اطراف مشهد کجا بریم؛ سفر هوایی و زمینی به مشهد

احتمالاً اولین مکانی که با شنیدن نام مشهد به ذهنتان می‌رسد، حرم امام رضا (ع) است؛ اما جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی شهر مشهد محدود به مکان‌های مذهبی نظیر حرم امام رضا نمی‌شود. تنها کافی است که وقت بیشتری را برای سفرتان به مشهد خالی کنید تا بتوانید از جاذبه‌های دیدنی اطراف این شهر نیز بازدید کنید. در پایان سفر متوجه می‌شوید که تجربه منحصربه‌فرد و خاطره‌انگیزی از شهر مشهد در ذهنتان باقی مانده است.

اطراف مشهد کجا بریم؛ سفر هوایی و زمینی به مشهد

اگر آماده سفری جذاب و متفاوت به شهر مشهد هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با مکان‌های دیدنی اطراف این شهر بیشتر آشنا شویم.

طرقبه

یکی از شهرهای کوچک اطراف شهر مشهد طرقبه نام دارد. این شهر جاذبه‌های طبیعی جذابی را در بخش ییلاقی خود دارد و در بافت شهری‌اش می‌توانید به سراغ بازار جذاب آن و صنایع‌دستی مردمان محلی طرقبه بروید. با مراجعه به شهر طرقبه می‌توانید غذاهای خوش‌مزه‌ای را در رستوران‌های لوکس آن امتحان کنید و از هوای پاک کوهستانی‌اش نهایت لذت را ببرید.

2

برای دسترسی به این شهر کوچک می‌توانید از ماشین شخصی استفاده کنید. خوشبختانه اگر با سایر وسایل نقلیه سفر کرده‌اید هم می‌توانید به‌راحتی به طرقبه بروید. مثلاً اگر برای رفت‌وبرگشت بلیط قطار مشهد تهران را خریداری کرده‌اید و ماشین ندارید، می‌توانید با مترو خودتان را به انتهای خیابان وکیل‌آباد مشهد برسانید و در آنجا با استفاده از اتوبوس‌های شهرداری به سمت طرقبه بروید.

پارک جنگلی وکیل‌آباد

یکی از مکان‌های دیدنی اطراف شهر مشهد پارک جنگلی زیبایی بنام «وکیل‌آباد» است. این پارک را به‌صورت پلکانی طراحی کرده‌اند و در آن می‌توانید انواعی از آلاچیق را مشاهده کنید. اگر قصد پیک‌نیک کردن در اطراف شهر مشهد را داشته باشید، این پارک مکان مناسبی برای شما است. برای دسترسی به این پارک باید وارد جاده طرقبه شوید، در کنار جاده می‌توانید این پارک زیبا را پیدا کنید.

شاندیز

یکی از ییلاق‌های دیدنی اطراف شهر مشهد ییلاق شاندیز است. فاصله این ییلاق تا شهر مشهد به ۲۰ کیلومتر می‌رسد. اگر در فصل بهار به سراغ این ییلاق بروید، زیبایی‌های طبیعت آن شما را شگفت‌زده می‌کند. در اطراف شاندیز چندین روستا وجود دارد. اگر اهل روستاگردی باشید، مکان مناسبی برای گشت‌وگذار به‌حساب می‌آید.

ییلاق شاندیز بین تهرانی‌ها محبوبیت ویژه‌ای دارد؛ در رستوران و غذاخوری‌های این می‌توان غذاهای خوشمزه­ای مثل ششلیک را امتحان کرد و از هوای تمیز و بدون دود و آلودگی لذت برد؛ اگر شما هم از مسافران تهران هستید، قبل از که سوار هواپیما مشهد تهران شوید حتماً سری به این ییلاق دیدنی بزنید و غذاهای خوشمزه‌ی رستوران‌ها را امتحان کنید.

برای دسترسی به ییلاق شاندیز ابتدا باید خودتان را به انتهای بلوار وکیل‌آباد برسانید. در انتهای این بلوار به یک دوراهی می‌رسید. مسیر سمت راست را ادامه دهید تا بعد از حدود ۲۰ کیلومتر به ییلاق شاندیز برسید.

چالی دره

اگر می­خواهید تجربه متفاوتی از سفر به مشهد داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به چالی دره بروید و تله‌کابین این مجموعه تفریحی را امتحان کنید. «چالی دره» دره­ای در ییلاق شهرستان طرقبه است. اگر در فصل بهار یا تابستان به این منطقه بروید، می‌توانید فضایی سرسبز و زیبای آن را مشاهده کنید. زمانی که در کابین تله‌کابین نشسته‌اید و در حال ارتفاع گرفتن هستید، ذره‌ذره زیبایی‌های کوهستان این منطقه برای شما نمایان می‌شود.

در این منطقه تفریحی انواعی از رستوران، مراکز ماساژ، عکاس‌خانه سنتی، لمکده و زمین‌بازی برای کودکان وجود دارد. فاصله این منطقه تا شهر مشهد، با ماشین حدوداً ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

 

روستای کنگ کهن

یکی از روستاهای جذاب و دیدنی نزدیک به شهر مشهد روستای «کنگ کهن» است. همان‌طور که از نام آن پیدا است، این روستا بالغ‌بر چند هزار سال قدمت دارد. روستای کنگ کهن همانند روستای ماسوله در گیلان به‌صورت طبقاتی ساخته شده‌ است. در پایین خانه­های آن رودی خروشان جاری است.

کوچه‌های باریک پلکانی در کنار مردمی خونگرم و مهربان بازدید از این روستا را جذاب می‌کند. در این روستا آثار باستانی­ای متعلق به ۳ هزار سال پیش کشف ‌شده است.

3

برای دسترسی به آن باید به انتهای بلوار وکیل‌آباد بروید. زمانی که به یک دو­راهی می‌رسید، مسیر سمت چپ را که به طرقبه می­رسد، انتخاب کنید. می‌توانید صبحانه‌تان را در یکی از غذاخوری‌های سنتی طرقبه میل کنید و حدود ۲ ساعت دیگر را رانندگی کنید تا به روستای «کنگ کهن» برسید.

بام مشهد؛ قله زو

اگر دوست دارید بر فراز ارتفاعات کوه‌های اطراف مشهد قرار بگیرید و این شهر را درزمانی که غرق نورهای خانه‌ها و خیابان­هایش می‌شود، مشاهده کنید، بام مشهد یا «قله­زو» مکان مناسبی برای شما است. برای دسترسی به این منطقه تفریحی جذاب باید خودتان را به انتهای خیابان هاشمی برسانید و ازآنجا به سمت پارک خورشید بروید. می‌توانید ماشین خود را در پارکینگ قرار دهید و به سمت «قله زو» کوه‌پیمایی انجام دهید.

پیست اسکی شیر باد

اگر در فصل زمستان راهی شهر مشهد می‌شوید، حتماً به پیست اسکی «شیر باد» که در اطراف شهر مشهد قرار دارد هم سری بزنید. برای دسترسی به این پیست ابتدا باید مسیر خود را از شهر مشهد به سمت روستای دولت‌آباد پیدا کنید. از این روستا تا پیست اسکی «شیر باد» حدود ۲۰ کیلومتر راه است.

در این مجموعه تفریحی امکانات مختلفی نظیر امکانات اقامتی و غذاخوری برای بازدیدکنندگان مهیا شده است. اگر فرصت زیادی برای سفر به مشهد ندارید می‌توانید با خرید بلیط هواپیما خودتان را در زمان کمی به مشهد برسانید و از این پیست اسکی دیدن کنید.

آبشار آبگرم

یکی از جذاب‌ترین آبشارهایی که می‌توانید در اطراف شهر مشهد پیدا کنید، آبشار آب گرم است. ازآنجاکه دمای آب این آبشار به حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، به آن آبشار «آب گرم» گفته می‌شود. آب این آبشار از دشتی به فاصله ۲ کیلومتری از آن سرچشمه می­گیرد. ارتفاع این آبشار به ۲۰ متر می‌رسد. در زیر آن می‌توانید حوضچه‌ای را برای آب‌تنی کردن پیدا کنید.

برای دسترسی به آبشار آبگرم ابتدا باید روستای آبگرم که در کیلومتر ۴۰ جاده کلات نادری قرار دارد را پیدا کنید.

پارک طبیعی هفت‌حوض

در ۷ کیلومتری جنوب شرقی شهر مشهد، درست در میان کوه‌های منطقه «خلج»، پارکی طبیعی به‌نام «هفت‌حوض» قرار دارد. در این پارک می‌توانید حوضچه‌های طبیعی و گودال‌هایی را تماشا کنید که در اثر جریان آب طی سالیان دراز به وجود آمده‌اند. در این پارک طبیعی امکانات مختلفی برای گردشگران وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به رستوران، پارکینگ، آلاچیق، سوپرمارکت و مسیرهای سنگ‌فرش شده برای پیاده‌روی اشاره کرد.

مکان‌های دیدنی اطراف شهر مشهد محدود به این نام­هایی تا اینجای مقاله معرفی کردیم، نمی‌شود؛ اما به دلیل محدودیتی که در این مقاله داریم، در ادامه تنها نام مکان‌های دیدنی دیگری که در اطراف مشهد قرار دارد را مشاهده می‌کنید:

  • دره ارغوان
  • دره شمخال
  • روستای ییلاقی جاغرق
  • آرامگاه فردوسی
  • کلات نادری

کلام آخر

در اطراف شهر مشهد جاذبه‌های طبیعی و مکان‌های دیدنی مختلفی وجود دارد. اگر اهل ماجراجویی باشید و بخواهید تجربه متفاوتی از سفر به شهر مشهد کسب کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به این مکان­ها‌ مراجعه کنید. شهر طرقبه یا شاندیز برای افرادی مناسب است که به دنبال دیدن طبیعت زیبا، امتحان کردن غذاهای خوشمزه و روستاگردی هستند. اگر به دیدن آثار تاریخی علاقه دارید به سراغ آرامگاه فردوسی یا کلات نادری بروید. آبشار اخلمد، آبشار آبگرم و پارک طبیعی هفت‌حوض هم برای طبیعت دوستان مناسب است.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها