بر اساس اظهارات لیتون، رئیس تحقیقاتی سیتی گروپ

طلای ۳‌ هزار دلاری می آید؟

رصد طلای جهانی و اقتصاد ایالات‌متحده این سیگنال را می‌دهد که تمام مسیر‌های قیمتی این فلز گران‌بها در ماه‌های آتی به ویژه نیمه اول سال ۲۰۲۵ صعودی خواهد بود.

طلای ۳‌ هزار دلاری می آید؟

به گفته کارشناسان بازار‌های جهانی، در روز‌های اخیر شیب کاهشی فلز زرد موقتی بوده و مقامات آمریکایی از پافشاری بر نرخ بهره در سطح ۵.۵ درصدی دست خواهند کشید.

دست شستن پاول از ادامه سیاست‌های انقباضی از اواخر سال ۲۰۲۳ واکنش‌های مثبتی را از سوی بازار‌ها به دنبال داشت، اما با انتشار گزارش‌های اقتصادی این کشور، تحلیلگران ادعا کردند که در صورت تداوم رفتار سینوسی تورم، چرخه ضد تورمی بار دیگر به حرکت در می‌آید.

لیتون، رئیس تحقیقاتی سیتی‌گروپ در سخنرانی خود در روز‌های اخیر رفتار پاول و سایر سیاستگذاران فدرال رزرو را رصد کرد و اثر آن بر بازار‌های جهانی را نیز مورد بررسی قرار داد.

به گفته او، نزول قیمت طلا به کف ۲۳۰۰ دلاری نگران‌کننده و دائمی نیست و در آینده‌ای نه چندان دور این دارایی به ثبت رکورد‌های دوباره خواهد پرداخت. اکنون نگاه‌ها به رفتار پاول جلب شده و هرگونه سیگنال دریافتی از سخنان او می‌تواند روند قیمتی بازار‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

او در ادامه سخنان خود در خصوص سیاست‌های پولی آمریکا تا پایان سال جاری اظهاراتی کرد که موجب شگفتی سایر کارشناسان شد.

۵ کاهش نرخ بهره!

لیتون معتقد است که پاول برای بخشیدن جان تازه به اقتصاد، نرخ بهره را ۵ مرتبه تا یکسال آینده کاهش خواهد داد. این درحالی است که سایر اقتصاددانان گرچه سخنان لیتون را در ذهن باور داشتند، اما تا کنون ریسک گفتن آن را نداشتند. آن‌ها در راستای این بحث تاکید کردند که دو کاهش نرخ بهره تا پایان سال و به میزان ۰.۲۵ واحد درصدی دور از انتظار نخواهد بود. اما این‌بار رئیس سیتی گروپ، با بحث بر سر این موضوع مسیر جدیدی را در ذهن اقتصاددانان باز کردند که انتهای این مسیر نیز به عبور طلا از کانال ۳۰۰۰ دلاری در ۶ تا ۱۲ ماه دیگر ختم می‌شود.

طلا؛ برنده بازی

رصد طلای جهانی و اقتصاد ایالات‌متحده این سیگنال را می‌دهد که تمام مسیر‌های قیمتی این فلز گران‌بها در ماه‌های آتی به ویژه نیمه اول سال ۲۰۲۵ صعودی خواهد بود. ناگفته نماند که با آغاز سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو، طلا به عنوان بزرگ‌ترین برنده سیاست‌های پولی آمریکا به یکه‌تازی در بازار‌ها خواهد پرداخت. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که با تداوم شیب نزولی رشد تولید ناخالص داخلی، افزایش نرخ بیکاری و کاهش فرصت‌های شغلی در ماه‌های آینده، اقتصاد آمریکا را در رکوردی سطحی فرو می‌برد. این موضوع فشار آغاز سیاست‌های انبساطی از سوی بانک مرکزی را افزایش داده که به نفع بازار‌ها به خصوص فلز زرد خواهد بود.

بر این اساس پیش‌بینی‌های جدید تحلیلگران مبنی بر اینکه طلا در ماه‌های اولیه ۲۰۲۵ از کانال ۳۰۰۰ دلاری عبور خواهد کرد دور از واقعیت نخواهد بود. البته روند قیمتی طلا تا پایان سال ۲۰۲۴ نیز در گزارش‌های اخیر، بررسی شد. گفتنی است که این دارایی آخرین روز از روند معاملاتی را با رقمی معادل ۲۳۳۳ دلار به پایان رساند.

با نزول فلز زرد به کف ۱۰ روزه خود، کارشناسان تاکید کردند که با افزایش نرخ‌ها، سرمایه‌گذاران در سراسر جهان از سرمایه‌گذاری در این بازار دلسرد شده و به بازار دیگری پناه خواهند آورد. در این میان پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد هند که دومین خریدار بزرگ طلای جهانی به شمار می‌رود، واردات خود را تا پایان سال ۲۰۲۴ یک‌پنجم کاهش خواهد داد، زیرا نوسان‌های قیمتی به عدم‌ثبات این دارایی در بلندمدت منجر خواهد شد. اما خلاف این دیدگاه نیز وجود دارد. در صورتی که تورم در ماه‌های آتی نیز به روند نزولی خود ادامه دهد، پاول پایان چرخه ضد تورمی را اعلام خواهد کرد و به زودی نرخ‌های سیاستی را کاهش خواهد داد.

طلای ۳‌ هزار دلاری می‌آید؟///

 
منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها