مقایسه USDT با DAI

تتر و دای دو استیبل کوین شناخته شده و معروفی هستند که معامله گران و سرمایه گذاران زیادی از آنها استفاده می‌کنند. مقایسه USDT با DAI توسط ویژگی‌هایی که هر یک از آنها دارند، انجام می‌شوند. برای بررسی و مقایسه این دو استیبل کوین، ابتدا باید با ویژگی‌های هر یک و عملکرد هر یک از آنها آشنا شوید. سپس، در ادامه می‌توانید آنها را با یکدیگر مقایسه کرده و یکی را برای خریداری انتخاب کنید.

مقایسه USDT با DAI

اگر قصد خریداری یک استیبل کوین را دارید، باید بدانید که تتر، یک استیبل کوین متمرکز است که براساس دلار آمریکا و دیگر ارزهای فیات، قیمت‌گذاری می‌شود. در واقع، پشتوانه تتر، دلار آمریکا است ولی در مقابل، DAI، کاملا یک استیبل کوین غیرمتمرکز بوده که پشتوانه آن، ارز دیجیتال اتریوم است.

تتر یا USDT چیست؟

اگر شما هم یکی از تازه‌واردان به بازار ارزهای دیجیتال هستید، قطعا اسم تتر یا USDT را شنیده‌اید. حتی شاید در ابتدای مسیر خود، به خرید ارز دیجیتال تتر تشویق شده‌اید و به همین دلیل به بازار ارز دیجیتال آمده‌اید. تتر یکی از ارزهای دیجیتال معروف در بازار ارزهای دیجیتال است که به استیبل کوین شناخته می‌شود. استیبل کوین‌ها، ارزهای دیجیتال پایدار هستند که نقدینگی بالایی دارند و از طرف دیگر، امکان خرید آنها در تمامی صرافی‌ها وجود دارد. به نوع دیگر، کل بازار کریپتوکارنسی، به این استیبل کوین‌ها وابسته هستند.

دلار تتر یا همان USDT، یک استیبل کوین است که توسط کمپانی تتر لیمیتد در هنگ کنگ طراحی و صادر شده است. همان‌طور که اشاره کردیم، این استیبل کوین، یک ارز دیجیتال پایدار است. سابقه طولانی مدتی  در بازار ارز دیجیتال دارد و به دلیل نقدینگی بالا، در اکثر صرافی‌ها یافت می‌شود. در حال حاضر، USDT رتبه اول استیبل کوین‌های بازار ارز دیجیتال را از نظر ارزش کل بازار کسب کرده است. در مقایسه USDT با DAI، تتر رتبه اول و ارز دیجیتال دای DAI رتبه چهارم در کل استیبل کوین‌ها را دارد.

برای به دست آوردن ارزش کل بازار یک ارز دیجیتال، باید تعداد ارزهای در گردش آن را با ارزش یک کوین آن، ضرب کرد تا ارزش کل بازار به دست آید. طبق این فرمول، ارزش کل بازار تتر، تقریبا چیزی حد 68 میلیارد دلار و ارزش کل بازار DAI، چیزی حدود 6 میلیارد دلار است. این تفاوت ارزش‌ها، نشان از تفاوت مارکت کپ این دو استیبل کوین است.

در حال حاضر، از استیبل کوین USDT، در جفت ارزهای قابل معامله در صرافی‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این استبیل کوین، سرمایه گذاران می‌توانند از سرمایه خود در برابر نوسانات شدید بازار محافظت کنند. همچنین، این استیبل کوین به سرمایه گذاران امکان خرید ارزهای دیجیتال مختلف را می‌دهد تا در آینده، ارزش دلاری دارایی‌های پرتفوی خود را افزایش دهند.

DAI چیست؟

2

DAI یکی دیگر از استیبل کوین‌های موجود در بازار ارز دیجیتال است که توسط شرکت MakerDAO، طراحی و عرضه شده است. این استیبل کوین، پشتوانه خودش را به کمک اتریوم و USDCOIN تامین می‌کند. سرمایه گذاران حوزه ارز دیجیتال می‌توانند اتریوم‌های خود را به عنوان پشتیبان استیبل کوین دای، استیک کنند و در ازای اتیک اتریوم، دای دریافت کنند. همچنین، به صورت همزمان از استیک اتریوم‌های خود نیز سود دریافت کنند.

استیبل کوین دای، توسط بلاکچین پرمیشن‌لس مدیریت می‌شود و همین موضوع، یکی از بزرگ‌ترین مقایسه USDT با DAI است. این استیبل کوین کاملا غیرمتمرکز است و از این نظر نیز با تتر تفاوت دارد و نمی‌توان آنها را با یکدیگر مقایسه کرد.

بررسی و مقایسه USDT با DAI

3

استیبل کوین‌های تتر و دای، از چندین نظر با یکدیگر تفاوت دارند و برای مقایسه USDT با DAI، باید تمام این تفاوت‌ها را مورد بررسی قرار داد.

اولین تفاوت از منظر تمرکززدایی است. تتر از متمرکزترین استیبل کوین‌های موجود در بازار ارز دیجیتال است. در مقابل، DAI یکی از غیرمتمرکزترین استیبل کوین‌های موجود در بازار است. مالکیت این استیبل کوین به سرمایه گذاران و استیک کننده میکردائو برمی‌گردد. میکردائو یک سازمان خودگران است که به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود. در واقع، این کاربران هستند که تصمیمات مهم پلتفرم را می‌گیرند. این در صورتی است که تتر تنها توسط تیم توسعه دهنده‌اش، یعنی تتر لیمیتد اداره می‌شود و هیچ گونه سازمان غیرمتمرکزی پشت آن نیست.

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که باید در مقایسه USDT با DAI به آن بپردازیم، پشتوانه آنها است. همان‌طور که اشاره کردیم، پشتوانه اصلی دای، ارز دیجیتال اتریوم است و یکی از دلایل اصلی برای غیرمتمرکز شدن دای، پشتوانه اتریوم آن است. در مقابل، پشتوانه اصلی تتر، دلار آمریکا، یورو و ین که همان ارزهای فیات هستند، است.

بخش دیگری از مقایسه USDT با DAI، مربوط به پیچیدگی سیستم مینت است. در استیبل کوین دای، همه چیز خیلی پیچیده انجام می‌شود. در واقع، مینت دای، به صورت خودکار با کمک قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. در مقابل، مینت کردن تتر به صورت دستی انجام می‌شود و پیچیدگی خاصی ندارد.

دای یا تتر؟! کدام بهتر است؟

یکی از مسائلی که باید در هنگام خرید و سرمایه گذاری در استیبل کوین تتر به آن دقت کنید، بحث تحریم‌ها است. استیبل کوین تتر (nobitex.ir/usdt)، یک ارز دیجیتال متمرکز است که هر زمان امکان افزایش تحریم‌ها و بلوکه شدن دارایی‌های کاربران ایرانی وجود دارد. به همین دلیل، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد سرمایه گذاری طولانی مدت را دارید، حتما از استیبل کوین DAI استفاده کنید. دای به دلیل اینکه یک استیبل کوین غیرمتمرکز است، هرگز امکان مسدود کردن یا بلوکه شدن آن به وجود نمی‌آید.

انتخاب میان این دو استیبل کوین، به نیاز شما و همچنین، محدودیت‌های موجود برای کاربران ایرانی بستگی دارد. به عنوان مثال، تتر یک استیبل کوین خیلی قدیمی است و بسیار از کاربران، اعتماد بیشتری به آن دارند. در مقابل، دای یک استیبل کوین متن باز و غیرمتمرکز است. باید در هنگام انتخاب میان این دو، تمام این موارد را در نظر بگیرید. قطعا انتخاب یک کاربر عادی با یک تریدر حرفه‌ای در زمینه فرق دارد. پس، باید خودتان برای انتخاب تصمیم بگیرید. در هنگام خرید، حتما یک صرافی معتبر را انتخاب کنید. اگر از صرافی‌های خارجی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آن صرافی، کاربران ایرانی را تحریم نکرده باشد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها