در سفر نوروزی به شیراز سوغاتی چی بیاریم؟

یکی از جذاب‌ترین شهرها برای سفر نوروزی شهر شیراز است. این شهر مناسب افرادی است که دوست دارند در آب‌وهوای معتدل و بهاری شیراز به گشت‌وگذار بپردازند، به سراغ جاذبه‌های تاریخی نظیر تخت‌جمشید و پاسارگاد بروند یا از باغ‌های ایرانی مثل باغ نارنجستان قوم و باغ دلگشا دیدن کنند یا به مکان‌های دیدنی دیگری نظیر آرامگاه سعدی و حافظ و مسجد نصیرالملک سر بزنند.

در سفر نوروزی به شیراز سوغاتی چی بیاریم؟

سفر به شیراز بدون خرید سوغاتی لذت­بخش نخواهد بود. البته به شرطی که بخواهید یادگاری از سفر به این شهر را به خانه ببرید یا به دوستان و نزدیکانتان هدیه دهید.

اگر می‌خواهید با سوغاتی‌های شهر شیراز آشنا شوید این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

کلوچه شیرازی

یکی از سوغاتی‌های خوش‌مزه‌ای که می‌توانید با خرید بلیط هواپیما تهران شیراز و سفر به این شهر تهیه کنید، کلوچه شیرازی است. این کلوچه خوش‌مزه شبیه به شیرینی برنجی است. برای تزیین این شیرینی از دانه‌های خرفه استفاده می‌شود. از جمله مواد تشکیل‌دهنده آن نیز شامل موارد زیر می­شود:

  • تخم‌مرغ
  • آرد سفید
  • گلاب
  • آرد برنج
  • روغن جامد

اگر دوست دارید یک خوراکی جذاب و کمی شیک را برای عزیزان و نزدیکانتان خریداری کنید، می‌توانید به سراغ بازارهای شیراز بروید و کلوچه‌های خوشمزه‌ی آن را که در یک بسته‌بندی شکیل و زیبا به فروش می‌رسند، خریداری کنید.

 

یوخه

یکی دیگر از شیرینی‌های محلی خوش‌مزه‌ای که می‌توانید در سفرتان به شهر شیراز تهیه کنید، «یوخه» یا «کاک» است. این شیرینی خوش‌طعم و بو در میان مردم این شهر بسیار طرف‌دار دارد. برای درست کردن آن از خمیری آغشته به دارچین و پودر قند استفاده می‌شود. مردم شیراز یوخه را به‌عنوان میان‌وعده میل می‌کنند. از جمله موادی که برای درست کردن این شیرینی محلی استفاده می‌شود می‌توان به آرد گندم، روغن محلی، پودر هل و بادام، تخم‌مرغ، پودر قند، مایع خمیر و پودر پسته یا خلال بادام اشاره کرد.

 

مسقطی شیرازی

نمی‌شود تور شیراز نوروز ۱۴۰۳ را خریداری کرد و به این شهر زیبا سفر کرد، اما مزه مسقطی­های آن را امتحان نکرد. این شیرینی خوش‌مزه و جذاب را می‌توانید در سه طعم زرشک، پسته و گل محمدی خریداری کنید.

همچنین می‌توانید مسقطی را به‌عنوان سوغاتی از بازارهای شیراز خریداری کنید و آن را به دوستان و نزدیکانتان هدیه بدهید. برای درست کردن این خوراکی خوش‌مزه از نشاسته و مغز پسته استفاده می‌شود.

 

حلوای شیرازی

یکی دیگر از خوراکی‌های خوش‌مزه و محلی شهر شیراز، حلوای شیرازی نام دارد. برای پیدا کردن این خوراکی خوش‌مزه کمی باید مغازه‌ها را بگردید. در برخی از رستوران‌های شهر شیراز که غذاهای محلی سرو می­کنند، می‌توانید حلوای شیرازی را به‌عنوان دسر سفارش دهید.

 

عرقیجات شیرازی

اگر دوست دارید بعد از سفرتان به شیراز عرقیجات خوش‌مزه آن را برای خود یا اطرافیانتان تهیه کنید، می‌توانید به بازارهای این شهر بروید. در شهر شیراز به دلیل کیفیت خوبی که دارند می‌توانند به‌عنوان سوغاتی برای افراد مختلف هدیه گرفته بشوند.

  • عرق بهارنارنج: در سفر بهاره خود به شیراز، بوی بهارنارنج در جای‌جای این شهر به مشامتان می­رسد. می‌توانید عرق بهارنارنج را برای خود یا نزدیکانتان تهیه کنید.
  • عرق نسترن: عرق نسترن از دیگر عرقیجاتی است که می‌توان آن را به‌عنوان سوغاتی تهیه کرد. این عرق نیز از گل نسترن گرفته می‌شود.
  • گلاب: یکی دیگر از سوغاتی‌هایی که می‌توانید در سفر به شهر شیراز تهیه کنید گلاب است. گلاب را از گل محمدی می‌گیرند. برای آشپزی برخی از غذاها و همچنین تهیه شربت می‌توانید از گلاب شیرازی استفاده کنید. اگر دوستان و آشنایانی دارید که علاقه زیادی به گلاب دارد، می‌توانید آن را به‌عنوان سوغاتی نیز برای او هدیه بگیرید.

 

بادام‌سوخته

یکی دیگر از خوراکی‌های خوش‌مزه محلی شهر شیراز بادام‌سوخته است. بادام‌سوخته شهر شیراز را با جوشاندن بادام تلخ در آب و شکر غلیظ درست می‌کنند. مردم شیراز از این بادام به‌عنوان یک شیرینی در زمان نوشیدن چای استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید این سوغاتی خوش‌مزه را برای دوستان خود هدیه ببرید.

تا اینجای مقاله سوغاتی‌هایی را معرفی کردیم که در دسته‌بندی خوراکی‌های خوشمزه‌ی شیرازی قرار می‌گیرند. در ادامه قصد داریم صنایع‌دستی شیراز را معرفی کنیم تا آن‌ها را به‌عنوان سوغاتی برای دیگران به هدیه بگیرید.

 

قالی

یکی از جذاب‌ترین صنایع‌دستی شهر شیراز قالی‌های رنگارنگ آن است. قالی‌های اصیل شیرازی توسط روستاییان و همچنین عشایر این منطقه درست می‌شوند. می‌توانید این قالی‌ها را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی خریداری کنید. از جمله طرح‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گل
  • بوته
  • شاخ‌وبرگ
  • ماهی

طرح‌های قالی‌های شیرازی کاملاً از ذهن هنرمندان محلی این منطقه بیرون می‌آید. اگر قصد خریداری کالای لوکس و کمی گران برای نزدیکانتان را دارید، قالی‌های شیرازی مناسب شما است.

۲

محصولات مینیاتور

اگر در میان دوستان و آشنایانتان هنرمندانی دارید که علاقه زیادی به هنر مینیاتور دارند، می‌توانید در سفرتان به شهر شیراز یک قاب مینیاتور زیبا را خریداری کنید آن را به دوستتان هدیه بدهید. برای خرید این سوغاتی می‌توانید به بازارهای سنتی شهر شیراز مراجعه کنید.

 

لباس‌ها و پارچه‌های عشایر

زمانی که به بازارهای سنتی شیراز می‌روید، می‌توانید مغازه‌هایی را پیدا کنید که در آن لباس‌ها و پارچه‌های عشایری به فروش می‌رسند. اگر در اطرافتان افرادی را سراغ دارید که خوش‌ذوق هستند و علاقه زیادی به طرح‌ها و نقش‌ونگارهای جذاب دارند، می‌توانید پارچه‌ها و لباس‌های عشایری که شامل موارد زیر می‌شوند را برای آن­ها هدیه بگیرید:

  • پیراهن
  • جلیقه
  • دامن بلند
  • دامن زیری
  • کلوته

 

جاجیم

یکی از محصولات خاص و جذابی که در لیست صنایع‌دستی شهر شیراز قرار می‌گیرد، جاجیم است. هنرمندان جاجیم­باف شهر شیراز با استفاده از پشم محصولات جذابی را تولید می‌کنند. ازجمله این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیف
  • کفش
  • زیرانداز
  • فرش

 

گبه

یکی دیگر از صنایع‌دستی شهر شیراز که توسط عشایر این منطقه درست می‌شود، گُبه نام دارد. محصولات که با این نام خوانده می‌شوند با استفاده از پشم تهیه می‌گردند. طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی دارند. اگر می‌خواهید یک سوغاتی اصیل و جذاب برای اطرافیانتان تهیه کنید، به سراغ خرید گُبه بروید.

 

سوغاتی‌های شیراز را از کجا بخریم؟

اگر دوست دارید در سریع‌ترین زمان ممکن به شهر شیراز سفر کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ خرید بلیط هواپیما سفر مارکت بروید. اگر هم می‌خواهید در زمان سفر به این شهر با مراجعه به یک بازار بتوانید انواعی از سوغاتی‌های خوراکی و صنایع‌دستی شیراز را در کمترین زمان ممکن پیدا کنید، به شما بازار وکیل را پیشنهاد می‌کنیم.

۳

بازار وکیل یکی از آثار تاریخی شهر شیراز است که قدمت آن به دوران زندیه می‌رسد. این بازار بخشی از یک مجموعه بزرگ‌تر است که با نام مجموعه وکیل شناخته می‌شود و علاوه بر بازار دارای حمام، آب‌انبار و مسجد نیز است. در بازار می‌توانید انواع سوغاتی‌های شهر شیراز نظیر فرش دستباف، عرقیجات، مسقطی، گلیم، فرش، قبه و کلوچه را خریداری کنید. برای دسترسی به آن باید به خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری بروید.

از دیگر بازارهای سنتی شهر شیراز برای خرید سوغاتی می‌توان به دو بازار حاجی شیراز و اردو بازار اشاره کرد.

 

جمع‌بندی

یکی از جذاب‌ترین شهرها برای سفر در نوروز شهر شیراز است. در سفرتان به این شهر می‌توانید به سراغ سوغاتی‌های مختلف و جذاب آن بروید تا بعد از سفر، در هنگام بازدید از اقوام و دوستانتان، آن‌ها را با این سوغاتی­ها خوشحال کنید. سوغاتی‌های شهر شیراز را می‌توان به دو بخش سوغاتی‌های خوراکی و صنایع‌دستی تقسیم‌بندی کرد. برای خرید آن‌ها می‌توانید به بازارهای سنتی شهر شیراز نظیر بازار وکیل مراجعه کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بهلول
    0

    استراحت مطلق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها