دریافت مالیات از حساب‌ های بالای ۳۵ میلیون، مصوبه‌ای برای فرار سرمایه‌ ها

وقتی دولت اقدام به دریافت مالیات بدون ارایه خدمات می‌کند، زمینه مهاجرت ایرانیان به کشور‌های همسایه یا سوق دادن آن‌ ها به اقتصاد واسطه‌ای و زیرزمینی و غیرشفاف را فراهم می‌سازد، این نوع تصمیم‌ سازی‌ها حتی اگر حجم اندکی هم باشد، پرستیژ اقتصاد ایران را کاهش می‌دهد و زمینه خروج سرمایه از کشور را فراهم می‌کند.

دریافت مالیات از حساب‌ های بالای ۳۵ میلیون، مصوبه‌ای برای فرار سرمایه‌ ها

پیمان مولوی اقتصاددان نوشت: ماجرای مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص دریافت مالیات از حساب‌هایی که بالای ۳۵ میلیون تومان گردش مالی داشته باشد یا در ماه بیش از ۱۰۰ تراکنش داشته باشند از آن دست موضوعاتی است که بررسی آن تصویری شفاف از واقعیت اقتصاد ایران نمایان می‌کند. واقعیتی شفاف از یک اقتصاد تحریمی و رکود زده که به سبک اقتصاد‌های توسعه‌یافته از مردم مالیات می‌گیرد، اما به شکل و شمایل کشور‌های فقیر به آن‌ها خدمات ارایه می‌کند.

در اتمسفر‌های اقتصادی اگر نخواهید یا نتوانید به واقعیت‌های موجود و روش‌های علمی توجه کنید، مدام در مسیر خلق مشکل برای مردم خواهید بود. در اقتصاد ایران براساس آمار‌های بانک مرکزی در هر ثانیه ۳۴ میلیون تومان نقدینگی خلق می‌شود. روش محاسبه‌اش هم اینگونه است که میزان نقدینگی در یک سال تقسیم بر ۱۲، تقسیم بر ۲۴، تقسیم بر ۶۰ و دوباره تقسیم بر ۶۰ که میزان نقدینگی در هر ثانیه را شکل می‌دهد.

در واقع معادل ۱۱۰۰ دلار در هر ثانیه عدم‌النفع صادراتی است که ایران باید از نفت می‌داشت، اما به دلیل تحریم‌ها از آن محروم مانده است. یعنی در هر ثانیه ایران حداقل ۱۱۰۰ دلار در اثر تاخیر در امضای برجام ضرر می‌کند.

توجه کنید این رقم فقط در خصوص نقدینگی است و سایر زیان‌های ایران در حوزه‌های دیگر نیز وجود دارد. اما برای دریافت مالیات باید خدماتی در ازای آن ارایه شود تا مالیات مفهوم پیدا کند.

من به عنوان یک اقتصاددان و فعال اقتصادی برای انجام یک سفر عادی کاری با دامنه وسیعی از مشکلات مواجهم، هواپیمایی کشور قادر به ارایه خدمات مناسب نیست و اکثر هواپیما‌های کشور از رده خارج هستند. ناچارم برای سفرها، از خودروی شخصی استفاده کنم، اما با جاده‌هایی مواجهیم که نور به اندازه کافی در آن‌ها وجود ندارد و مشکلات عدیده‌ای دارند.

در این شرایط باید از دولت و نظام اقتصادی پرسید که برای چه خدماتی مدام حجم مالیات‌ها را افزایش می‌دهید؟ آیا ساختار‌های حمل‌ونقل کشور به‌روزآوری شده‌اند؟ آیا خدمات تفریحی و ورزشی و رفاهی ویژه‌ای ارایه می‌شود و... در برابر این پرسش‌ها فقط یک پاسخ وجود دارد، دولت کسری بودجه دارد و برای جبران آن نیازمند استفاده از درآمد‌های مردم است.

باید توجه داشت که این ۳۵ میلیون تومان اعلام شده، حدود ۱۱۰۰ دلار می‌شود. این رقم در برابر درآمدی که شهروندان امارات، عربستان، ترکیه و... کسب می‌کنند عددی نیست. ضمن اینکه ایرانیان اندکی این میزان درآمد را دارند. درآمد ایرانیان حدود ۲۰۰ دلار ماهانه است.

وقتی دولت اقدام به دریافت مالیات بدون ارایه خدمات می‌کند، زمینه مهاجرت ایرانیان به کشور‌های همسایه یا سوق دادن آن‌ها به اقتصاد واسطه‌ای و زیرزمینی و غیرشفاف را فراهم می‌سازد.

این نوع تصمیم‌سازی‌ها حتی اگر حجم اندکی هم باشد، پرستیژ اقتصاد ایران را کاهش می‌دهد و زمینه خروج سرمایه از کشور را فراهم می‌کند. امیدوارم در این تصمیم با هشدار رسانه‌ها و فعالان اقتصادی تجدید نظر صورت گیرد تا بیش از این شاهد وارد شدن خسارت به اقتصاد و کسب‌وکار ایرانیان نباشیم.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ناشناس
    3

    کاسبان کارهای غیر شفاف و پول شویی نگران شدن! کشورهای روبروی تو با برجام و ثانیه آن کشور اداره نمی کنند بلکه با مالیات کشورشان را اداره می کنند و به همین خاطر هم رفاه بالاتری دارند و هم تورم کمتر و هم دنبال گدایی نیستند

  • رامین
    0

    آفتابه لگن هفت دست
    شام و ناهار هیچی
    مالیات را که فقط کارگر و کارمند میدهند بقیه اصلا مالیات نمی دهند یا خیلی کم

  • سلام
    0

    وقتی دوباره بعداز چندین بار سابقه دستگیری بعداز سه ماه آزاد میشن
    هیچ فایده ی نداره... باید قانون رو سخت تر کرد
    هم از تو زندان که بشدت سخت بگذره هم محاکمه سنگین تر.....
    وگرنه بیشترشون تازه تو زندان بخور بخواب راحت تر هم هستن

  • ناشناس
    0

    پرستیژ اقتصادی ایران😂😂😂😂
    جوک جالبی بود.

  • حسن
    2

    هدف سیاستهای غلط و بی فکر آخوندهای نظام کشور را آتش خواهد زد

  • ناشناس
    0

    از دوستان و اطرافیان خودم حداقل چند نفری رو الان میدونم که مال و اموال و دارایی هااشون رو دلار کردن دارن فرار میکنن از این جهنم.خودم هم سال دیگه برای همیشه از این جهنم واقعی خواهم رفت.
    حالا دولت هی بشینه که یک نفر خارجی ۱۰۰ هزار دلار بیاره اقامت ۵ ساله بگیره. من شخصا اندازه ۱۰ نفر فرضی که اگر بیان دارم پول خارج میکنم از ایران.

  • کیوان
    1

    ما مالیات میدیم.. دزدان و غارتگران بیت المال و جیب ملت بیشتر برن با اشغالزاده هاشون خارج خوش بگذرانند

  • احمد ته بارزاده
    0

    اشغال زاده ها دستت دردنکنه حال کردم

  • مهرداد سربندی
    0

    دولت که به عمد اینکار ها را نمی کنه. دولت برای انجام تعمدی این قبیل کارها باید سواد اقتصادی داشته باشد. در حالیکه دولت رئیسی فاقد سواد اقتصادیه. بنابراین غیر عمدی و از روی ناآگاهی این کارها را انجام میده. لذا مجلس نباید چنین دولت بی گناهی را که غیر عمدی به مردم ضربه میزنه را استیضاح کنه. بلکه باید او را نصیحت کنه. خب لازمه این کار هم اینکه مجلس سواد نصیحت کردن را داشته باشه. که اون هم متاسفانه فاقد سواد لازمه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها