عامل اصلی تورم در ایران معرفی شد

یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد: عامل اصلی تورم کشور در بلند مدت رشد نقدینگی مزمن است و برای مهار اساسی و ریشه‌ای تورم مهم این است که ما رشد نقدینگی را به زیر ۱۰ درصد برسانیم.

عامل اصلی تورم در ایران معرفی شد

کامران ندری در برنامه تیتر شبکه خبر گفت: عامل محرک تورم ۵۰ درصدی سال ۹۹ تحریم‌ها بود، منتها سیاست‌های داخلی همین، تورمِ تحریم را تشدید کرد، به زعم من اگر سیاست‌های نادرست و ضعیف داخلی نبود، تورم ما ممکن بود به حدود ۳۰ درصد باشد و ۵۰ درصد نمی‌شد.

این کارشناس اقتصادی، کسر بودجه را از عوامل تورم دانست و بیان کرد: کسر بودجه مشهود بعد از رفع تحریم‌ها بر طرف می‌شود، اما ما کسر بودجه‌های ناپیدا هم زیاد داریم، حتی اگر نرخ ارز هم ثابت شود، فقط باعث می‌شود که برگردیم به همان تورم میانگین سابق که حدود ۲۰ درصد است.

وی تاکید کرد: ما از متغیرهای کوتاه مدت برای کنترل جهش تورم به خوبی استفاده نکردیم.

وی گفت: نرخ تورم بلند مدت ما ناشی از رشد نقدینگی است که خود آن ناشی از اشکالات جدی ساختار اقتصادی مثل کسر بودجه و ناترازی بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و غیره است.

این کارشناس اقتصادی افزود: تنها مشکل و مایه گرفتاری ما وابستگی به نفت نیست، بلکه وابستگی به منابع بانکی هم است، ما هر مشکلی در اقتصاد را می‌خواهیم با منابع بانکی و با نقدینگی حل کنیم، این‌ها در نهایت به خلق پول و رشد نقدینگی منجر می‌شود.

ندری تاکید کرد: مشکل ما ساختاری است، ما باید رشد نقدینگی مان را در بلند مدت به زیر ۱۰ درصد برسانیم، و عوامل رشد نقدینگی را برطرف کنیم، تسهیلات تکلیفی بانک ها را باید برداریم و نباید برای حل مشکلات به سراغ منابع بانکی برویم، بخش عمده این تورم ناشی از همین عملیات‌های فرابودجه‌ای و تکلیفی است.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • رز
    0

    فساد دزدی بخور بخور نداشتن مدریت پس چی؟

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      پس چرا دستگیر ش نمی کنند

  • محمد
    0

    خدارو شکر که مدیران کشور در این رابطه مقصر نیستند خدایا مارو ببخش خیلی فکرای بد کردیم

  • کامان باربی
    0

    واقعن !!!؟ مگه مدام در سخنرانیهاتون نمیگفتین که تحریمها نعمت هستن و تحرمها سازنده هستن و ......

  • کاربر ناشناس
    0

    عامل اصلی تورم تو ایران معرفی شد لامصعب نقدینگی همه اش تقصیر تو هستا

  • کاربر ناشناس
    0

    نقدینگی ینی چی

  • محم
    0

    عامل تورم گم شدن کلید روحانی هست که تو جیب فرخش گم و گور شده ان شاء الله با رفتنش مردم قفل را بشکنند

  • اختلاس
    0

    چرا یکسری افرادی که معلوم نیست به کجا وصل هستن و دارن اقتصاد ایران را با نظرات مغرضانه از هم می پاشن ازشون نظر می خواین نه خیر آقای به ظاهر کارشناس از وقتی که سود بانکی را کم کردند و مردم پولشون را روانه سکه و دلار کردن و دولت با فریب برای پر کردن خزانه دلار 3000 توانی را کرد 25000 تومان و سکه یک میلیونی را کرد ده میلیون تا خزانه اش پر شود بنزین را از 1000 تومان کرد 3000 تومان تا خزانه اش را پر کند به ناچار مردم پولشون رفت به سمت بورس دولت حیله و تزویر چند هزار میلیارد تومان مردم را خورد و اختلاس کرد حالا دوباره می خواید سود بانکی که 20 در صد بود و بانک بسیار خوب باهاش کار می کرد و عمران و آبادانی داشت دوباره کم کنید و پول های مردم را به یک چاه اختلاس دیگر راهنمایی کنید!!! آقای کارشناس بگو ببینم به کدوم دولتی و دزدی وصل هستی که برای پر کردن جیبش داری تلاش می کنی!!

  • ارز
    0

    همش شره من بازاری ام مشتری ها یک ریال ندارند پول من را بدهند کل نقدیننقدینگی را دولت کشید بالا

  • فریده
    0

    این جمله کلیشه ای ( رشد نقدینگی ) که در دانشکده اقتصاد تدریس میشود اکثر فارغ التحصیلان معنی و درک انرا نمیدانند و انهایی هم که دانشکده نرفتند برای اینکه حرفی زده باشند همیشه از این جمله کلیشه ای استفاده میکنند دوست گرامی نقدیندگی مردم در بانکها سپرده شده که در تمام دنیا مرسوم است شما تحقیق کنید سیستم بانکی با این پولها چه میکند اینرا بفرمایید ؟ این همه بانکهای خصوصی که مثل قارچ از زمین درامده و مسبب اصلی نا بسامانی اقتصادی و تورم است را بفرمایید ! اگر ما مدیران سالم و پاکدست و وطن پرست و دلسوز داشته باشیم اجازه تاسیس این همه بانکهای خصوصی داده نمیشد ! چرخه اقتصادی این پولها در جهت حفظ منافع ملی و توسعه زیر بنایی مملکت مصروف میشد هیچ مشکلی در جامعه رخ نمیدهد ولی اگر بانکی با این پولها داد و ستد سکه و دلار و خرید اموال غیر منقول انجام دهد و این پولها به دست دلالان حرفه ای چه در ایران و چه در خارج قرار گیرد ویا این پولها توسط بانک مرکزی در اختیار دولتی بی کفایت قرار گیرد اقتصاد این میشود که میبینید برای بهبود اقتصاد کشور باید بانک مرکزی از زیر سلطه دولت خارج شود تا از سپرده های مردم بصورت علمی و منطقی مانند کشورهای دیگر استفاده شود کلیه بانکهای خصوصی برچیده شوندکه هشتاد درصد تورم و مشکلات اقتصادی مملکت را همین بانک های خصوصی درست کردند .

  • ناشناس
    0

    چرا یکسری افرادی که معلوم نیست به کجا وصل هستن و دارن اقتصاد ایران را با نظرات مغرضانه از هم می پاشن ازشون نظر می خواین نه خیر آقای به ظاهر کارشناس از وقتی که سود بانکی را کم کردند و مردم پولشون را روانه سکه و دلار کردن و دولت با فریب برای پر کردن خزانه دلار 3000 تومانی را کرد 25000 تومان و سکه یک میلیونی را کرد ده میلیون تا خزانه اش پر شود بنزین را از 1000 تومان کرد 3000 تومان تا خزانه اش را پر کند به ناچار مردم پولشون رفت به سمت بورس دولت حیله و تزویر چند هزار میلیارد تومان مردم را خورد و اختلاس کرد حالا دوباره می خواید سود بانکی که 20 در صد بود و بانک بسیار خوب باهاش کار می کرد و عمران و آبادانی داشت دوباره کم کنید و پول های مردم را به یک چاه اختلاس دیگر راهنمایی کنید!!! آقای کارشناس بگو ببینم به کدوم دولتی و دزدی وصل هستی که برای پر کردن جیبش داری تلاش می کنی

  • رز
    0

    مردم قدرت خرید خوراکی را هم ندارن چی میگن برای خودشان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها