تیغ گرانی بر گردن بازار شب عید

امسال قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز به حدی افزایش یافته که مردم توان خرید برای شب عید را ندارند و سهم اقشار کم‌درآمد از نوروز را به سفره‌ای بی‌رنگ و بو تبدیل کرده است.

تیغ گرانی بر گردن بازار شب عید

 مراسم به یادماندنی عید نوروز، سنتی چند هزار ساله است که همه ساله در آغاز بهار و با ورود به سال جدید توسط مردم ایران جشن گرفته می‌شود به همین دلیل با نزدیک شدن به روزهای پایانی اسفند سطح شهر آرام آرام رنگ سال نو را به خود می‌گیرد.

به مناسبت نوروز  هرساله دورهمی‌های پرشوری میان خانواده‌های ایرانی برگزار می‌شود اما قیمت اقلامی مانند میوه، آجیل و شیرینی در بازار روند افزایشی در پیش گرفته و گرانی بازار این روزها، آه و حسرت خانواده‌های کم‌درآمد را به دنبال دارد.

مشتری‌ها فقط قیمت می‌پرسند

با وجود اینکه مسئولان ذی‌ربط سعی در کنترل و نظارت بازار دارند اما به اذعان شهروندان و حتی فروشندگان نظارت‌ها کافی نیست و این امر نارضایتی و گلایه‌مندی شهروندان را به دنبال دارد.

یکی از آجیل‌فروشان  در خصوص افزایش قیمت‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: به علت گرانی کالاها و به خصوص پسته و مغزیجات مشتری‌ها نیز به تبع کمتر شدند و اکثر مردم تخمه آفتاب گردان را به آجیل ترجیح می‌دهند که البته قیمت آن نیز کیلویی ۱۸۰ هزار تومان است.

مهرداد واعظی با بیان اینکه هر سال با نزدیک شدن به سال نو با افزایش قیمت اقلام میوه، خشکبار و شیرینی مواجه هستیم، ادامه داد: این امر نظارت جدی متولیان را می‌طلبد، زیرا بنده به عنوان یک فروشنده دوست دارم سایر همشهریان نیز، در این شب از قیمت‌ها راضی و در کنار خانواده خوش بگذرانند.

کاظمی یکی ازشهروندان که در حال پرسیدن قیمت آجیل بود بیان کرد: طبق سنت دیرینه ایرانی‌ها در آخرین چهارشنبه و عید نوروز  آجیل  و شیرینی می‌خوردند اما در حال حاضر با افزایش تورم بازار قدرت خرید مردم به خصوص قشر کارگر جامعه کاهش چشمگیری داشته است.

مهدی سلطانی نیز در گفت‌وگو با ایلنا گفت:  ۳۵ سال است فروشنده کفش هستم؛ افزایش قیمت کفش در روزهای اخیر بی‌سابقه است.  از ساعت ۸ صبح تا آخر شب شاید ده مشتری ندارم؛ مشتری فقط در حد قیمت کردن داخل مغازه می‌آید.

وی سری به نشانه تأسف تکان و افزود: تورم به حدی زیاد است که مردم توان خرید مایحتاج روزانه خود را هم ندارند، باید برای این وضعیت فکری شود.

به سراغ فروشگاه پوشاک رفتم؛ محمد عبدی پور که سابقه فعالیت  ۸ ساله در صنف پوشاک دارد. در گفت‌وگو با ایلنا گفت: سالهای گذشته مردم اشتیاق بیشتری برای خرید داشتند ولی متاسفانه در سه سال اخیر به دلیل افزایش قیمت ها مردم دیگر توان خرید ندارند.

مهدی صولتی که کارش خرازی است هم در گفت و گو یا ایلنا بیان کرد: ۳ میلیارد جنس داخل مغازه است ولی دریغ از یک مشتری، سال‌های قبل مردم نزدیک سال نو تمام وسایل آشپزخانه خود را تعویض می‌کردند ولی الان توان خرید ندارند.

وارد مغازه خشکبار شدم فروشنده وقتی فهمید خبرنگار هستم سفره دلش باز شد و گفت: ۳۵ سال است کاسب هستم ولی قیمت‌ها در مدت اخیر به حدی بالا است که مردم قدرت خرید ندارند و کار و کاسبی مان کساد است.

خداحافظی با سنت دید و بازدید در عید نوروز

به سراغ خریداران رفتم؛ خانم  میانسالی که برای خرید میوه آمده بود گفت: گرانی مردم را بیچاره کرده، دولت باید فکری برای این مسئله کند. وضعیت قیمت ها به حدی بالا است که باید با سنت دید و بازدید در عید نوروز خداخافظی کنیم. 

خانم جوانی که برای خرید مایحتاج منزل به یکی از بازار روزهای سطح شهر آمده بود تصریح کرد: اختلاف قیمت نه‌ تنها برای اقلام مربوط به شب عید بلکه در مورد اقلام مصرفی دیگر هم در بازار به وضوح مشاهده می‌شود و مشخص است که نظارت کافی صورت نگرفته است.

وی گفت: یک دورهمی کوچک بدون شام و تشریفات هزینه  یک میلیون تومانی روی دستمان می‌گذارد که در این شرایط اقتصادی برای همه اقشار جامعه مقدور نیست.

تشدید نظارت بر بازار در آستانه ماه رمضان و عید نوروز

حسین نجف زاده، مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی از تشدید نظارت بر بازار شب عید و ماه مبارک رمضان در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: با توجه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای کالاهای مورد نیاز این ماه و در ادامه نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افزایش تقاضای مردم برای خرید و انجام سفرهای نوروزی، تعزیرات حکومتی استان بر اساس وظایف قانونی خود در جهت رفاه حال هموطنان و حمایت از مصرف کنندگان و مقابله با روند افزایش تخلفات احتمالی به ویژه تخلف گرانفروشی ناشی از افزایش تقاضا برای خرید مایحتاج این ایام، از ۱۵ اسفند ماه تا ۲۱ فروردین ماه سال آینده اقدام به برگزاری «طرح نظارتی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان» کرده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی افزود: در این طرح تعزیرات حکومتی استان با راه اندازی گشت های مشترک و با هماهنگی دستگاه های نظارتی و نیز استقرار روسای شعب سیار تعزیرات حکومتی در مجتمع های تجاری بزرگ و بازارهای عمده فروشی به منظور استفاده از تمام ظرفیت های تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه های نظارتی استان برای خدمت رسانی مناسب به مردم ضمن بازرسی های میدانی در سطح بازار، برخورد سریع و قانونی با تخلفات احتمالی به خصوص گران فروشی، کم فروشی و تقلب در محل می کند.

وی به شهروندان توصیه کرد: به منظور اجرای هرچه بهتر این طرح در صورت مشاهده هرگونه تخلف موضوع را از طریق سامانه اینترنتی  www.tazirat135.ir و یا تلفن ۱۳۵ به سازمان تعزیرات حکومتی و یا  از طریق تلفن ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گزارش کنند.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    این دولت باید برکنار شود و انتخابات رئیس جمهوری زودتر انجام شود چون ادامه این دولت مساوی است با دلار ۱۰۰تا ۱۵۰ تومانی و تورم و گرانی و فقر بیشتر

  • ناشناس
    0

    چه خنده دار نوشته تیغ گرانی بر گردن بازار شب عید ،،،،نه که روزهای دیگر سال خیلی ارزانی داریم

  • ناشناس
    0

    هدف همینه که مردم عید نوروز وبه تبع آن زندگی یازنده بودن را فراموش کنند

  • بازنشسته
    0

    سلام مگه یارانه فجرانه نگرفتی بسه دیگه خرجش کنید خدا کریمه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها