صف گوشت یا صف فقر؟

مسئولان بارها اعلام کردند که مشکلی در تامین کالاهای اساسی همچون برنج، مرغ، گوشت قرمز و روغن وجود ندارد.

صف گوشت یا صف فقر؟

این اظهارات در حالی است که نه تنها بیشتر کالاها با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، بلکه انتشار تصاویری از صف‌های طولانی مردم برای خرید گوشت قرمز خارجی با تعرفه دولتی آن هم در آستانه آغاز ماه رمضان، چهره واقعی اقتصاد ایران و قدرت پایین خرید مردم را به خوبی به تصویر کشیده است. این وضعیت، نشان‌دهنده واقعیت تلخی است که از ماه‌ها پیش شاهد آن هستیم و با استناد به شاخص‌های اقتصادی و آمارهای ارایه‌شده از سوی مرکز آمار، ادامه‌دار خواهد بود.

صف طولانی گوشت؛  علی‌رغم افزایش واردات

قیمت گوشت به حدی برای گروه بزرگی از مردم بالاست که حتی در شهر تهران گروه قابل توجهی از مردم برای خرید گوشت دولتی در صف طولانی می‌ایستند. حقیقت این است که قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش یافته است و آثار آن را در سفره‌های آب‌رفته آنها می‌توان به‌خوبی مشاهده کرد. آنطور که مسوولان وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند هم‌اکنون باید گوشت قرمز گرم تنظیم بازاری در بازار به قیمت هر کیلوگرم ۲۹۰تا ۳۱۰هزار تومان و گوشت منجمد تنظیم بازاری با قیمت ۲۲۰هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش برسد تا امنیت غذایی دهک‌های پایین و متوسط جامعه به خطر نیفتد وآنها نیز بتواننداین محصول را سر سفره خود داشته باشند.با این حال آنچه پیداست همچنان سیستم توزیع گوشت قرمز در کشورمان با اشکالات متعددی روبروست و این میزان گوشت وارداتی نیز به دست طبقات مختلف مردم نرسیده به‌طوری که مدعای این امرکلیپی است که ازصفوف گسترده مردم برای خرید گوشت قرمز از کشتارگاه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای منتشر شده است از سوی دیگر بازدید میدانی نیز از چند فروشگاه زنجیره‌ای سطح شهر تهران نشان‌دهنده آن است که در این فروشگاه‌ها گوشتی وجود نداشته که بخواهد توزیع شود. همه این امور در شرایطی صورت گرفته که بسیاری از خانوارهای ایرانی به‌دلیل افزایش سرسام‌آور گوشت قرمز با مشکل خرید این کالای اساسی روبرو هستند و از سوی دیگر ماه مبارک رمضان نیز شروع شده و تا یک هفته دیگر باید شاهد آغاز عید نوروز باشیم. اوضعیت اسفناک در بازار گوشت در حالی است، که آمارهای گمرک نشان می‌دهد در ۱۱ماه سال جاری ۱۰۹هزار و۱۶۰تن گوشت قرمز به ارزش ۵۸۵ میلیون و ۶۸۵ هزار دلار وارد کشور شده، در حالی که طی سال گذشته فقط ۴۳هزارو ۳۷۸تن گوشت قرمز به ارزش ۱۸۹میلیون و ۶۲۹هزار دلار وارد کشور شده بود. بنابراین می‌توان گفت واردات گوشت قرمز در یک سال اخیر با رشد ۱۵۳درصدی به لحاظ وزنی و با رشد حدودا ۲۱۰درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است.

فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  در همین حال، افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با بیان اینکه بر اساس رصد روز گذشته از میادین دام، میانگین قیمت دام زنده کیلویی ۲۴۰ تا ۲۵۵ هزار تومان است، می‌گوید: خرید و فروش دام در میادین انجام می‌شود، عرضه نیز مناسب است و رکودی در بازار نیست. وی در پاسخ به این سوال که آیا دام به میزان کافی در کشور وجود دارد یا خیر؟ گفت: سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور به‌شدت کاهش یافته و در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ بر اساس آمار کشتار دام در کشتارگاه‌های رسمی مرکز آمار ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و احتساب ۳۰ درصد کشتار غیر رسمی به حدود ۷.۱ کیلو رسیده است. برای این میزان سرانه، کمبود دام نداریم اما اگر بخواهیم سرانه مصرف را از ۷.۱ کیلو به ۱۲ کیلو یعنی عددی که چندسال پیش بود برسانیم قطعا باید شرایط تولید تغییر کند، زیرا دام کم است. مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور به ایسنا توضیح داده: بعد از حذف ارز ترجیحی هزینه‌های تولید از جمله قیمت نهاده‌های دامی، دارو و واکسن، حمل و نقل و … به‌شدت افزایش یافت که نتیجه آن بالا رفتن قیمت تمام شده تولید بود، مقصر این افزایش هزینه تولید دامدار نیست بنابراین از عدالت به‌ دور است که تولیدکننده از این بابت سرزنش شود. به گفته او، با توجه به قیمت دام زنده در میادین دام و حداقل ۴۵ درصد ضریب تبدیل، قیمت لاشه درب کشتارگاه حدود ۵۳۰ هزارتومان برآورد می‌شود که این لاشه با احتساب هزینه حمل، سود مغازه و افت در مغازه‌های خرده فروشی قیمت می‌خورد و به فروش می‌رسد. دادرس گفته است: اینکه گوشت با قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد سودجویی در بازار مصرف است. باید برای آن راهکاری پیدا کرد. ولی می‌توان گفت که افزایش واردات راهکار مناسبی نیست و تجربه ۱۱ ماهه گذشته نشان داده که تاثیر چندانی در تنظیم یا حتی تعدیل بازار نداشته است. همچنین بنابر آماری که دادرس اعلام کرده: گوشت مورد نیاز در شرایط نرمال کشور یعنی زمانی که سرانه ۱۲ کیلوگرم بود، ۹۰۰ هزار تن بود که از این میزان ۱۰۰ هزار تن برای مصرف صنعتی بود. اما هم‌اکنون براساس گزارش مرکز آمار در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲، ۴۰۰ تن آمار تولید در کشتارگاه‌های رسمی بود و با توجه به اینکه حدود ۳۰ درصد در کشتارگاه‌های غیررسمی کشت داریم، در مجموع ۵۲۰ هزار تن تولید داخل داریم.

عرضه مرغ و گوشت منجمد تنظیم بازار

در این میان، سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده که عرضه مرغ و گوشت منجمد تنظیم بازار در استان تهران برای تامین نیاز مردم در آستانه ماه مبارک رمضان و ایام عید از هفته پیش آغاز شده و در حال حاضر مرغ منجمد با قیمت هر کیلوگرم ۶۵هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ گرم نیز با قیمت هر کیلوگرم ۷۶ هزار و ۵۰۰ تا ۸۴ هزار تومان در استان تهران عرضه می‌شود. جبرئیل برادری رییس سازمان جهادکشاورزی استان تهران، در مورد تامین گوشت قرمز نیز اعلام کرد: نیاز استان تهران به گوشت قرمز روزانه ۴۸۰ تا ۵۰۰ تن است که از این میزان ۲۵۰ تن در داخل استان و مابقی نیاز از طریق واردات از سایر استان‌های دارای دام مازاد به صورت دام زنده و از خارج کشور به صورت لاشه تامین می‌شود. وی افزود: واردات گوشت گوسفندی و گوساله به استان تهران به روزی۱۷۰ تا ۲۰۰ تن رسیده است. از آنسو، احمد خانی نوذری معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفته است: چون در میدان بهمن گوشت گرم وارداتی به شکل لاشه و شقه عرضه می‌شد و قطعه‌بندی آن زمان‌بر بود، صف‌هایی را ایجاد می‌کرد. البته اختلاف قیمت آن با قیمت بازار نیز طبیعتا انگیزه‌هایی را ایجاد می‌کند که ممکن است برای غیر از نیاز مصرفی افراد در صف قرار بگیرند. اما قرار است این گوشت‌ها در بشقاب‌های آماده توزین شده با لیبل قیمت در اختیار شهروندان قرار گیرد. وی گفته است: امسال تقریبا در واردات به مرز ۸۰ هزار تن رسیدیم و امیدواریم تا پایان سال یا پایان ماه مبارک رمضان به واردات ۱۰۰ هزار تن گوشت منجمد برسیم که کل نیاز صنعت به‌طور کامل تامین شود. همچنین در حال حاضر نیز به‌طور معمول روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن در روز گوشت گرم وارد بازار می‌کنیم.

گوشت گرم وارداتی به شیوه جدیدی عرضه می‌شود

نوذری در پاسخ به این سوال که چه زمانی بازار داخلی به ثبات می‌رسد، گفت: بارش‌های هفته‌ و ماه‌های اخیر فضای مناسبی را برای پرورش دام داخلی فراهم کرده است. همچنین در کنار آن عرضه‌ با قیمت پایین نهاده‌های دامی در کشور که در نیمه دوم امسال به وجود آمد و به موازات آن ارایه نهاده‌های دامی به شکل مدت‌دار در اختیار دامداران عشایری کشور باعث شد انگیزه‌ها برای نگهداشت دام در این مقطع که فصل زایش است بیشتر شود. این مقام مسوول در وزارت جهادکشاورزی در ادامه گفت: با فرض اینکه ما در سال آینده تورم یا سایر عوامل موثر بر آن را نداشته باشیم برآورد واحدهای تخصصی این است که با قیمت دام زنده حدود ۲۱۰-۲۲۰ هزار تومانی عملا لاشه و شقه زیر ۵۰۰ هزار تومان است. وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه گوشت تنظیم بازار در میدان بهمن متوقف شده است یا خیر تصریح کرد: عرضه گوشت متوقف نشده بلکه روز گذشته به واسطه‌ مسائل مرتبط با تعطیلات چهارشنبه‌سوری عرضه متوقف شد ولی از امروز بخشی از گوشت گرم وارداتی را به شیوه جدید عرضه خواهیم کرد. نوذری در ادامه افزود: گوشت گرم وارداتی از امروز دوباره پرحجم در میدان بهمن عرضه خواهد شد، ولی شیوه عرضه متفاوت خواهد بود تا شهروندان در صف نمانند. قبلا توزیع به شکل لاشه گوشت گرم گوسفندی در میدان بهمن بود که قطعه‌بندی کردن آن زمان‌بر بود اما از امروز به شکل پرحجم و بسته‌بندی شده در بشقاب‌های آماده توزین شده با لیبل قیمت بلافاصله در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. وی در ادامه گفته است: روزانه حدود ۶ تا ۷ تن گوشت گرم وارداتی عرضه می‌کردیم اما برنامه داریم در میدان بهمن اگر نیاز بازار باشد تا ۱۰ تن در روز نیز عرضه گوشت گرم داشته باشیم.

منبع: اقتصاددان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 124
  • ترک
    4

    خدایا خانه هایمان بی کتاب نباشد ما را از فقر فکری نجات بده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      رییسی فقر را از 10 میلیون 50 میلیون رساند به گفته انصاف نیوز و داده های مرکز آمار ، کارگر زنان روحانی بیست سال زمان برای خرید خانه لازم داشت حالا رسیده به 168 سال !

    • ایرانی
      1

      اگه کتاب می‌خواندیم دیگه از این صف‌ها خبری نبود
      ملتی که کتاب و مطالعه را ازش بگیری این میشه

  • ناشناس
    5

    ملت همیشه در صف هستیم

  • ناشناس
    4

    سرگرم کردن و مشغله درست کردن برای مردم جامعه یک روشی هست که حکومت ها برای کنترل مردم از آن استفاده میکنن

  • ناشناس
    3

    صف بخور نمیر

  • سیما خانه دار
    1

    اگر چند سال قبل جلوی صادرات دام زنده را میگرفتید .
    اگر گوسفند اصلاح نژاد میشد.
    اگر از دامدار حمایت واکسن دام و غذا ی دام میشد .
    اگر های زیاد که من خانه دار در چنین روزهایی از صبح تا ظهر مجبور نبودیم در صف بایستیم.
    هیچ جای آبادی در کشور در هیچ زمینه ای نمیبینیم
    آیا این است کشور داری ؟

  • ناشناس
    2

    سالهاست ک معضل گوشت قرمز و سفید ادامه دارد و بارها و بارها صحبتهای تکراری و خوش بینی مسئولان مختلف را شنیده ایم در حال حاضر هم وضعیت فعلی را شاهد هستیم بنابراین مشخصا مشکل ریشه ای و از جای دیگری باید مورد بررسی قرار گیرد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      نه بخدا
      مایه‌دارها به فقرا۳۰۰هزاردستمزد میدهندتا باهویت و بنام فقرا بکام ثروتمنداگوشت خریداری بشه😡🤬وگرنه ۴۰٪ازافراد توان خرید۱کیلوگوشت درماه رو ندارند

  • ناشناس
    3

    واردات دام زنده را آزادکنید،تا قیمت دام در بازارکاهش پیدا کنندو مردم توان خریدن دام و پرواری و پرورش دام را داشته باشند،و تولیدگوشت در کشور افزایش پیدا کنند
    یاحق

  • ناشناس
    15

    این صف زرنگ بازها است. اگثرا مایه دار هستن ولی مریضن و نمیتونن ازش بگذرن
    بیچاره فقیر نه وقتش رو داره و نه خبر داره که بیاد توی صف واسته

  • رضا
    0

    در تاریخ 27-12-1402 مرغ گرم خریدیم کیلیویی 88 هزار تومان در خیابان غیاسی که مرکز فروش مرغ است

    فقط حرف می زند اصلن این قیمت های اعلامی در بازار نیست حتی تهران

  • رابی
    4

    صف نادانی و بی تفاوتی نسبت به مسائل سیاسی و وضعیت کشور.

  • ناشناس
    2

    اگه یه کم انسانیت داشتیم میشستیم به بدبختی مردم گریه میکردیم که شان ایرانی این نیست ببین به کجا داریم میریم

  • ناشناس
    27

    با افزایش واردات دام زنده به کشور قیمت گوشت هم کم کم کاهش پیدا خواهدکرد

  • مرتضی یغمایی
    4

    برپدرمادرتون لعنت

  • ناشناس
    2

    خدایا مردم وخلقت را نجات بده در مملکت پر گنج پر رنج ایران .

  • ناشناس
    3

    همون صف فقر......

  • ناشناس
    2

    وارد میشه نظارت نیست ، یا احتمالا داره جایی انبار میشه

  • منتقد
    1

    چقدر مردم ساده دل ما این مدل صف ها رو دوست دارند !!!

  • ناشناس
    1

    تخلف میلیاردی مردم صف گوشت آن هم اگر گیر شان بیاد دولت بی خیال ولی صبر ما هم اندازه‌ای دارد

  • ناشناس
    3

    تومملکتی که مردمش بایدبااین ثروت بی کران خدادی که بهش عطا کرده بدبختانه فقط فقر مطلق رو میبینی

  • عباس
    3

    تازه این گوشتهای وارداتی مزه گوشت خر را هم نمیده آقازاده ها میارن به قیمت گزاف خورد مردم میدن

  • حمید رضا
    3

    تازه این همه صف ،برای کسایی هست که توان خرید گوشت را دارند ،چه بسا کسایی هستند که توان خرید این قیمت را هم ندارند

  • ناشناس
    1

    چرااینقدربی تفاوتی .

  • ناشناس
    1

    بگذار همی دنیا ببیند که بامردم چه کردیند شما بیدینها بریند گریه کنید شاید خدا ببخشدتون

  • سید محسن معصومی
    2

    نه صف گوشته نه صف فقر ، صف فلاکت و ذلت ملتی هستش که دچار آه و نفرین شده 😭 چوب خدا صدا نداره وقتی بخوریم دوا نداره !!!! خاک بر سرمان با اینهمه اقتدار و عظمت ، ایران پرچمش شیر داشت ، ملتش شیر بودن ، دنیا به ایران و ایرانی احترام می‌گذاشت ! حالا چی ؟ ببین باهاشون چکار کردند کشورهای آمریکا و اسرائیل و اروپا و عرب !!! چند سال دیگه شاید هم زودتر ، باید غیرقانونی بریم افغانستان کار کنیم تا از گرسنگی نمیریم ، آفرین بر حکمت و تدبیر جمهوری اسلامی ، مرحبا

  • ناشناس
    1

    حق مون همینه

  • سیاوش
    2

    مبارک ملت باشه. دَم آقایون دولتی گرم. همین فرمان برید جلو. به قول قدیمی عرب رو سیر و عجم رو گرسنه نگهدارید وگرنه شلوغ می کنند.

  • محفوظ
    22

    همیشه اینگونه بوده هر چیزی که دو قیمت پیدا کرد برای ارزان‌تر صف ایجاد می‌شود و هر کس هم بگیرد خوشحال است با این قیمت گوشت به او رسیده است یادم هست زمانی گوشت را نسیه می‌گرفتیم چون پولی نداشتیم دیروز تره بار را دیدم مردم با چه شوری در حال خرید بودند خدا را شکر که نعمت فراوان است اگر ناشکری نکنیم

  • ناشناس
    1

    تنها راه اینست که باید واردات دام زنده را آزاد کنید

  • ایرانی
    3

    رییس جمهور امروز فرمودند تورم پایین آمده رشد اقتصادی بالا رفته. آدن یاد ضرب المثل دم خروس و...می افته ناخودآگاه

  • ناشناس
    2

    هم دنیایمان اباد شد هم اخرت ما
    البته داریم به نوک قله نزدیک میشیم
    واینها همه کار دوژمن هست

  • ناشناس
    25

    عزیز اگر صف خرید گوشت ..صف فقر است..پس چرا هر نفر به اندازه یک لاشه گوسفند خرید می‌کنند ؟!!!

  • ناشناس
    2

    همه جای دنیا دارن هر روز پیشرفت میکنن اما ما از بی لباقتی مسولین داریم در جا میزنیم داریم به عقب بر میگردیم ملت باید برای مایحتاج خودشون تو صف وایسن یک زمانی میگفتن گوشت یخی مرغ یخی مردم رغبت نمیکردن بهش نگاه کنن اما الان چی باید براش صف نکشن واقعا چکار دارید میکنید اقایون به اصطلاح مسول

  • شهروند
    4

    همیشه گروه ثروت مندان جامعه با خرید بیش از نیاز بویژه شب عید و دیگر مناسبات و گاها انبار کردن اجناس در خانه فقط به خودشان نظر دارند و از محرومین جامعه بی خبر ند شهر وند

  • علی
    2

    با یک حساب ساده میشه فهمید این اعداد وارقام درست نیست مثلا اگر مصرف گوشت روزانه تهران ۵۰۰ تن است که در گزارش بالا قید شده
    پس بیست میلیون تهرانی نفری ۴۰ کیلو در روز گوشت نیاز دارند!که تازه میگه وارد بازار کردیم وادامه هم می‌دهیم پس صف گوشت نباید داشته باشیم.

  • ناشناس
    1

    چھل سال تو این مملکت صف فقر وبدبختی داریم کشوری بااین ھمہ سرمایہ خدادادی خدا ازتون نگذرہ

  • انسان بودنتان آرزوست
    2

    لعن و ننگ و نفرین بر باعث و بانی این همه فلاکت و ذلالت .. جمع کنید برید بابا .. چقدر رو دارید شما به اصطلاح مسئولین بی سواد و دزززززززددددد

  • هموطن
    3

    صددرصد فقر،،،،، و دولت مسبب اصلی روز افزون فقر در جامعه هست،،،

  • رضا
    1

    بخدا ما همین منجمدرا هم نمیتونیم بخریم چون پول نداریم با ۳۰ سال سابقه بازنشسته شدم هفت چهارصد حقوق میگیرم اوحکم بیننا وبینهم بل عدل

  • ناشناس
    0

    ولکه

  • یاسین
    1

    مسؤلین کشور کی راست گفتند همش دروغ میگن...

  • ناشناس
    1

    یارانه مادرم که فلج است را قطع کردن😭😭😭😭😭😭😭😭

  • قلی
    1

    بعد مسولین میگن نه همه چیز هست وجالب این میگن این تصاویر رو کی فرستاده شبکه های معاند کسی نیست بگه اخر بی پدر ومادرها خودتون از صد تا معاند وداعشی بدترین باعث فقر وبدبختی مردم خداوند لعنتان کند حرومزادها

  • ناشناس
    2

    ما فقیر نیستیم داخل ایران هر چه دلت بخواهد خوراکی های متنوع موجود است اما گران هستن و قدرت خرید مردم کم شده فقر غذایی دز قاره آفریقا بیداد می کند که اجناس وجود ندارد و کمبودمواد خوراکی در آفریقا باعث شده کودکان فقر غذایی دارن ایران پول ملی بها ندارد

  • محمد
    1

    اینا همش سیا نماییه اقای رییس جمهور محترم فرمودن تورم رو کنترل و کم کردن الان همه ملت خوبختن
    البته نگفتن تورم کدوم کشورو هاا

  • ناشناس
    3

    خدا ما را فراموش کرده

  • ناشناس
    3

    کی گفته که صف گوشت ونان وشکر ماشاالله در اینجا هست .تازه وجود صف مرتب جهت خرید کالاهای اساسی بعنوان سرگرمی و وقت گذراندن مگه اشکالی دارد نباید به گفته دشمنان زیاد توجهی کرد.

  • ناشناس
    1

    تف به شرفتان که حیثیت مردم اذایی را زیر سوال بردید

  • ناشناس
    0

    نه عزیزان صف چیه؟برای کی؟مگه هرنفر۷کیلو گوشت میتونه بخره؟
    یه عدّه پولدار(حالاقصاب،رستوران دار،مالکین سالن پذیرایی و....)به یه عدّه فقیر۳۰۰هزارتومن دستمزد میدن وبحسابشون پول واریزمیکنندتا با شماره ملی اونا گوشت ارزون دولتی بگیرند،یعنی تو این مدت متوجه نشدید فقیرترین افراد۷کیلو گوشت میخرند،اونم قرمز،واقعا جای تعجب نبوده؟!!

  • ناشناس
    1

    اینها کار دشمن دوزدی واختلاس و باغ ازگل و چای وآمریکا وانگلیس جعل امضا مانند بی برنامه گی و

  • ناشناس
    1

    فقط خجالت داره این فقره که سرمنشا دزدی وفسادوفاحشگی میشه

  • مهدی
    0

    سلام تا زمانی که مجوز برق نباشه مجوز دامداری نباشه یا با اراد بنی اسرائلی درخواستها را رد کنن هم که هست بد تر هم میشه

  • ناشناس
    1

    ...

  • سایه
    0

    صف درماندگی و صف خاک برسری صف بد بختی که برا خودشون رقم می‌زنند آخه چرا و چرا های زیادی که تا الان حل نشدن.

  • لیلی
    1

    اکثر اینهایی که تو صف گوشت اند پیر و پاتالهایی
    هستند که زمانی یه خیابون رو می بستند دولت دست آنها خشخشه داده که خونه بیکار نشینند
    حالا نخورید نمیمیرید که بیچاره اون کارگر

  • حسین
    1

    ظاهراً مشکل فقط گوشت یا تحریم نیست زیرا با تهاتر نفت همه این مشکلات حل می شود مشکل ناتوانی اداره کشور است و وجود کانون های فساد

  • ناشناس
    1

    غنی ترین و ثروتمندترین کشور دنیا هستیم ، متاسفانه فقیرترین مردم دنیا ............؟؟؟؟؟؟؟
    خدایا ریشه ظلم و ظالم و فاسد و....... را بخشکان

  • ناشناس
    1

    ببین حالا اینها اکر مدیریت نباشد ومدیر یا وزیر بی لیاقت در سرمسندی باشد که قدرت پیش بینی نداشته باشد وضعیت بهتر از این نخواهیم داشت

  • حخ
    0

    آقای اوانلو کجای که فقط گیرت به دوتا راننداسنپ افتاده ونون شون آجر کردی بااین گرانی‌ها

  • شهاب
    0

    واقعا فقر بیداد می‌کنه .مردم توان خریدن گوشت را ندارند.در میدان بهمن برای خرید گوشت صف طولانی بمدت ۷ساعت طول کشیده.باعث تاسف هستش که اینقدر به مردم توهین میشه

  • ایثارگر
    0

    صف بدبختی بیچارگی واین بود سربلند ما امام راحل کجایی ببینی این ملت بکجا رسیدن این بود عزت وسربلند به کجا رسیدیم حق ما نیست چیزی متوجه شودیم در این ۴۵ سال هر روز زندگی برای این مات سخت وسختر شود وهیچکس هم نمی‌خوان این ملت رنگ یه زندگی که محتاج همدیگر نباش خدا نگذر کسایکه این بلا را سر این ملت آوردن

  • ناشناس
    0

    به تصویر قشنگ نگاه کنید نه اصلا به همه صف ها نگاه کنید یک اخوند هم توصف نیست

  • ناشناس
    0

    موقعی انصاف نداری همینه .شکر خدا رو بکن که گوشت در تهران هست و صف هم هست .ما که همون صف رو هم نداریم .

  • احمد
    0

    تودرتوی نزنیدبرای غزه به حال این مردم که درصف گوشت هستندکریهگنند

  • ناشناس
    0

    اینامیخوان برن باغ ۴۲۰۰ متری کباب درست کنند .فقرگجابود

  • بنده خدا
    0

    سه ماه هست که نتونستم گوشت بخرم وشرمنده خانواده هستم...من نمی دانم این مسیولین ودولتیان چگونه شب راحت می خوابنداگرمسلمانند!!!

  • مصرف کننده
    1

    گوشت وارداتی فقط مخصوص تهران است تازه با صفهای عریض وطویل باز هم جوابگو نیستند البته بهر نفر یک شقه میدند نه ۳ کیلو بقیه کشور باید کیلویی ۷۰۰ هزتر بخرند این شد عدالت اجتماعی۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

  • علی صالحی
    2

    سلام بنده مددجوی کمیته امدادهستم البته الان 3ماهه ولی ما3نفریم که بایه دختر7ساله دونفرمون مستعمه بگیریم تاحالاچندساله یادم نمیادکی گوشت خوردیم دولت کلا فقیرفقراروزیرپاگذاشته این تبلیخهاهمش حرف ماپشتیبان فقیرفقراهستیم مستاجرم ازهیج جایی هم درآمدی ندارم

  • علی
    0

    ملت‌همیشه‌درصف.بعضی‌بیسوادهستندکه‌میگویندبچه‌دارهم‌بشوند..تورابخدا‌فقررازیادنکنید

  • ندا
    0

    حالا صف های طولانی و نمای زشت این صف ها به کنار... من در حال حاضر داخل فروشگاه زنجیره ای مشغول بکارم.. نمیدونید روزی چند نفر در ب در دنبال یارانه ۲۲۰تومنی هستن.. و با چه ذوقی پبگیرن.. این حق مردم ایران که عربها بگن گدا گشنه هستن واقعا حالتون از این همه فقر بهم نمیخوره

  • ناشناس
    1

    هیچ کدوم نه صف فقرونه صف گوشت،این نمونه بارز از دستادردهاه اقتدار ه،،،،

  • عمار .
    0

    صف فقر فلاکت زدگی مردم ایران اسلامی است اگر نه نیازی نداشتند توی این صفهای شلوغ بایستند .

  • ناشناس
    0

    بیشتر بی عرضگی برخی مسئولین رو نشون میده

  • حمید اصلانی
    1

    سلام .آقای مسئول شما که توان رفع مشکل مردم را نداری چرا زمان سوزی ودین سوزی می نمایید .هم زمان می گذرد و هم لحظه به لحظه توسط شما دین سوزی .اعتقاد سوزی بیشتر اتفاق می افتد .فکر کنید .مقام پرستی .قدرت طلبی زیان آورترین بلای مردم شده.

  • ناشناس
    0

    صف فقر

  • ناشناس
    0

    دولت فقیر و بدبخت

  • علی
    0

    مسولین بی لیاقت بیسواد

  • ناشناس
    0

    باعث افتخار دولت است که با این همه ثروت مردمش به این حال روز افتاده واقعا شما ها با ایران و ایرانی چه کرده آید به خود بیایید فردا چطور از شماها یاد میکنند به خود بیایید این مردم هم بیچاره اند گناه داره به خدا اینکار را نکنید با مردم

  • ناشناس
    0

    واقعا مقام قضایی مانند جناب آقای ریسی باید در قوه قضائیه بود تا با فساد مبارزه جدی میکرد نه آن که پاسخگوی مسائل عادی باشد

  • منوچهر
    0

    هرروز بدتر از دیروز

  • حمید
    4

    در کشورهای اروپایی هم همین صف‌ها وجود دارد

  • ناشناس
    0

    صف تعیده فقر ایرانیان

  • ناشناس
    1

    به جمعیت ایران ۱۵ میلیون افغانی هم اضافه شده مشخص نیست علی رغم مخالفت مردم ایران دولت به چه دلیلی افغانی ها را اخراج نمیکند

  • با سلام
    0

    اگه کالایی را مغازه دار یا دولت به میلیونها آدم میفروشه سود خیلییی میکنه قیمت‌ها راباید کاهش بده این همه پول را دولت چکار میکنه. جدی میخام بدونم ..

  • بدبخت
    0

    گوشت یک عنصر لاکچریه ومختص آقازاده ها تمام

  • ناشناس
    0

    رئیسی وخاندوزی.مخبر.و.و.و.بایدازمردم خجالت بکشندبجای دادن آمارورقم های دروغین ازمردم عذرخواهی کنند

  • سینا
    0

    صف فقر، صف تبعیض، صف بدبختی، ننگ بر مسولین

  • ناشناس
    1

    پس چطور درزمان جنگ ۸ساله به مردم می رسیدند ولی الان هیچ حمایتی از مردم نمیشه چون در زمان جنگ به جوانان مردم احتیاج داشتن علاوه براین امام خمینی دلسوز مردم بودن واین همه دزدی نبود

  • علی
    0

    نگران‌ نباشید.ظلم پایدارنیست

  • رحیمی
    3

    صف فقر شمایید که از بی چارکی و نداشتن مطلب هر جا ازدهامی می بینید یک عنوان تا امید کننده به آن وصل می کنید و به خورد مردم می دهید .همه جای دنیا صف هست . بیشترهم برای غذاست

  • حسین زاده
    0

    صف گوشت صف سوء مدیریت هنوز ایرانی ها مطلع نشدن افاغنه گوشت را خریدن تمام کردن

  • پسر روانی
    0

    صف فقر هست.. ای کا ش مایه داری بودم تا دست تمام فقیرهارو بگرفتم ولی حیف که خدا نگاه خودم نکرد

  • پسر روانی
    0

    ای کاش فقط یه مسعول بداشتیم توکشور که دلش به حال مردم میسوخته نه فقط خنده وتماشامیکرد👍

  • ناشناس
    0

    مسولان خیلی چیزا میگن عینه خیالشون هم نیست خوشون خوش باشن ملت کیلو یی چن

  • ناشناس
    0

    خدالعنتتون کنه بااین گرفتاریهایی که برای درست میکنین.انشاالله دامنگیرخودتون وخانواده هاتون بشه

  • ایران
    0

    این صف فقط برای مردم تهران میباشد .همین که تهران سیر بشه کافیه به نظرتون ؟بیارن جلوی در خونتون بدن راحت میشید ؟مردم شهرهای دیگه بوقن؟کاش همه شهرها مثل تهران فقیر بودن ؟آیا هر فردیا خانواده تهرانی هر۱۰ روز ۷کیلو گوشت مصرف میکنه؟ کاش مردم شهرهای دیگه هم صف می استادن یک سوم یا یک چهارم هزینه میکردن.شا‌کر باشید تهرانی ها.

  • سپهری
    0

    مسئولی که بی رگ و غیرت و بی وجدان شد ، گوش و چشمش بر مصائب مردم بسته خواهد ماند .

  • حسین
    0

    قضاوت قضاوت وقضاوت
    نداشتن فرهنگ
    نداشتن اطلاعات
    نداشتن سواد.
    ما ایرانی ها هر وقت یه عکس یا کلیپی می‌بینیم دیگه شروع به قضاوت کردن میفتیم.
    ولی هیچ وقت فکر نکردیم...

  • محمدرضا علی پور دشتستانی
    0

    یه نفر بیاد این مطلب و این گرونی و بدبختی را حالی رییسی و وزرای کنه اما کسی که خودش را به خواب زده نمی شده بیدار کرد

  • عدالت
    0

    من فقیرحتی توان خریدیک کیلو گوشت منجمدیاگوشت گرم که دولت الان میده روهم ندارم که حتی برم توصف هم وایسم این صف صف همون ثروتمندها هستن بخدا که فقرا توان خریدمرغ منجمدهم ندارن که بخوان گوشت قرمزبخرن این صف ها اکثرا فقرایی که برا خریدن گوشت براثروتمندان صف کشیدن تا شایدخودشون هم بتونن یک کیلوگوشت دست مزدبگیرن یا ۲۰۰یا۳۰۰تومان بگیرن برن بدن بادنجون گرجه سیب زمینی بخرن. وگرنه فقیرفقرا توان خریدهمچین گوشت هاروندارن

  • آرش
    0

    حالا معلوم نیست این گوشت وارداتی گوشت گرازهست یا گوشت خوک یا خرواسب وقاطراونوقت به قیمت کزاف هم به خوردمردم میدن

  • ناشناس
    0

    خدا نگذرد ازکسانی که باعث این فقر در جامعه شدند

  • ناشناس
    0

    گوشت وارداتی سر از قصابی های آزاد فروش در می‌آورد و به مردم اشغال گوشت نیرسد

  • ناشناس
    0

    از کجا به کجا رسیدیم بعد از چهل وپنج سال بجای پیشرفت بر عکس

  • ناشناس
    0

    وقتی با ساخت موشک و اسلحه از جیب مردم به فکر اقتدار در خاورمیانه اید ولی مردم خودتونو نابود کردین.
    اقتدار یعنی مردم که شما نابودش کردید.

  • احمد
    0

    ایا رهبری این صفها رامیبیند؟؟یاقله را؟؟؟یا غزه را

  • ناشناس
    0

    صف فقر هست

  • یه باز نشسته
    0

    واقعا زشت است برا ملت ایران بعد از 46سال هنوز دنبال صف هستیم واقعا خود مسولین تو صف با مردم هستن بعید است چرا چرا چرا ولی متاسفانه جواب نیست کمبود است یا بی تدبیری.... مردم چین و هند چکار کنن انها نم برا ارزاق رو صف هستن تو کرونا اگه یه فروشگاه تو کشورهای اروپایی دستمال کاغذی نداشت 48 ساعت اخبار ما تکرار میکرد حتی مسولین بزبان می اوردن حالا چی جناب رییس جمهور عزیز از دولت قبل بابت گرانی انتقاد میکرد الان چی همچی گل و بلبل شده یا سفره یک متری شده 20 سانت

  • تبریز
    0

    برای این ملت این نظام ودولت بهترین گزینه است .

  • ناشناس
    0

    به خدا سوگند یاد میکنم گوشت حتی اگر کیلویی یکصد هزار تومان هم باشد من خودم را می گویم با دیگران کاری ندارم من باز هم توان خریدش را ندارم نه کاری نه شغلی نه سلامتی بدن بخدا به زور می‌توانم خرج دارو و درمان را تهیه کنم آن هم نیمه نه تمام چه برسد که گوشت بخوریم

  • ناشناس
    0

    بخدا بیچاره فقیر و فقرا پولی ندارند که در صف گوشت بایستند بخدا اکثر آنها مردم میانه رو هستند که در صف ایستاده اند باور نمی‌کنید برید گزارش بگیرید ازشون نمی توانید در آن صف‌ها فقیری بیابید چون که پول خریدش را ندارند

  • Aa
    0

    فقط واقعا هنر میخواهد سرزمین به این ثروتمندی را
    طوری مدیریت کنی که ملتی فقر و گدا داشته باشی.

  • ناشناس
    0

    سلام بعضی ها هر صفی می بینند خیال می‌کنند صف گوشت است بابا شما چرا هر صفی که می بینید سریع به دولت فحاشی می کنید بدونه هیچ اطلاعاتی چرا چون منافقین در جمع ما هستنند

  • مسعود
    0

    خلایق هر چه لایق

  • سعید‌اریا
    1

    این‌صف‌ها‌نشانه‌فقر‌نیست‌نشانه‌طمع‌وزیاده‌خواهی‌هست‌تو‌اروپا‌هم‌هرجایی‌مردم‌ببینند‌یک‌کالایی‌نصف‌قیمت‌فروخته‌می‌شود‌همه‌صف‌می‌کشند

  • سینا
    2

    این‌صف‌گوشت.واسه‌یک‌عده‌زیاده‌خواه‌هست‌تو‌اروپا‌هم‌یک‌کالایی‌نصف‌قیمت‌باشه‌صف‌می‌کشن‌پس‌لطفا‌سو‌استفاده‌نکنید

  • بهروز
    0

    صف جهل که باعث ندانم کاری خودمان است مصداق خودم کردم که لعنت برخودم باد

  • ناشناس
    0

    دامدار بدبخت پارسال چقدر ضرر کرده تمام گوسفندهای ماده رو پارسال گشتار گاه دادن امسال به علت کمبود دام گوشت گرون هست پارسال اگر دولت نظارت خوبي داشت واز دامدار حمایت می‌کرد الان گوشت کیلویی هزار نمیشد

  • یک از ملیونها ایرانی
    0

    بخت بد بین از اجل هم ناز می‌باید کشید قربون همونهایی که مردن همچین روزی ندیدن
    به یک رضا شاه برای اداره کشور نیازمندیم هر چی سریعتر

  • سیروس
    0

    اول اسم این آقایون مسئول نیس،فقط دنبال پر کردن جیب خود خانواده واطرافیان هستند،دوم اینا نگاه به یخچال خونه خودشون وپولهای بادآورده خود ویکنن،وفک ویکنن اونایی که توی صف ایستادن از بیکاری وخوشکالی زیاد هست،،،مسئول کجابوده کدام مسئول کارمثبت انجام داده برا مردم

  • علی
    0

    برباعث وبانیش لعنت مردم رو به خاک سیاه نشانده امد

  • شمین
    0

    باور کنید دخترم مریض احواله ، چند روزه که میگه برام گوشت گوسفند بخر، دلم هوس کرده باور کنید هنوز نتونستم بخرم چون ندارم واقعا.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها