نقطه وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران

موج جدید مهاجرت از ایران در راه است؟

کادر درمان از یک سو و اساتید از سوی دیگر از افزایش تمایل و اقدام به مهاجرت می‌گویند. نقطه اشتراک گروه‌های مختلف وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران است. شرایطی که باعث می‌شود برخی از افراد با همه مشکلاتی که برای مهاجرت از ایران سر راه خود دارند، رفتن را به ماندن ترجیح دهند.

موج جدید مهاجرت از ایران در راه است؟

اخیرا افزایش مهاجرت از ایران بحث برانگیز شده است. از پرشکان تا استارتاپی‌ها گرفته تا معدن کاران و رفوکاران فرش. اما کدام گروه تمایل بیشتری برای مهاجرت از ایران دارند؟

رتبه مهاجرفرستی ایران در سال ۲۰۲۰ و از میان ۲۳۲ کشور ۵۳ بود. حالا برخی از کارشناسان می‌گویند با این شرایط اقتصادی و اجتماعی احتمالا موج جدیدی از مهاجرت را پیش رو داشته باشیم.

پرستاران جدا از شرایط کاری خود در ایران گلایه دارند، پزشکان جدا. نقطه اشتراک مهاجران اما نارضایتی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی است. پیش از این علی تاجرنیا، مشاور وقت رئیس نظام پزشکی درباره مهاجرت پزشکان گفت: در ۱۰ ماه منتهی به دی ۱۳۹۹ بیش از سه هزار پزشک از ایران مهاجرت کردند. (شرق)

موج مهاجرت از ایران در یک قاب

اما حالا آنطور که مقامات مرتبط با حوزه بهداشت و پزشکی می‌گویند درخواست گواهی گوداستندینگ پزشکان برای مهاجرت افزایش یافته است. موید علویان، رئیس هیأت مدیره نظام پزشکی تهران به تجارت‌نیوز گفت:«اگر وضعیت اینگونه ادامه یابد، باید در پنج سال آینده از کشورهای دیگر پزشک به ایران آورد. با شرایط فعلی احتمالا مردم از برخی خدمات پزشکی در کشور محروم می‌شود.»

اخیرا نیز محمد رئیس زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت که شاید مجبور شویم از هند، پاکستان و فیلیپین پزشک به کشور وارد کنیم. (ایسنا)

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفت: «در سال ۱۴۰۰، بیش از چهار هزار پزشک ایرانی درخواست دریافت عدم سوء پیشینه کرده‌اند که مدرک لازم برای مهاجرت است.» (باشگاه خبرنگاران)

آمار دقیقی از میزان مهاجرت پرستاران در سال‌های اخیر در دست نیست. در این زمینه اظهارات متفاوتی صورت گرفت اما برایند حرف همه آنها یکی است: «افزایش مهاجرت پرستاران». اخیرا محمدتقی جهانپور، معاون پارلمانی سازمان نظام پرستاری گفت: ماهانه حدود ۱٠٠ تا ۱۵٠ پرستار مهاجرت می‌کنند. (ایسنا)

وضعیت مهاجرت از ایران در گروه‌های مختلف.

بی‌ثباتی اقتصادی، عامل اصلی مهاجرت

در سال‌های اخیر گروه‌های دیگری به لیست مهاجران دانشجویان، اساتید و کادر درمان اضافه شد. یکی از این گروه‌ها، فعالان استارتاپی است. اخیرا نیز اجرای طرح صیانت و محدودیت فعالیت آنها، احتمال مهاجرت استارتاپی‌ها را افزایش داد.

برخی مهاجرت کرده‌اند و برخی میل به مهاجرت دارند. افرادی که اگر شرایط مهاجرت برای آنها فراهم شود، رفتن را به ماندن ترجیح می‌دهند. رصد خانه مهاجرت ایران در پیمایشی به بررسی و مقایسه میل و تصمیم به مهاجرت گروه‌های مختلف پرداخت.

بر اساس این پیمایش میل به مهاجرت استارتاپی‌ها ۴۳ درصد و تصمیم به مهاجرت آنها ۵۰ درصد است. (میل به مهاجرت با تصمیم به مهاجرت تفاوت دارد. تصمیم به مهاجرت شاخصی است که افراد به صورت جدی قصد رفتن از کشور را دارند.)

عامل اصلی این گروه‌ها برای مهاجرت از کشور، بی‌ثباتی اقتصادی و ناامیدی از اصلاح امور کشور است.

میل و تصمیم به مهاجرت در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت.

آنطور که این پیمایش نشان می‌دهد، در میان گروه‌های مختلف، اساتید و محققان بیشترین درصد میل به مهاجرت را دارند. فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت مدرس روز شنبه به ایلنا گفت: «هر هفته تقریبا با یک درخواست اعضای هیات علمی روبه‌رو هستیم برای اینکه از ما مرخصی بدون حقوق بگیرند و برای یک سال از کشور بروند. از هر پنج یا شش نفری که درخواست می‌دهند، ۶۰ تا ۷۰ درصدشان تازه به خارج می‌روند تا ببینند می‌توانند بمانند یا نه.»

حالا در میان انبوه افزایش آمار مهاجرت از ایران، بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران از احتمال موج مهاجرتی جدید خبر می‌دهد. او به هم‌میهن گفت: فکر می‌کنم الان ایران در شرایطی است که اگر برای آن برنامه‌ریز نباشد، ممکن است وارد فاز مهاجرت‌های گسترده شود. وقتی برنامه‌ای برای سرمایه انسانی نداشته باشیم، عملا آنها مهاجرت کرده‌اند؛ حضور فیزیکی آنها ممکن است دیگر کمکی نکند. مسئولان باید نگران مهاجرت‌های گسترده باشند.

منبع: تجارت نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • ناشناس
    2

    قبلا پول نداشتیم از ایران بریم.
    به لطف حکومت آخوندی الان پول نداریم در ایران بمونیم

    نظرات شما -
    • 1

      در عوضش پهپادمونتاژی نقطه رن داریم!!!!!

    • 1

      و فقط همون نقطه زنها پول دارند .چون دقیقا اطلاع دارند کدوم نقطه را بزنن .

  • ناشناس
    42

    این افراد زودتر بروند تا کسانی که پشت سر اینها معطل ماندن و بیکار هستند فقط باید مالیات سنگین گرفته شود بابت استفاده از امکانات کشور و هر کجا خواستند بروند

    نظرات شما -
    • رضا
      4

      ساندیس خور اینها چون شغل و درآمد ندارند فرار میکنند مهاجرت نیست فرار از وضع موجود هست

    • ناشناس
      0

      خجالت بکش با تفکر دوزاریت

    • 1

      فقط پخمگان ساندیس خور پیروز میدان بی رقیب باقی بمونن .

  • خون جیگر
    3

    لعنت و نفرین خدا بر کسانی که زندگی ما را به این روز انداختند مخصوصا آخوندهای دو زاری

  • ناشناس
    3

    هر کس میتواند باید برود

  • ناشناس
    0

    خوب درستش کردن کاری به سر بدن که همه از گشنگی بمیرن ای به به

  • رضا
    1

    نگوئید مهاجرت واژه درست فرار هست!
    مردم فقط میخوان از وضع موجود فرار کنند فقط همین

  • ناشناس
    1

    تمام اینا از سر اقتصاد لنگ و بی احترامی به مردم و زیر پا گذاشتن پیشنهادات مردم ونزول علم وپیشرفت طب سنتی بجای علم پزشکی نوین بعلت کمبود دارو و نبود استادان خوب ومهاجرت آنان وسواستفاده پست های مدیریتی ومعاونتی در کلیه ادارات مخصوصا وزارت خانه ها و فرستادن بچه های خنگ مسولین وپول ممکلت خرج آنان ونابودکردن زندگی جوانان برای مثال الان رفته آلمان میبینه خرج زندگیش نصف ایرانه خب مهاجرت میکنه هدف اصلی همون راندن ایرانی و آوردن اعراب به ایران فقط

  • ناشناس
    0

    اینجا بمونن، مادره اینترنت رو صیانت کنه ، بچه رانتی اش VPN تو کانادا تولید کنه بفروشه بهشون . فساد و کثافت کشور را گرفته

  • ایرانی
    24

    اکثر کسانی که مهاجرت می کنند از قشر متوسط به بالا هستند خانه و امکانات رفاهی و شغل پر درآمد دارند بعدا که میروند دیگر نمی توانند پول باد آورده بدست بیارند پلهای پشت سرشان راهم خراب کردند ونمی توانند برگردند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      حماقت شما ساندیسی ها تمامی ندارد

    • ناشناس
      1

      شما تحلیلگر اخبار بیست و سی بشی عالیه

    • ناشناس
      1

      پشت سر فعلا جز ویرانی و ناامیدی تفکرات طالبانی چیزی نیست که بخواهند دوباره به ان پلها برگردند شما شاید وصلی اینجا همه جوره بهت میرسن برای مردمی که دستشون به جایی بند نیست این پلهایی که میگی پلهای گذر از جهنمه

  • ناشناس
    8

    احساس میکنم بیشتر این حرف ها برای اینکه سهمیه ی پزشکی افزایش پیدا نکنه و ویزیت ها گرون تر بشه وگرنه درامد پزشک ها توی ایران نسبت به سایر کشور ها بیشتره پس اینکه میگه پزشک ها مهاجرت میکنن بخاطر درامد چرته و بیشتر میخواد بقیه رو بترسونه که وارد این رشته نشن مخصوصا چون این خبر رو نظام پزشکی گفته آدم بیشتر شک میکنه

  • ناشناس
    1

    حتی اگر وضعیت اقتصادی هم خوب شود که خوب نمی شود،باز هم تا زمانی که احترام به حقوق شهروندی،رفع مشکلات بانوان،انتخابات آزاد و عادلانه و دست به دست شدن کل قدرت کشور به روش انتخابات آزاد صورت نگیرد،روز به روز وضع بدتر خواهد شد و شاید هم مسوولان ازاین موضوع استقبال نمایند تا بدون دغدغه به حکومت خود ادامه دهند،پس وضع اقتصادی خوب از وضع سیاسی خوب و روابط عادی با تمام دنیا سرچشمه خواهد گرفت،که ما انرا نداریم.

  • ناشناس
    1

    طی چند سال آینده ۵۰ میلیون نفر ایرانی به دلیل خشکسالی و فقر غذایی به کشورهای تاجیکستان ، گرجستان و .... مهاجرت خواهند کرد.

  • ناشناس
    2

    ایران اینده ندارد.امید ادم را به تکاپو و زندگی امیدوار میکند .ایران اینده ندارد پس امید نیست .فقط سیاهی و تباهی و نابودی و قحطی

  • آزیتا
    1

    وقتی افزایش حقوق سالانه ده در صد تعیین شد مگر امیدی مانده انسان بماند مهاجرت نکند

  • ناشناس
    0


    هفته گذشته آزمون بورد تئوری برگزار شد
    و به مانند سنوات گذشته پر حرف و حدیث

    از رانت سوالات در اختیار گروهی خاص
    تاامتحان بسیار مشکل
    و قبول کمتر از 50 درصد و در بعضی رشته ها 20 درصد

    عدم رسیدگی به اعتراضات مکتوب دستیاران در سایت سنجش پزشکی

    سوالات غیر استاندارد
    عدم پاسخگویی به اعتراض
    به چالش کشیدن عمر و زحمات گروهی از فرزندان مملکت و تزریق یاس و ناامیدی در قشری ک آموزش دیده اند برا خدمت به جامعه
    اما اکنون به مهاجرت می اندیشند

    این است نتیجه زحمت در رشته ای ک ده ها سال داخلش خون دل خوردی
    و در اخر پشیمان

  • ناشناس
    0

    متاسفانه مسئولان ما فقط در تنها حوزه ای که شدیدا فعال هستند و فکر میکنند بدینوسیله آینده نظام تضمین میشود حوزه مسائل عقیدتی است ،غافل از آنکه سالان صدها نفر متخصص و سرمایه دار از کشور مهاجرت میکنند ولی این عزیزان انگار که هیچ اتفاقی نمی افتد،مهاجرت فقط چند هزار پزشک از نظر اقتصادی و انسانی لطمات جبران ناپذیری بر پیکره اجتماع وارد میکند،ایکاش این عزیزان درک میکردند که مساله مهم کشور فقط پیاده روی اربعین نیست .

    نظرات شما -
    • 0

      برااینکه میگن نفت میفروشیم وهمه مکتبی هادورهم جمعیم میخوریم مزاحم ها هم هرچه دورتر بهتر .

  • ناشناس
    0

    ملاها چه کیفی میکنن
    از زجر کشیدن مردم ابران

  • ناشناس
    0

    مملکت را کردن افراد خودی و ناخودی سپاهیان خودیند بمانند و بچاپند بقیه برند دیگه برنگردند مملکت مال ماست

  • ناشناس
    4

    یک پزشک برای اینکه بتونه در کشور دیگری کار کنه باید ازمون های تخصصی کشور مورد نظر رو بده والا بیکار میمونه . پس مطمین باشید هیچ جا براشون بهتر از ایران نیستول در میارن تو خارج خرج میکنن.

  • آرمان
    0

    باید همچین اتفاق هایی بیفته که یکم چشمتون وا شه مردم رو ببینید واقعا زندگی جهنمه واسمون خدا باعثش رو نابود کنه

    نظرات شما -
    • 0

      دل خوشی داری

  • ناشناس
    0

    بابا ما که توان رفتن نداریم را با این خونخواران وحشی تنها نگذارید .دل خوشیمون این بود هنوز تو خیابون دوتا ادم حسابی می بینیم. من بعد چکنیم ؟

  • نسل سوختگان
    0

    آنچه بر بسیاری مردم عادی مسجل شده؛ ،آقای رئسی، در توان یک رئیس جمهور معمولی هم نیست بتواندانجام وظایف و شعارها و وعده ها و مسئولیتهای قانونی اش بربیاید، این نکته بود در تمام دوران مناسب مختلف در نقد ایشان بود، در هنگامه انخابات بارها منتقدان حتی داخلی- با قبول ریسک خطر از سوی جناح طرفدار رئیسی- گفتند که افرادی پشت رئیسی گرفتند- برفرض این اقای رئیسی توانا و خواهان تغییرات برای کسب حداکثری منافع ملی باشد (مانند احیای برجام) ناتوان است!
    اگر فرض بر این بگذاریم انتخابات به درستی و سلامت برگزار شده باشد، این نهایت مهندسی انتخاباتاز سوی جناح راست در نظام ج ا ایران است که حاکمیت چنین یکدست کرده، در نهایت خروجی یکساله پرمصیبت رقم زده، مهندسی انخاباتی که عملا در جهت کاهش شدید رای دهندگانب ود، حقیقتا هر چند رئوس نظام از دعوت عموم به مشارکت در انتخابات میگفتند، اما با آن همه تحریم انتخابات از سوی مخالفان و رد صلاحیتها، در نهایت چند کاندیدای ورشکسته و غیر کارزماتیک جناحهای چپ و میانه نظام ج.ا وارد انتخابات شدندف هر چند به نظر آقای همتی، همت عجیبی کرد و خطاب کردن آقای رئیسی توسط مهرعلیزاده بعنوان کاندیدیای شش کلاسه (از نظر آکادمیک) در برنامه زنده، هشدارهای جدی از ناتوانی علمی و عملی و تجربی آقای رئیسی دادند، عملکرد آقای رئیسی، در نهایت وی را فردی خدوم به برنامه های تندروها در این چهل سال بودهف برخلااف تصور برخی حتی وی به مقام رهبری برسد، یک فرد به شدت ضعیف خواهد بود، ضعفی نه در جهت بهبود دموکراسی، بلکه در جهت تقویت استبداد باندی اقلیتهای جناح راست، جناح امروزه عملکردش در سنگ اندازی اش در تحریمها و تنشها در سی و اندی سال اخیر مشهود است و مافیای اقتصادی متصل به جناج راست دست کمی از سایر باندهای مافیای اقتصادی جناحها درون نظام ندارد که غارت و فساد، نمونه بارزش، تعلل در احیای برجام و به تعلیق کشیدن آن است! فرصت سوزی بحران اوکراین، نشان داد اگر بر اثر معجزه ای یا آه و دعای فقرا، غرب ، دو دستی امتیازات بازار جهانی به این جناح حاکم تقدیم کند، این جناح منافع ایدئولوژیکش بر منافع ملی ترجیح داده و فرصت میسوزاند!

  • ناشناس
    0

    خودشون توله هاشونو فرستادن رفتن ما بمونیم برای اینا بیگاری بکشیم باید رفت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها