عمل اسلیو معده برای چه کسانی مناسب است؟

چاقی معمولاً قابل درمان است اما اگر راهکارهای کاهش چاقی به نتیجه مطلوب نرسیدند و شاخص توده بدنی فرد بیشتر از 40 بود، جراحی اسلیو معده گزینه مناسبی است.

عمل اسلیو معده برای چه کسانی مناسب است؟

 

 همچنین اگر فردی به یکی از بیماری‌های دیابت، فشار خون بالا یا چربی خون مبتلا باشد، انجام جراحی اسلیو معده ممکن است گزینه مطلوبی باشد. قبل از تصمیم‌گیری در مورد انجام جراحی اسلیو معده، لازم است که فرد به جراح متخصص مراجعه کند و مشاوره‌های گوارشی، روانپزشکی و دیگر مشاوره‌های مورد نیاز را دریافت کند. هیچ محدودیت سنی خاصی برای انجام این جراحی وجود ندارد؛ بنابراین حتی نوجوانان و افرادی با سنین بالاتر نیز می‌توانند از این روش برای کاهش وزن استفاده کنند.

 

اسلیو معده چه زمانی پیشنهاد می‌شود؟

عمل جراحی اسلیو معده به عنوان یک راه‌حل برای کاهش وزن پیشنهاد داده می‌شود، که در آن بخش قابل توجهی از معده برداشته می‌شود و یک لوله باریک باقی می‌ماند. این عمل باعث کاهش میل به خوردن و مصرف کالری کمتر می‌شود؛ همچنین، با کاهش ترشح هورمون‌های گرسنگی، احساس گرسنگی کاهش می‌یابد.

این روش به افرادی که با چاقی شدید مواجه هستند و شاخص توده بدنی آن‌ها بیش از ۴۰ است، پیشنهاد می‌شود. همچنین، افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها بین ۳۵ تا ۴۰ است و گاهی افراد دارای بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، آپنه خواب و آرتروز مفاصل هستند نیز می‌ توانند از این روش بهره‌مند شوند.

شرایط ضروری برای انجام عمل اسلیو معده 

بر اساس توصیه‌ های موسسه ملی بهداشت، شش دسته‌ از معیارها برای واجد شرایط بودن شما وجود دارد، از جمله BMI بالا، مشکلات بهداشتی مرتبط با چاقی و ارزیابی هایی که توسط تیم پزشکی متخصص انجام می شود. به همین منظور پیشنهاد می‌شود که قبل از تصمیم‌گیری برای جراحی اسلیو معده با دکتر شاهین جمیلی که از پزشکان با سابقه و ماهر می باشد، یک مشاوره داشته باشید.

با این حال چند شرایط ضروری برای انجام این عمل وجود دارد:

  • BMI 40 یا بیشتر یا بیش از 100 پوند اضافه وزن
  • BMI 35 یا بیشتر و ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا، آپنه خواب و سایر اختلالات تنفسی، بیماری کبد چرب غیر الکلی، آرتروز، ناهنجاری های چربی، اختلالات گوارشی یا بیماری قلبی
  • ناتوانی در دستیابی به کاهش وزن سالم برای مدتی با تلاش های قبلی کاهش وزن
  • ارزیابی کامل توسط یک متخصص پزشکی ماهر و با سابقه مانند دکتر شاهین جمیلی

کاندید عمل اسلیو معده - تصویر 2

اسلیو معده برای چه کسانی مناسب است؟

عمل اسلیو معده معمولاً در افرادی انجام می شود که شاخص توده بدنی 40 یا بالاتر یا مشکلات سلامتی جدی دارند. در ادامه به برخی از افرادی که این عمل برایشان مناسب است، همراه با توضیحات آورده شده است:

  • اشخاصی که با چاقی شدید مواجه هستند و افرادی که شاخص توده بدنی 40 یا بیشتر دارند، ممکن است در تلاش برای کاهش وزن، رژیم غذایی و فعالیت ورزشی با چالش‌ هایی مواجه شوند که موجب ایجاد مشکلاتی در زندگی روزمره می‌شود. در این شرایط، جراحی اسلیو معده می‌تواند به عنوان یک راهکار موثر در کاهش وزن تلقی شود.
  • افرادی که به چاقی و دیابت نوع ۲ مبتلا هستند و شاخص توده بدنی (BMI) بین ۳۵ تا ۳۹٫۹ دارند، انجام جراحی اسلیو معده می‌تواند یک گزینه موثر برای بهبود وضعیت آنها باشد. این جراحی قادر است به کاهش سطح قند خون افراد و کاهش نیاز به انسولین یا داروهای خوراکی کمک کند.
  •   کسانی که بی ام آی  ۳۵ تا ۳۹٫۹ دارند و آپنه انسدادی خواب دارند که باعث توقف تنفس در طول خواب و خواب آلودگی در طول روز می شود، واجد شرایط عمل اسلیو معده هستند. زیرا این عمل می تواند کیفیت خواب آنها را بهبود ببخشد و عوارض آپنه خواب مانند فشار خون بالا، سکته مغزی و نارسایی قلبی را کاهش دهد.
  • افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بین ۳۵ تا ۳۹٫۹ دارند و فشار خونی دارند که به داروهای مختلف مقاوم است در چنین شرایطی، جراحی اسلیو معده می‌تواند به عنوان یک راه‌حل موثر برای بهبود وضعیت آنها مدنظر قرار گیرد.
  • افرادی که دارای چاقی و آرتروز زانو و لگن هستند، اغلب شاخص توده بدنی (BMI) بین ۳۵ تا ۳۹٫۹ دارند و با درد مفاصل مزمن و ناتوانی مواجه هستند، انجام جراحی اسلیو معده می‌تواند به عنوان یک راه‌حل موثر برای کاهش وزن و در نتیجه کاهش درد مفاصل و بهبود حرکت آن ها در نظر گرفته شود.

(اطلاعات بیشتر در مورد جراحی بای پس معده)

کاندید عمل اسلیو معده - تصویر 3

پیش نیازهای عمل اسلیو معده و نکاتی که باید رعایت کنید

جراحی اسلیو معده به تعهد و مسئولیت زیادی نیز نیاز دارد. با رعایت این نکات می توانید خود را برای یک جراحی موفق آماده کنید. پیش نیازهای جراحی اسلیو معده به شرح زیر است:

  • انجام آزمایش‌های مختلف مانند آزمایش خون، بررسی عملکرد کبد و انعقاد خون.
  • مشاوره با متخصص تغذیه و روان‌شناس برای بررسی عادات غذایی و مدیریت استرس‌های روانی و عاطفی
  • تغییر در داروها و رژیم غذایی قبل از عمل، مطابق با توصیه‌های پزشک
  • رژیم کم کالری، پروتئین بالا و کم کربوهیدرات برای چند هفته قبل از جراحی
  •  آگاهی از خطرات و مزایای جراحی و تصمیم‌گیری از قبل برای پیگیری مداوم و تغییرات لایف‌استایل پس از عمل
  • ترک سیگار و الکل حداقل شش هفته قبل از جراحی
  • خودداری از مصرف برخی داروها و مکمل هایی که می توانند خونریزی را افزایش دهند 

 

کلام آخر

عمل اسلیو معده تنها یک  راه حل سریع برای چاقی نیست بلکه مستلزم تعهدی مادام العمر به یک رژیم غذایی سالم، رژیم ورزشی و همچنین پیگیری های منظم است. این جراحی همچنین دارای برخی خطرات و عوارض بالقوه است؛ مانند خونریزی، عفونت، نشت، رفلاکس، قند خون پایین، سوء تغذیه و استفراغ. بنابراین مهم است که مزایا و خطرات جراحی را به دقت بسنجید و قبل از تصمیم گیری برای انجام این عمل با بهترین جراح اسلیو معده مشورت کنید. انتخاب جراح ماهر و کاربلد، می تواند عوارض این جراحی را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها