کالاهای پرسود وارداتی را چگونه وارد کنیم؟

واردات کالا دارای مراحل و جوانب گوناگون است و بازرگانان و واردکنندگان باید با قوانین، هزینه‌های گمرکی، شیوه حمل بار و مجوزهای وارداتی آشنا شوند تا بتوانند از این تجارت سود خوبی به دست آورند.

کالاهای پرسود وارداتی را چگونه وارد کنیم؟

واردات کالاهای باکیفیت و سودده بدون شناخت مراحل و تکنیک‌های واردات کالا امکان‌پذیر نیست. پیش از هر کاری بازرگانان باید با قوانین گمرکی و تجارت در ایران آشنا باشند و تحقیقات گسترده و دقیقی درباره نیازهای بازار و هزینه‌های کار انجام دهند.

پس برای آنکه بتوانید سود بالایی به دست آورید، باید با ویژگی‌های فرآیند واردات کالا آشنا شوید و براساس قوانین تجارت بین‌الملل و با مشورت با متخصصان این حوزه کسب‌وکار خود را پیش ببرید.

برای دانستن این موضوع این مطلب را تا انتها بخوانید تا هم درمورد مراحل واردات و هم درباره نکات کلیدی درباره یک تجارت موفق اطلاعات به دست آورید.

 

5 شرط لازم برای واردات کالا

به صورت کلی وقتی صحبت از واردات می‌شود، زمانی‌ست که تولید داخلی توان برطرف کردن نیازهای بازار را نداشته باشد. (یا نتواند تولید کند و یا در حجم کم تولیدات دارد) به همین خاطر دولت‌مردان و بازرگانان بخش دولتی و خصوصی به فکر آنند تا نیازهای داخلی را برطرف کنند. در این بین چند نکته اساسی است که بهتر است با آن‌ها آشنا باشید. در ادامه به این پنج اصل می‌پردازیم:

  1. تحقیقات بازار

پیش از واردات کالا باید بدانید که جامعه هدف شما چه کسانی هستند. اگر نتوانید بازار هدف را تحلیل کنید و از علایق و تقاضاهایشان سردربیاورید، قطعا پروژه‌تان با شکست مواجه خواهد شد.

برای مثال اگر قصد واردات از ترکیه را داشته باشید و بخواهید فلان برند از محصولات آرایشی را وارد کشور کنید، باید بدانید که آیا این محصولات زیرمجموعه کالاهای پرسود وارداتی قرار می‌گیرند و آیا در تهران و سایر شهرها خریدارانی برایش وجود دارد یا نه.

  1. مدیریت هزینه‌های واردات

شما باید برای واردات کالاهای پرسود وارداتی باید برنامه‌ریزی مالی داشته باشید تا از رقبایتان پیشی بگیرید. مثلا تبلیغات امری کاربردی و مهم در شناساندن و فروش کالایتان است اما بسیاری از اوقات پول هنگفتی بابت تبلیغات بیهوده می‌شود که در آخر نیز نتیجه خوبی ندارد.

از طرف دیگر، برای تامین محصولات موردنظر معمولا باید به کشور مقصد سفر کنید. فکرش را بکنید که قصد واردات از دبی را دارید اما امکان آن را نیز دارید که در ابتدا بدون سفر به کشور امارات، از طریق سایت‌های عمده فروشی محصولات از وضعیت خرید و فروش کالای وارداتی خود باخبر شوید و حتی با تامین کنندگان و قیمت‌های پیشنهادی‌شان آشنا شوید.

  1. یافتن تامین کنندگان حرفه‌ای

یک تامین کننده معتبر باید بتواند اعتماد شما را به دست آورد؛ این کار نیز با تولید محصول قوی و باکیفیت، تامین موجودی به صورت مداوم و ارائه خدمات پس از فروش امکان‌پذیر است.

اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه این افراد را پیدا کنید. حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و استفاده از فروشگاه‌های آنلاین و سایت‌های فروش همچون علی بابا، گلوبال سورس و ... و همچنین حضور در شبکه‌های اجتماعی و جستجو در آن‌ها می‌تواند شما را با همکاران تجاری آینده‌تان آشنا سازد.

  1. استفاده از تکنیک‌های تبلیغات

شما باید برای محصول وارداتی برنامه فروش و تبلیغات داشته باشید؛ حال یا براساس ماهیت کسب‌وکار و کالایتان از روش‌های سنتی تبلیغات استفاده می‌کنید و یا به دیجیتال مارکتینگ روی می‌آورید و یا ترکیبی از هر دو. درهرصورت این کار باعث شناخته شدن برند و خدمات و درنهایت بازارسازی می‌شود.

  1. شناخت قوانین و مقررات گمرکی

اگر ندانید که کشور واردکننده و کشور صادرکننده چه قوانینی در حوزه گمرک و واردات کالا دارند، قطعا به مشکل خواهید خورد. پس حتما از اخبار روز و منابع معتبر استفاده کنید.

2

آموزش گام به گام واردات کالا

در این بخش مراحل واردات کالا را برایتان توضح می‌دهیم؛ فقط به کلیه موارد گفته شده توجه کنید تا با آگاهی کامل قدم در این راه بگذارید.

گام اول: اخذ کارت بازرگانی

بدون داشتن کارت بازرگانی نمی‌توانید به واردات و صادرات بپردازید. برای این کار نیز لازم است به سازمان‌های مربوطه همچون اتاق بازرگانی بروید و یا به صورت آنلاین اقدام به دریافت این مدرک کنید. البته در نهایت وزارت صمت باید آن را تایید کند تا مجوز صادر شود.

گام دوم: انتخاب حوزه کاری و یافتن تامین کننده

قطعا به گوشتان خورده است که کالاهای زیادی برای واردات وجود دارند که بسیار پرفروش و پربازده هستند. اما آیا امکان ورود به همه آن‌ها وجود دارد؟ آیا می‌توان با اطمینان گفت تا چند سال دیگر همچنان این کالاها مشتری دارند و مردم خواهان آن هستند؟

قطعا پاسخ به این پرسش‌ها آسان نیست و باید با تحقیق و مطالعه به دست بیاید. پس حوزه کاری‌تان را با دقت انتخاب کنید و بدانید که چه منطقه‌ای می‌تواند بهترین همکار تجاری شما باشد.

همچنین پیش‌تر توضیح دادیم، تامین کننده نیز اهمیتی اساسی در واردات کالا دارد و باید یک شرکت یا فرد معتمد و حرفه‌ای را پیدا کنید.

گام چهارم: پیش فاکتور یا پروفرما

پیش فاکتور یا پروفرما به سندی گفته می‌شود که پس از عقد قرارداد با طرف مقابل خود دریافت می‌کنید و باید از وی درخواست کنید تا برایتان آن را ارسال نماید.

در پروفرما کلیه مشخصات محموله از جمله قیمت کالا، تخفیف‌ها، وزن و تعداد کالا، کشور مبدا و مقصد، تاریخ تحویل و ... در آن ثبت شده است و در طول فرآیند می‌توانید از هر یک از آن‌ها استفاده کنید.

گام پنجم: ثبت سفارش

یکی از مراحل اصلی واردات ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت است. شما با ثبت نام در این وبسایت و وارد کردن اطلاعات‌تان می‌توانید مجوز سازمان توسعه و تجارت (کد هشت رقمی) را دریافت کنید.

گام ششم: مجوزهای واردات

شما برای آنکه مطلع شوید که برای کالای وارداتی‌تان چه مجوزهایی را باید تهیه کنید، می‌توانید با وارد کردن کد تعرفه گمرکی (HS code) در سامانه جامع تجارت از این مجوزها باخبر شوید.

3

گام هفتم: حمل و نقل بین المللی

پس از خرید کالا از تامین کننده و دریافت کلیه مجوزها و تهیه مدارک، وقت آن است که بار را به گمرک ایران ارسال کنید. حمل و نقل بین المللی نیز به سه صورت حمل بار هوایی، حمل بار دریایی و حمل بار زمینی (جاده‌ای و ریلی) انجام می‌شود و باتوجه به فاصله کشور مبدا تا مقصد، وزن و حجم کالا، ماهیت کالا (شکننده بودن یا فاسد شدنی بودن آن)، محدودیت زمانی، هزینه‌های جابه‌جایی محموله و ... یکی از این سه روش انتخاب می‌گردد.

گام هشتم: تشریفات گمرکی و ترخیص کالا

آخرین مرحله واردات کالا انجام تشریفات گمرکی است تا درنهایت بار مجوز خروج را پیدا کند. در این بخش کارشناسان گمرک وضعیت بارتان را بررسی می‌کنند و اطلاعات ثبت شده در پکینگ لیست، پروفرما و ... را با اصل کالای وارداتی انطباق می‌دهند.

همچنین در گمرک صاحب کالا باید عوارض و مالیات‌ها را نیز پرداخت کند و مجوزهای لازم را ارائه نماید تا در آخر ترخیص کاران گمرک بتوانند ترخیص کالا را به اتمام برسانند.

نتیجه گیری

در این نوشته با مراحل اصلی واردات کالا آشنا شدیم. هر یک از این مراحل نیز شرایط و قوانین مخصوص به خود را دارد و طبیعی است یک وارد کننده کالا نتواند بر همه این بخش‌ها تسلط داشته باشد. به همین خاطر بهتر است بازرگانان با شرکت‌های مجرب و معتبری همچون پی اس پی اکسپرس همکاری کنند و کار را به آن‌ها بسپارند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها