران در شورای عالی کار به صورت سه‌جانبه تعیین می‌شود و در عین حال، میزان دریافتی‌ها و تسهیلات کارمندان و کارگران با یکدیگر برابر نیست.

وی می‌افزاید: در بودجه امسال که بحث افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان دولت اتفاق افتاد، به درستی در میانه سال نیز حقوق کارمندان ترمیم شد. به طور طبیعی دولتی‌ها با مزایا و رفاهیاتی که دارند، دستمزدی متفاوت دارند؛ هر چند ما افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان را با توجه به تورمی که در کشور اتفاق افتاده، برای کارمندان دولت هم ناکافی می‌دانیم. اما به نظر من هیچ ارتباطی بین تعیین مزد کارکنان دولت و کارگران وجود ندارد، چون هیچ تناسبی بین امکانات و رفاهیات و نوع کارشان هم نیست.

 در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت‌هایی که اتفاق افتاده بود، افزایش حدود ۳ میلیون تومانی در سبد معیشت داشتیم

نماینده کارگران در شورای عالی کار تصریح می‌کند: مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، بحث کارکنان تابع قانون کار دولت است که حقوق این گروه نیز قرار است افزایش ۲۰ درصدی داشته باشد. به اعتقاد من، این ظلم مضاعف در حق کارگران مشمول قانون کار دولت است.

خدایی عنوان می‌کند: تا به امروز و در تمامی سال‌ها، حقوق کارکنان تابع قانون کار، توسط شورای عالی کار تعیین می‌شده است، اما امسال متاسفانه مجلس و دولت در یک اقدام بی‌سابقه، حقوق این گروه را هم ۲۰ درصد در نظر گرفتند که خلاف قانون کار است و در عین حال، مغایر اصول قانون اساسی است، زیرا احجاف و تبعیض در حق این کارگران است.

وی متذکر می‌شود: در قانون کار، کارگر بخش دولتی و بخش خصوصی تفکیک نشده است و به این ترتیب، گروهی که مشمول قانون کار هستند، باید مزدشان در شورای عالی کار تعیین شود. پارسال هم چنین کاری را کرده بودند که شورای نگهبان، این بخش را رد کرد. امسال هم امیدواریم شورای نگهبان به یاری کارگران بیاید و این موضوع را اصلاح کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه می‌دهد: در مجلس متاسفانه با وجود این اصل که قانون‌هایی که احکام قانون‌های دائمی را لغو می‌کنند، باید دوسوم رای را داشته باشند، بدون رعایت رای دوسوم این موضوع تصویب شده و این اتفاق افتاده است.

افزایش ۲۰ درصدی دستمزد عادلانه نیست

خدایی در ادامه می‌گوید: تعیین مزد کارکنان دولت نمی‌تواند ارتباطی با حقوق کارمندان داشته باشد؛ کمااین‌که در سال‌های گذشته هم اگر روند را بررسی کنید، این اعداد با یکدیگر متفاوت بوده است. همین الان میزان دریافتی کارکنان دولت حداقل ۷ میلیون تومان است که ۲۰ درصد ۷ میلیون تومان را افزایش می‌دهند. اگر این میزان را بخواهیم برای کارگران افزایش دهیم، پایه حقوق کارگران با توجه به این‌که ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، ۲۰ درصد به این عدد اضافه می‌شود. بر این اساس، این میزان افزایش حقوق اولا عادلانه نیست و ثانیا، حقوق کارکنان دولت هیچ ارتباطی با تعیین مزد در شورای عالی کار ندارد.

وی می‌افزاید: این نکته را در نظر بگیرید که قطعا دولتی‌ها پایه مذاکرات و فشار خود را خواهند آورد که به عدد ۲۰ درصد نزدیک شوند و این کار ما را در شورای عالی کار دشوار می‌کند. یعنی طبق روال سال‌های گذشته و تجربه به ما می‌گوید که دولت این پافشاری را دارد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به نرخ تورم، تصریح می‌کند: البته پیش‌داوری نمی‌کنیم و امیدواریم دولت با رویکرد سه‌جانبه در جلسات حضور پیدا کند.

خدایی عنوان می‌کند: در کل تا به این‌جای کار، موضوع خارج کردن کارگران تابع قانون کار دولت از مصوبات شورای عالی کار را از دولت می‌بینیم و تعللی که در برگزاری جلسات و بدعت‌هایی که می‌گذارند، به نظر ما خوب نیست. حتما گلایه‌مند هستیم، اما منتظر نتایج این بدعت‌ها هستیم.

حقوق کارگران، پارسال فقط ۱.۵ میلیون تومان بالا رفت

وی متذکر می‌شود: در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت‌هایی که اتفاق افتاده بود، افزایش حدود ۳ میلیون تومانی در سبد معیشت داشتیم. افزایش دستمزدی که اتفاق افتاد، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. حالا این‌که روی عدد افزایش ۵۷ درصد از طرف دولتی‌ها و کارفرمایان خیلی مانور می‌شود، ظلم مضاعف است. چرا می‌گوییم ۵۷ درصد افزایش دستمزد؟ بگوییم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به درآمد کارگران در شرایطی اضافه شد که هزینه‌هایشان ۳ میلیون تومان بالا رفته بود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در ادامه می‌گوید: متاسفانه به دلیل این‌که طی سال‌های متمادی دوران جنگ و قبل از آن و بعد از آن با توجه به تورم، دستمزد را افزایش ندادیم، رقم دستمزد کارگران کوچک مانده است. مزدی که در سال گذشته تعیین کردیم، تنها توانسته بود ۷۰ درصد هزینه‌های حداقلی یک خانوار را در ابتدای سال تامین کند که الان این عدد زیر ۴۰ درصد است.

خدایی با ذکر این نکته که مانوری که روی ۵۷ درصد می‌شود، بزرگ‌نمایی روی عدد درصد است، نه رقم واقعی دستمزد کارگران، می‌افزاید: به طور قطع با توجه به شعارهای دولت در حمایت از محرومان و رفع تبعیض و حل مشکلات مردم، انتظار کارگران این چیزی که الان رخ می‌دهد، نبوده است. ما نه انتظار چنین تورمی را داشتیم و نه انتظار چنین رویکردی در قبال دستمزد کارگران.

وی با اشاره به رقم سبد معیشت ۱۴۰۱، تصریح کرد: ما برای سبد معیشت، انواع و اقسام محاسبات داریم و این‌طور نیست که عدد پنهانی باشد؛ منتها ترجیح می‌دهیم که این عدد به صورت سه‌جانبه اعلام می‌شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تصریح می‌کند: در صورتی که به هر دلیلی این عدد اعلام نشود و به نتیجه مشترک نرسد، محاسبات خود را حتما رسانه‌ای می‌کنیم و به قضاوت عموم می‌گذاریم.

زیر بار تصمیم عجولانه نمی‌رویم

خدایی در واکنش به این اظهارنظر وزیر کار که عنوان کرده که تا پایان حقوق کارگران نهایی می‌شود، عنوان می‌کند: این‌که می‌گویند تا پایان سال مزد را تعیین می‌کنیم، یعنی این‌که می‌گویند به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم. این لطف نیست یا اتفاق جدیدی نیست.

وی متذکر می‌شود: این نکته را هم بگویم که با توجه به این‌که جلسات دیر آغاز شده و روالی که ما انتظار داشتیم، پیش نرفته، به هیچ عنوان این‌طور نیست که کمبود وقت باعث شود که زیر بار تصمیم عجولانه برویم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار خاطرنشان می‌کند: با توجه به این‌که تعیین مزد کارگران، مولفه‌های صریح و روشنی دارد، بیشتر از یک ساعت نباید زمان ببرد، اما اگر جلسات طولانی می‌شود، برای این است که ما در مقابل عدم اجرای قانون چانه‌زنی می‌کنیم.

خدایی تاکید می‌کند: اگر نظر کارگران تامین نشود، ما اصراری بر این‌که دستمزد تا پایان سال تعیین شود، نخواهیم داشت و دنبال حق کارگران خواهیم بود. هر زمان نظر ما تامین شود، حتما همراهی خواهیم کرد.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    0

    دولت هیچ نوع کمکی به بازنشستگان تامین اجتماعی نمی‌کند و سازمان تامین اجتماعی هم متاسفانه هر سال افزایش حقوق بازنستگان تامین اجتماعی را پایمال و ضایع می کند چرا؟
    افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امسال ۳۸ درصد رسما افزایش یافته است ولی متاسفانه از فروردین تا بهمن ماه ۱۴۰۱ تاکنون فقط ۲۰ درصد عمل و اجرا شده است چرا؟

    نظرات شما -
    • 10

      حقوق شما عزیزان بازنشستگان تامین اجتماعی ۱/۵ برابر کشوری هاست

    • قاسم
      0

      چه بازنشسته تامین اجتماعی و چه بازنشسته کشوری و لشگری از نظر حقوق و دستمزد ، مورد ظلم قرار گرفته و با این چندر غاز حقوق ، با سختی و بدبختی در حال زندگی کردن هستند.
      بحث سر این است که بازنشسته تامین اجتماعی ، سه دهه مطابق قوانین وزارت کار انجام وظیفه نموده ، سه دهه معادل سی درصد حقوق و دستمزد خود را به صندوق سازمان تامین اجتماعی ریخته است ، سه دهه چگونه مزایایی در حقوق و دستمزد خود از طرف دولت نگرفته است و سرانجام کارگر بخش خصوصی بوده است نه کارمند دولتی.
      سوال اول : چرا دولت و مجلس باید بیایند و میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را تعیین کنند!!!؟
      سوال دوم: مگر حضرات دولتی و مجلسی از وضعیت بازنشستگان چه لشگری و دولتی و چه تأمین اجتماعی خبر دارند که نظر در خصوص میزان افزایش حقوق بازنشستگان می‌دهند!!؟
      سوال سوم : چرا همانگونه که در شورای عالی کار ، برای تعیین دستمزد کارگران ، نماینده‌های کارگران و کارفرما و دولت و غیره حضور دارند ، یک نماینده بازنشستگان هم از کانون بازنشستگان دعوت نمی‌شود !!؟
      و آخر اینکه: چرا در دولت‌ها و مجلس های قبلی ، مصوبه شورای عالی کار ، در خصوص میزان درصد افزایش حقوق سایر ستوه ( مطابق قانون ) شامل بازنشستگان هم می‌شد ولی در این دولت مردمی و مجلس انقلابی قانون باید عوض شود!!؟
      حقوق های نجومی را بازنشستگان می‌گیرند که این همه روی افرایش کم حقوق بازنشستگان تاکید دارید!!؟
      چرا بازنشستگان باید تاوان خالی شدن صندوق بازنشستگان توسط دولت‌ها و بی کفایتی هیئت امناء سازمان تامین اجتماعی را بدهند .
      این دولت است که به عنوان مهمان ناخوانده به صندوق بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی به دلیل همان بی‌کفایتی مدیران سازمان ورود پیدا کرده است و ضمن تبانی با هم ، چیزی که حق بازنشستگان است و حال که می‌باید مال خودمان را به خودمان برگرداند ، زورشان می‌آید.
      اینها هستند امانتداران!!!!!

  • جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی
    0

    مواد غذایی، ۷۰ الی ۱۰۰ درصد گران تر از پارسال/ و این در حالی است که افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجنماعی رسما در رسانه های ۳۸ درصد اعلام کردند ولی متاسفانه از فروردین الی بهمن ماه سال ۱۴۰۱ فقط ۲۰ درصد عمل و اجرا کردند چرا؟
    جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی

  • ناشناس
    0

    100% شک نکنین

  • ناشناس
    0

    لطفا به نمایندگانی که برای منافع خودشان پلکانی شدن افزایش حقوق را تصویب نکردند دل نبندید

  • ایران
    0

    اگر این وقتی که برای مصاحبه گذاشتید برای تعیین حقوق کارگران میگذاشتید نتیجه داده بود.

  • رضا
    0

    سرخوش و سرمست زآنم که ترقی معکوس میکنم
    از دست بوس میل به پابوس میکنم

  • ناشناس
    0

    کارگر یا برده است یا بچه زن بابا

  • ناشناس
    0

    در حق ماکه خیلی داره ظلم میشه بیچاره همیرم 33 سال سابقه کار داره حقوقش 8 میلیون و 800 میگیره یکی دیگه از آشنا هامون سابقه کارش خیلی کمتر از همسرمه 20 میلیون حقوق میگیره آخه این قانون درسته کی باید بداد ما برسه خیلی چیزای دیگه داریم میبینیم که نمیدونیم باید به کی بگیم خدا بدادمون برسه

  • عطاخواجوی
    0

    حقوق کارگروبانشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماغی قبلاتصویب شده که نسبت به تورم دیگروققت کشی لازم نیست چراقانون تصویب شده رااجرانمی کنید که همه رادرمعمای فکری قرادادایدرخنه ثروتمندان (کارفرما)به مدیران ازهمه جادستبردارندارزوام وگران فروشی وتورم رابالابرده اندبازارومعیشت رامختل کرده اندمدیران راناکام کرده اند صربه ازدشمن بالاتربه رژیم می زنندوووووه

  • ناشناس
    0

    این مسئولین وجودشون عامل تناقض و فساده حقوق کارگر رو 20 درصد زیاد میکنند تو تورم 200 درصدی بعد از اون کارگر انتظار بچه و ازدواج دارن اخه فحش بدیم نظرمون رو حذف میکنید چی باید به این مسئولین هیچی ندار گفت .که سرتاسر وجودشون ریا و دروغ و تناقض حرف و عمل هستش .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها