اتفاقی کم‌سابقه در بازار مسکن تهران؛ قهر مردم با آپارتمان‌های نوساز

روزنامه دنیای اقتصاد گزارشی از نبض معاملات آپارتمان در ماه اول سال دارد.

اتفاقی کم‌سابقه در بازار مسکن تهران؛ قهر مردم با آپارتمان‌های نوساز

بخش‌های مهم این مطلب را در ادامه می‌خوانید:

  • در حالی که در سال‌‌‌های قبل از شروع جهش قیمت مسکن یعنی سال‌‌‌های میانه دهه ۹۰، به روایت آمارهای رسمی (آمار بانک مرکزی)، حدود ۵۰ درصد از معاملات خرید آپارتمان‌‌‌های شهر تهران در هر ماه، از بازار واحدهای مسکونی نوساز (با عمربنای حداکثر ۵ سال) انجام می‌‌‌شد، سهم فروش این آپارتمان‌‌‌ها، ماه به ماه، کاهش یافت.
  • جهش قیمت مسکن و افزایش فاصله قیمت آپارتمان‌‌‌های نوساز با واحدهای مسکونی با عمربنای بالاتر (چند ساله، میانسال و سالخورده) و ضعف قدرت خرید متقاضیان از یکسو و همزمانی این رویداد با رکود ساختمانی چندساله از سوی دیگر، دو عامل مهم کاهش سهم نوسازها در بازار معاملات مسکن شهر تهران در سال‌‌‌های اخیر است. تا جایی‌که هم‌‌‌اکنون این سهم به زیر ۳۰‌درصد رسیده است.
  • نتایج تحقیقات میدانی  نشان می‌‌‌دهد نه‌تنها فروردین ماه امسال، سهم عرضه آپارتمان‌‌‌های نوساز و کلیدنخورده به بازار مسکن شهر تهران همچنان کاهشی است که یک رخداد دیگر نیز این روزها در بازار رصد می‌‌‌شود. این رخداد افت محسوس سهم عرضه‌‌‌ آپارتمان‌‌‌های چندساله و میانسال به بازار فروش است.
  • در مقابل اما، بخش عمده‌‌‌ای از فایل‌‌‌هایی که این روزها به بازار مسکن مناطق مختلف شهر تهران عرضه شده است فایل‌‌‌های مربوط به فروش آپارتمان‌‌‌های مسن یعنی واحدهای با عمربنای ۱۵ سال و بیشتر است. تحقیقات میدانی از بازار معاملات مسکن دو منطقه مصرفی و پرتقاضای شهر تهران یعنی مناطق ۴ و ۵ تهران این موضوع را تایید می‌‌‌کند. منطقه ۵ شهر تهران با سهم ۱۵ درصدی از معاملات خرید آپارتمان پرتقاضاترین  و پرمعامله‌‌‌ترین منطقه بازار مسکن پایتخت است و منطقه ۴ نیز در فهرست چهار منطقه اول پرتقاضا و پرمعامله پایتخت قرار دارد.
  • نتایج تحقیقات میدانی و اظهارات فعالان بازار مسکن در این دو منطقه نشان می‌‌‌دهد هم‌‌‌اکنون بین ۶۰ تا ۶۵ درصد موجودی فایل‌‌‌های فروش در بازار مسکن  مربوط به آپارتمان‌‌‌های پیر یا واحدهای مسکونی با عمربنای ۱۵ سال و بالاتر است. این در حالی است که سهم موجودی فایل‌‌‌های فروش آپارتمان‌‌‌های میانسال، بسته به محله‌‌‌ای که در آن واقع شده‌‌‌اند به طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است. فایل‌‌‌های فروش آپارتمان‌‌‌های نوساز و کم‌‌‌سن (با عمربنای حداکثر ۵ سال) نیز به طور میانگین سهمی ۱۵ تا ۲۰ درصدی از بازار عرضه آپارتمان دارند.
منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    قهر نکردن پول ندارن... بدبختیم شدیم دیگه...بدبخت بودن مگه شاخ و دم داره

  • ارش
    0

    مردم پول ندارند اجاره بدهند بعد برای خرید قهر کنند این تیتر ها رو از کجاتون در میارید.

  • ناشناس
    2

    وقهر با برنامه اپلیکیشن خود نویس چون مردم متوجه شدند تا یک سال فعلا مجانی بعد میخواهند هم از موجرین و هم از مستاجرین مالیات اخذ شود این موضوع از مجلس درز پیدا کرده و مردم متوجه شدند . مانند دیوار اول مجانی بود الان باید مردم پول بدهند . کجای دنیا از مستاجرین مالیات میگیرند ؟ هرکس میداند بنویسد .

  • حسین
    0

    فقط ضعف قدرت خرید مردم
    و فعلا بازی دلاری و سکه

  • ناشناس
    0

    قهر کردن ،یعنی پول دارن اما دوست دارن تو خونه کلنگی زندگی کنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها