متعلقات اجاق گاز

اجاق گاز نیز مانند هر وسیله دیگری ممکن است دچار عیب و مشکلاتی شود. وقتی صحبت از مشکلات اجاق‌های آشپزخانه به‌میان می‌آید، تکنسین‌های آموزش‌دیده خدمات لوازم خانگی برای تشخیص مشکل اجاق گاز، قطعات آن را بررسی می‌کنند.

متعلقات اجاق گاز

یکی از متداول‌ترین قطعات اجاق گاز که در برطرف‌کردن اکثر مشکلات این وسیله موثر درنظرگرفته می‌شود، ترموکوپل اجاق گاز است. اغلب اجاق‌های تولیدشده در مجموعه هاتیران بسیار قابل اعتماد و باکیفیت هستند و مجهز به ترموکوپل تولید می‌شوند. ضمن آنکه هاتیران انواع مختلف ترموکوپل را تولید می‌کند.

 

معرفی ترموکوپل اجاق گاز

ترموکوپل یک سنسور دما است که براساس اصل اثر ترموالکتریک عمل می‌کند. به‌طور معمول این قطعه از اجاق گاز از دو سیم فلزی غیرهم‌جنس درست می‌شود که به‌هم متصل شده‌اند. در این قطعه با ایجاد اختلاف دما بین دو انتهای آن ولتاژی به تولید می‌رسد.

در لوازم آشپزخانه گازسوز، ترموکوپل اغلب به‌عنوان یک وسیله ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه برای تشخیص روشن بودن شعله در تجهیزات گازسوز مانند اجاق ها، فرها و کوره‌ها کاربرد دارد. اگر شعله اجاق خاموش شود، ترموکوپل اجاق گاز افت دما را تشخیص می‌دهد و سیگنالی برای بسته شدن مسیر جریان گاز ارسال کرده تا از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

نحوه عملکرد ترموکوپل اجاق گاز

همان‌طور که می‌دانید، ترموکوپل وسیله‌ای است که برای اندازه‌گیری دما مورداستفاده قرار می‌گیرد. یک سر سیم‌های این قطعه به مشعل گاز یعنی قسمت گرم اجاق و سر دیگر سیم‌های آن به بوبین و شیر اجاق گاز یعنی قسمت سرد اجاق متصل می‌شوند. هنگامی که دو نوع فلز مختلف در تماس با یکدیگر قرار می‌گیرند، با روشن‌شدن شعله گاز، حرارت‌دیدن و ایجاد اختلاف دما در آن‌ها، جریان الکتریکی بین آن‌ها شکل می‌گیرد.

سپس ولتاژ برق از طریق ترموکوپل به بوبین ارسال می‌شود که با فعال‌شدن بوبین مسیر جریان گاز باز نگه داشته خواهد شد. درصورت خاموش‌شدن شعله گاز، حرارت ترموکوپل از بین می‌رود و در نتیجه ولتاژ برق را به تولید نمی‌رساند. درصورت نبود ولتاژ برق، بوبین فعال نشده و مسیر جریان گاز بسته می‌شود.

به‌عبارت دیگر تا زمانی‌که ترموکوپل اجاق گاز گرما را از دست ندهد یا گرما را به‌دست نیاورد، جریان گاز را تغییر نمی‌دهد و متوقف نمی‌کند.

اهمیت ترموکوپل اجاق گاز

همواره یکی از نکات مهم در هنگام استفاده از وسایل گازسوز آشپزخانه همچون اجاق گاز و فرگاز رعایت ایمنی است. به‌همین‌دلیل ترموکوپل‌ها برخلاف میکروسوئیچ اجاق گاز در وسایل گازسوز جهت ایفای این نقش مهم قرار گرفته‌اند.

به‌طور ساده اهمیت استفاده از این قطعه، این است که به محض خاموش‌شدن شعله گاز، جریان گاز قطع می‌شود و از خطر گاز گرفتگی افراد جلوگیری می‌کند. بااین‌حال تنها یک اشکال قابل توجه در مورد این قطعه وجود دارد که تعمیرکردن آن دشوار است. بنابراین ترموکوپل معیوب باید با یک ترموکوپل جدید تعویض شود.

2

رایج‌ترین مشکلات اجاق گاز و فر گاز ناشی از ترموکوپل معیوب

ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چطور خراب‌بودن ترموکوپل را تشخیص دهیم. برخی از رایج‌ترین مشکلاتی که در اثر خراب‌شدن ترموکوپل برای اجاق گازها به‌وجود می‌آید، شامل موارد زیر است:

  • شعله گاز روشن نمی‌شود یا روشن نمی‌ماند
  • شعله‌ور شدن مشعل گاز دشوار خواهد شد
  • وسایل گازسوز به‌صورت غیرمنتظره خاموش خواهند شد
  • فر از حد دلخواه داغ‌تر می‌شود.
  • فر غذا را به‌طور یکنواخت نمی‌پزد.
  • دمای فر به اندازه دلخواه بالا نمی‌رود.
  • شعله گاز ضعیف است یا سوسو می‌زند. درصورت خراب‌بودن ترموکوپل اجاق گاز شعله یکنواخت به تولید نمی‌رسد.

علت اصلی تمام مشکلات فوق ترموکوپل معیوب درنظرگرفته می‌شود. این وسیله برای تشخیص روشن‌بودن یا نبودن شعله گاز طراحی شده و به‌منظور افزایش ایمنی ویژه اجاق گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت معیوب‌بودن ترموکوپل را می‌توان ازطریق اندازه‌گیری ولتاژ تولیدشده توسط این قطعه با دستگاه مولتی‌متر تشخیص داد. زمان کارکرد و فرسودگی این قطعه در خراب‌شدن آن تاثیر به‌سزایی دارد.

بهترین راه‌حل برای برطرف‌کردن این مشکلات رایج اجاق گاز و فر گاز، تعمیر و تعویض ترموکوپل است. هنگام سرویس اجاق‌ها، به‌شدت توصیه می‌شود که این کار تنها توسط تکنسین‌های حرفه‌ای که دارای گواهینامه انجام این خدمات هستند، صورت گیرد.

نحوه تمیز کردن ترموکوپل اجاق گاز

برخی اوقات با تمیزکردن ترموکوپل اجاق گاز مشکل این وسیله برطرف خواهد شد و نیاز به تعویض آن نیست. زیرا تجمع دوده و کربن روی این قطعه، می‌تواند مانع از روشن‌شدن شعله شود. ازطرفی افراد با تمیزکردن این قطعه طول عمر آن را افزایش می‌دهند. مراحل تمیزکردن ترموکوپل عبارتند از:

  • ابتدا افراد باید قسمت اتصال ترموکوپل و شعله را مشاهده کنند.
  • سپس افراد باید ترموکوپل را با استفاده از آچار قابل تنظیم از شعله جدا سازند. برای جداکردن برخی از ترموکوپل‌ها آچار قابل تنظیم لازم است، درحالی‌که برخی دیگر از ترموکوپل‌ها با کشیدن جدا می‌شوند.  
  • سپس افراد برای از بین‌بردن دوده روی ترموکوپل، این قطعه را به‌آرامی و به وسیله یک اسکلچ یا یک اسفنج تمیز بشویند.
  • درصورتی‌که افراد از سیم ظرفشویی یا اسکاچ زبر برای شستن ترموکوپل اجاق گاز بهره می‌برند، باید دقت بیشتری به خرج دهند تا پوشش سیم‌های آن را نخراشند.
  • در آخر آن‌ها باید ترموکوپل را دوباره به شعله اجاق گاز متصل کنند و با روشن‌کردن اجاق گاز از درست‌بودن این قطعه مطمئن شوند.

3

نکات مهم در انتخاب بهترین ترموکوپل اجاق گاز

به‌طور معمول ترموکوپل از دو سیم از جنس آلیاژهای مختلف ساخته شده است که به یکدیگر جوش داده می‌شوند. در این قطعه با تغییر دما، ولتاژی در سیم‌های آلیاژی تولید خواهد شد. البته آلیاژهای مختلف عملکرد متفاوتی برای ایجاد اختلاف دما و تولید ولتاژ الکتریکی دارند. انواع مختلفی از ترموکوپل توسط مجموعه هاتیران تولید می‌شود که افراد بسته به هدف یا کاربرد این قطعه باید یک نوع مناسب را برگزینند. نکات مهمی که افراد باید در انتخاب بهترین ترموکوپل اجاق گاز مورد توجه قرار دهند، شامل موارد زیر می‌شوند:

محدوده دما 

بسته به نوع ترموکوپل و نوع آلیاژهای به‌کار رفته در تولید آن، این قطعه قادر به تحمل محدوده‌های گسترده‌ای از دما هستند. برخی از انواع ترموکوپل‌های تولیدشده در مجموعه هاتیران در دمای بالاتر از 200 درجه عملکردهای دقیقی دارند. بنابراین این نوع ترموکوپل برای استفاده در کوره‌ها مناسب درنظرگرفته می‌شوند.

سرعت

سرعت عمل ترموکوپل در انتخاب این قطعه بسیار اهمیت دارد، زیرا هرچه آلیاژهای این قطعه زودتر تحت تاثیر حرارت یا افت دما قرار بگیرند، سریع‌تر ولتاژ برق را تولید می‌کنند و در نتیجه سریع‌تر جریان گاز قطع خواهد شد، بنابراین ایمنی آن افزایش می‌یابد.

دقت عملکرد

انواع مختلف ترموکوپل اجاق گاز دقت عملکرد یکسانی ندارند. برخی از ترموکوپل‌های تولیدشده توسط برندهای دیگر از سطوح دقت عملکرد پایینی برخوردار هستند. درحالی‌که ترموکوپل‌های هاتیران با بالاترین سطح دقت تولید می‌شوند، زیرا محصولات این مجموعه براساس استانداردهای ملی و بین‌المللی و با طراحی پیشرفته تولید شده‌اند.   

قیمت

اگر چه قیمت ترموکوپل‌ها چندان زیاد نیست، اما انواع مختلف این قطعه با قیمت‌های متنوع به مشتریان عرضه می‌شوند. بنابراین افراد باید با توجه‌به بودجه و شرایط خود مدل مناسب را برگزینند.

4

جمع‌بندی

ترموکوپل وسیله‌ای  است که در اجاق گازها مورداستفاده قرار می‌گیرد و وظیفه آن قطع‌کردن جریان گاز پس از خاموش‌شدن شعله به‌حساب می‌آید. ترموکوپل اجاق گاز از دو سیم با آلیاژ غیرهم‌جنس ساخته می‌شود که این دو سیم از دو انتها به‌هم متصل هستند. این قطعه از یک سمت به شعله گاز و از یک سمت به بوبین شیر اجاق اتصال می‌یابد. هنگامی که دمای سیم‌های ترموکوپل تغییر می‌کند و یک ولتاژ کم تولید خواهد شد. این ولتاژ بوبین را فعال خواهد کرد که در نهایت منجر به بسته‌شدن جریان گاز می‌شود.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها