شناخت میلگردها از روی علامت اختصاری آن‌ها

کاربرد فراوان میلگرد در ساخت‌وساز سبب شده است تا این محصول به مهم‌ترین و پرفروش‌ترین مقطع فولادی ساختمانی تبدیل شود. به‌طوری‌که می‌توان گفت بیش از نیمی از معاملات مربوط به بازار آهن و فولاد، حول خریدوفروش میلگرد می‌گردد.

شناخت میلگردها از روی علامت اختصاری آن‌ها

 

این امر سبب شده است تا برخی تولیدکنندگان غیر معتبر با تولید محصولات تقلبی و فاقد کیفیت و قالب کردن آن‌ها به‌جای میلگردهای اصل، به دنبال کسب سود بیشتر باشند. برای جلوگیری از افتادن به دام چنین افرادی، لازم است با روش‌های تشخیص میلگرد تقلبی از اصل آشنا شوید. یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای چنین منظوری، توجه به علامت اختصاری حک‌شده روی میلگرد است.

نقش علامت اختصاری در شناخت میلگرد

وجود پرشمار کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد موجب شده است تا شاهد طیف وسیعی از میلگردها با انواع کیفیت در بازار باشیم. کیفیت این محصولات به عوامل مختلفی بستگی دارد اما مهم‌ترین آن‌ها شامل وزن میلگرد، کیفیت مواد اولیه مورداستفاده برای ساخت آن‌ها، روش تولید و خواص می‌شوند. میلگردی باکیفیت است که وزن آن در محدوده استاندارد تعریف‌شده در جداول وزنی یا اشتال قرار داشته باشد و تست‌های کنترل کیفی نیز محدوده مجاز ترکیب شیمیایی و خواص را برای آن نشان دهند.

روش‌های متنوعی برای تعیین کیفیت و اصالت میلگرد وجود دارد اما یکی از ساده‌ترین آن‌ها، توجه به علامت اختصاری حک‌شده روی میلگردها است. این علامت‌ها می‌توانند در گام نخست و به‌صورت بسیار ساده میلگرد اصل را از تقلبی برای شما متمایز کنند. اما نباید فراموش کرد که امکان جعل این علامت‌ها نیز وجود داشته و برای اینکه به‌طور کامل از اصالت کالای خریداری‌شده مطلع شوید، باید به سراغ پلاک شناسه محصول و برگه کنترل کیفیت بروید.

چگونه علامت‌های حک‌شده روی میلگرد را بخوانیم؟

علامت‌های حک‌شده روی میلگرد شامل دو بخش می‌شوند اما به‌صورت پیوسته و پشت سر هم قرار می‌گیرند. یک بخش مربوط به نام برند کارخانه تولیدکننده است و بخش دیگر اطلاعات کلی از محصول مانند سایز، گرید و روش تولید را مشخص می‌کند. نام برند تولیدکننده در سمت چپ این کدگذاری آورده می‌شود و اطلاعات فنی محصول نیز در سمت راست آن قرار می‌گیرند.

به‌عنوان‌مثال، عبارت NFG CO JU 12 بیان می‌کند که میلگرد در کارخانه نورد فولاد گیلان تولید شده است و NFG مخفف  Navard Foolad Gilan است. CO نیز مخفف عبارت Company است. در قسمت دوم این کدگذاری، ابتدا حرف J را می‌بینیم که بر استاندارد A2 میلگرد یا همان میلگرد آجدار مارپیچ با آج 340 دلالت دارد. سپس حرف U آمده است که به روش تولید محصول یعنی روش آلیاژسازی مربوط می‌شود. در انتها نیز عدد 12 آمده است و مربوط به سایز یا قطر میلگرد برحسب میلی‌متر است.

علامت برخی میلگردهای رایج در بازار

برخی تولیدکننده‌ها دقیقاً نام برند خود را روی محصولات میلگرد خود حک می‌کنند اما برخی دیگر به ذکر یک علامت اختصاری و مخفف بسنده می‌کنند. در حالتی که نام برند کامل روی محصول حک شود تکلیف کار مشخص است. اما چالش برای خریداران زمانی آغاز می‌شود که با علامت‌های مخفف و ناآشنا مواجه می‌شوند. در ادامه به معرفی علامت اختصاری برخی میلگردهای موجود در بازار می‌پردازیم.

علامت میلگرد ناب تبریز

علامت مشخصه میلگرد ناب تبریز به‌صورت FNT و مخفف عبارت Foolad Nab Tabriz است. محصولات این کارخانه به روش ترمکس تولید می‌شوند و به همین دلیل شاهد حرف T در علامت حک‌شده روی آن هستیم. عبارت FNT CT 20 بیانگر میلگرد ناب تبریز در گرید A3 و آج 400 است که به روش ترمکس و سایز 20 تولید شده است.

 

علامت میلگرد ارگ تبریز

باز هم محصولی دیگر از تبریز و این بار میلگرد ارگ تبریز با علامت مشخصه FAT. این کارخانه نیز مشابه فولاد ناب تبریز محصولات خود را به روش ترمکس تولید می‌کند و بنابراین شاهد حرف Tدر کدگذاری آن هستیم. مثلاً عبارت FAT 22 CT به میلگرد ارگ تبریز در سایز 22 و گرید A3 اشاره دارد که به روش ترمکس تولید شده است.

۱

علامت میلگرد تیکمه داش

میلگرد تیکمه داش که آن هم محصول کارخانه‌ای واقع در شمال غرب کشور است، با کد مشخصه SFK قابل‌شناسایی است. روش تولید این میلگرد مشابه دیگر تولیدکنندگان تبریزی، روش ترمکس است. به‌عنوان نمونه، عبارت 20 SFK CT میلگرد تیکمه داش در سایز 20 و گرید A3 که به روش ترمکس تولید شده است را معرفی می‌کند.

۲

علامت میلگرد آناهیتا گیلان

نشانه اختصاری میلگرد آناهیتا گیلان به‌صورت AG و مخفف شده عبارت Anahita Guilan است. ازآنجایی‌که محصولات این کارخانه به روش آلیاژی تولید می‌شوند، معمولاً حرف U نیز در این نشانه‌گذاری دیده می‌شود. با توجه به گرید و سایز میلگرد نیز بقیه حروف متغیر هستند. مثلاً عبارت AG JU 14 به میلگرد آناهیتا گیلان در سایز 14 گرید A2 و تولیدشده به روش آلیاژسازی اشاره دارد.

۳

علامت میلگرد امیرکبیر خزر

میلگرد امیرکبیر خزر با علامت اختصاری AKS مشخص می‌شود. این حروف کوتاه شده‌ی عبارت Amir Kabir Khazar هستند. میلگردهای این مجموعه معمولاً به روش ترمکس تولید می‌شوند و به همین دلیل حرف T نیز در کدگذاری این محصولات قابل‌رؤیت است. به‌عنوان‌مثال، عبارت AKS CT 16 بیان می‌کند که این میلگرد محصول کارخانه امیرکبیر خزر و در سایز 16 و گرید A3 (حرف C) است که به روش ترمکس (T) تولید شده است.

۴

برای مشاهده علامت اختصاری تمام میلگردهای موجود در بازار به سایت فولاد ایرانیان مراجعه نمایید.

جمع‌بندی

پس از تشریح اهمیت توجه به علامت‌های حک‌شده روی میلگرد، به نشانه اختصاری تعدادی از میلگردهای رایج در بازار اشاره کردیم. اما مجدداً تأکید می‌شود که برای پی بردن به اصالت محصول نمی‌توان تنها به این کدگذاری‌ها بسنده کرد. نشانه‌های اختصاری میلگرد حاوی مخفف یا نام کامل برند تولیدکننده، روش تولید، گرید میلگرد و سایز آن‌ها هستند و صرفاً به‌منظور بررسی اولیه کیفیت و اصالت میلگرد کارایی دارند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها