تورم مردادماه ۴۵.۲ درصد شد

آمار رسمی بیانگر رشد تورم سالانه به ۴۵.۲ درصد در مرداد ماه امسال است.

تورم مردادماه ۴۵.۲ درصد شد

مرکز آمار ایران جزئیات تورم در مرداد ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه مرداد ماه برای خانوارها به ٤٥,٢ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، یک درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤٤,٥ درصد و ٤٨.٧ درصد اعلام شده که برای خانوارهای شهری ٠.٨ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ١.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (هویج فرنگی، کاهو و قارچ)، گروه «لبنیات و تخم مرغ» (تخم مرغ، انواع ماست و شیر) و گروه «نان و غلات» (انواع نان) است.

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای سرو شده در رستوران)، گروه «حمل و نقل» (روغن موتور و انواع خودروی سواری) و گروه «پوشاک و کفش» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

کاهش نرخ تورم نقطه‌ای

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد به عدد ٤٣,٢ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٣.٢ درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای مرداد ماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل ٠,٤ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها ­ها و دخانیات» با افزایش ١,٥ واحد درصدی به ٥٨.٤ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ١.٣ واحد درصدی به ٣٦.١ درصد رسیده است.


این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٢,٤ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد کاهش داشته است.

هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٧.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل تغییری نداشته است.

کاهش تورم ماهانه خانوارهای شهری

اما نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه مرداد ١٤٠٠ به ٣,٢ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٤.٦ درصد و ٢.٤ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٣,٢ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٤ واحد درصد کاهش داشته است.

هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل تغییری نداشته است.

منبع: ایسنا

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • چندش آورین ترین انسانها
    0

    خداییش خجالت نمیکشن این مسئولین بدردنخور ایران . واقعن خودشون رو تو آیینه میبینن چندشتون نمیاد که ریال سال 58 رو این قدر بی ارزش کردین . پاسپورت ایران رو اینقدر بی ارزش کردین . این اندازه از نابودی یه مملکت خودش هنر بالایی هست . بقول اون گزارشگره که گفت گل نکردن این توپ از گل کردنش سخت تره . من نمیفهمم . افغانستان هم این اندازه تورم نداره . شماها چجور جونورهایی هستین که در برابر ناتوانی اقتصادی کارگرها و معلمها و ... سکوت میکنین و فقط بلدین بگین مردم چند سال دیگه تحمل و صبوری کنن . مردم لنگ بپوشن و نون خشک بخورن اما خوداشون توی شمال تهران زندگی کنن

  • معترض
    0

    یکی جلو این شرکت کاله رو بگیره همیشه سردسته گرونفروشاس و همیشه زودتر از همه جا محصولاتشو گرون میکنه. مات کفیر رو از 32 یا 34 تومن هفته پیش کرده 50 تومن. چه خبره واقعا؟ مملکت بی صاحاب همینه هر کسی هر کاری دلش میخواد میکنه. همین ماست اواخر سال 97 6500 تومن بود اواخر سال 99 28 تومن و الان 50 تومن. توی 2.5 سال 800 درصد گرون شده. دلار هم اینقدر گرون نشده. بقیه هم پیرو کاله شروع میکنن یه گرون کردن. یه بازرس هم که تو این مملکت پیدا نمیشه گیر بده به این کارخونه ها.

    نظرات شما -
    • الن
      0

      کاله بگیریم ، لادن رو بگیریم ، اویلا رو بگیریم ، ... کی رو نگیریم

  • محمد
    0

    کسانی که ارزش پول ملی را آنقدر پایین آوردند و تورم را بجان مردم انداختند با دشمن خارجی تفاوت چندانی ندارند .

  • وطنم
    0

    تورم 45 درصد،، بگو 450 درصد.....

  • وطن دوست
    0

    تازه این اولشه چند ماه دیگه خیلی چیزا معلوم میشه،، 42 سال پیش یک دلار آمریکا معادل 70 ریال کشورمون بود ،،اما الان یک دلار آمریکا معادل 280000 ریال کشورمونه،،، 4000 برابر...........؟؟؟؟؟

  • پیشگو
    0

    خدارو شکر روز به روز داریم پیشرفت میکنیم

  • ززز
    0

    اتفاقا مسءولین ما خیلی هم بلدن ومی دونن اونیکه بلد نبود هویدا بود

  • الن
    0

    به لطف قدوم پر برکت سید اولاد پیغمبر جناب رئیسی منتظر تورم 100 درصد هستیم.

  • بی صاحاب
    0

    مقصر کارگران و بازنشستگان محترم هستند که دائم بدنبال افزایش حقوق بودند و هستند

  • غضنفر
    0

    نمیشه یه زنگی یا یه ایمیلی به این رئیسی جمهور بزنین، شاید اینم خواب مونده، خبر ندارن که چه خبره توی ایران. شایدم خودش رفیق دزدو شریک قافله هست. بابا خاک بر سر ما،، ارزش پول ما از ارزش پول کشورهای جهان سوم هم بی ارزش تر شده.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها