مالیات در قبرس شمالی چگونه است؟

اغلب مهاجرین ایرانی قبرس شمالی، این سوال را مطرح می کنند که مالیات در قبرس شمالی چگونه است؟

مالیات در قبرس شمالی چگونه است؟

برای پاسخ به این سوال می بایست در ابتدا نکاتی را درباره سیستم اقتصادی این کشور مطرح کرده و در نهایت به بحث پیرامون مالیات بر درآمد بپردازیم. به همین جهت، در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که مالیات در قبرس شمالی چگونه است؟

مالیات در قبرس شمالی چگونه است؟

کشور قبرس شمالی، به منظور بهبود شرایط و افزایش بودجه خود، بر اهمیت ایجاد ساختاری بهینه تمرکز دارد. علاوه بر این، برای تأمین بودجه خود، اقدام به دریافت مالیات از شهروندان خود می ‌نماید. در واقع، دولت از منابع درآمدی متنوعی تشکیل شده است که شامل درآمدهای مالیاتی، درآمدهای غیرمالیاتی و منابع دیگر را شامل می گردد. همچنین، هزینه‌های غیرمالیاتی نیز شامل هزینه‌های آب، برق، گاز و سایر هزینه‌ها می ‌باشند. سیستم مالیاتی قبرس شمالی انواع متعددی از مالیات را شامل می‌شود که به دو زیرمجموعه اصلی مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می ‌شوند. با توجه به قانون کشور قبرس شمالی، همه شهروندان این کشور مکلف به پرداخت مالیات بر درآمد هستند. سیستم مالیاتی این کشور به صورت تصاعدی عمل می‌کند، به این معنی که افراد با درآمد بیشتر نسبت به افراد با درآمد کمتر، میزان مالیات بیشتری را پرداخت خواهند کرد. پس برای پاسخ به این سوال که مالیات در قبرس شمالی چگونه است؟ باید به بررسی اقسام اصلی مالیات بپردازیم.

 

مالیات بر درآمد در کشور قبرس شمالی

افرادی که در قبرس شمالی ساکن هستند و در این کشور مشغول به کار هستند، موظف به پرداخت مالیات بر درآمدی هستند که در این کشور کسب می نمایند. در اصل، هرگونه درآمدی که در کشور قبرس شمالی حاصل می شود، مانند درآمد حاصل از اجاره ملک یا سود بانکی، مشمول مالیات می‌شود. نرخ مالیات بر درآمد متغیر بوده و همواره در بازه ۱۰ تا ۳۷ درصد قرار خواهد گرفت.

مالیات بر املاک و مستغلات

2

این نوع مالیات در کشور قبرس شمالی نیز وجود داشته و مبلغ آن بر اساس ارزش بازار و به صورت سالانه محاسبه و از صاحبان املاک دریافت می گردد. این نرخ متغیر بوده و سال به سال بر اساس ارزش بازار مستغلات، تغییر خواهد کرد. در حال حاضر مالیات بر املاک در قبرس برابر با ۱,۲۵ لیر (۰,۲ یورو) برای هر مترمربع است. این هزینه باید پس از دریافت سند مالکیت، یک بار در سال به شهرداری منطقه محل سکونت پرداخت شود. در صورتی که برای اولین بار ملک خود را به فروش برسانید، نیازی به پرداخت مالیات بر سرمایه ندارید. اما اگر این بار نخستین بار نیست که ملک را به فروش می‌رسانید، باید مالیات بر سرمایه برآوردی را با نرخ ۳,۵ درصد از مبلغ فروش ملک پرداخت نمایید.

لازم به ذکر است که سیاست کشور قبرس شمالی پیرامون مالیات ها به سمت جذب سرمایه گذاران خارجی پیش می رود. تمامی تلاش این سیستم بر این است که فضای راه اندازی کسب و کار تسهیل گردد و متقاضیان بتوانند با پرداخت مبلغی اندک به عنوان مالیات، به کسب و کار خود بپردازند. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که از طرفی دیگر، برخی از هزینه های جانبی کسب و کار نظیر هزینه های مربوط به حمل و نقل مواد اولیه صنایع، هزینه بالایی را به همراه خواهد داشت. بنابراین، بهتر است تا پیش از هر چیز، به بررسی تمامی جوانب مالیات و درآمد بپردازید.برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله این وب سایت را بخوانید.

مالیات کسب و کار در کشور قبرس

3

به‌جز شرکت‌های تعاونی، تمام شرکت‌ و مجموعه های تجاری در کشور قبرس شمالی مکلف به پرداخت مالیات هستند. شرکت‌های محلی که در قبرس شمالی ثبت شده‌اند، ۱۰ درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت می‌ کنند. همچنین، شرکت‌های خارجی که فعالیتی در قبرس شمالی دارند، بدون توجه به ثبت یا عدم ثبت آن ها در کشور، از میزان درآمدی که از تجارت یا فعالیت در قبرس شمالی کسب می‌کنند، ۱۰ درصد را به عنوان مالیات به دولت می پردازند. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که اتباع خارجی فعال در زمینه حمل و نقل، مشمول مالیات نمی ‌شوند.

مالیات سرمایه گذاران خارجی در کشور قبرس به چه شکل است؟

سیاست های مالیاتی کشور قبرس شمالی به شکلی تنظیم شده است که میان سرمایه گذاران داخلی و خارجی تفاوت معناداری وجود نداشته باشد. در واقع، اگر فردی قصد سرمایه گذاری در کشور قبرس شمالی را داشته باشد، ملزم به پرداخته مالیات نخواهد بود و شامل معافیت مالیاتی خواهد شد. این سیاست نیز در راستای جذب مهاجر و سرمایه گذار خارجی صورت پذیرفته و یکی از عوامل جذب سرمایه گذار در قبرس شمالی به شمار می آید. پس اگر قصد سرمایه گذاری در یک کشور خارجی را دارید، کشور قبرس شمالی می تواند گزینه ای مناسب باشد.

سایر انواع مالیات در قبرس شمالی

علاوه بر مواردی که پیشتر ذکر شد، انواع دیگری از مالیات نیز در قبرس شمالی وجود دارند که افراد مربوطه ملزم به پرداخت آن‌ها هستند. برای پاسخ به این سوال که سایر اقسام مالیات در قبرس شمالی چگونه است؟ به بررسی این موارد می پردازیم:

۱. مالیات حق تمبر (Stamp Duty): حق تمبر به عنوان هزینه دولتی برای تمبر است و باید برای ثبت قرارداد فروش املاک و مستغلات در دفتر املاک، به اداره مالیات پرداخت شود. این هزینه باید در طی ۲۱ روز از تاریخ امضای قرارداد فروش پرداخت شود و مبلغ آن ۰٫۵ درصد از ارزش ملک مندرج در قرارداد است. پرداخت این مبلغ نیز باید در مرحله امضای قرارداد انجام شود.

۲. مالیات بر ارزش افزوده (VAT): مالیات بر ارزش افزوده درصدی از ارزش ملک مندرج در قرارداد فروش است و تا ۳ ماه قبل از دریافت کلید ملک پرداخت می‌شود.

۳. مالیات شارژ ترانسفورماتور (Transformer charge): هزینه شارژ ترانسفورماتور بر اساس ابزارهایی که خریداری شده است، از جمله تجهیزات تأمین برق و ارتباطات آب و خطوط تلفن، متفاوت است و قبل از دریافت حق ملک باید پرداخت شود. مبلغ این هزینه متناسب با ارزش ملک است و در بازه ۱۷۸۰ دلار تا ۲۶۷۰ دلار قرار دارد.

۴. مالیات هزینه انتقال سند (Transfer fee): هزینه انتقال قبل از انتقال سند به نام خریدار، به کمیسیون اموال غیرمنقول محلی پرداخت می‌شود. این هزینه به نسبت ۶ درصد از ارزش ملک محاسبه می‌شود و باید در زمان محاسبه قابل پرداخت باشد. در حال حاضر، خریدار یک بار می‌تواند هزینه ترانسفورماتور را تا حداکثر ۳ درصد کاهش دهد (در صورتی که این برای اولین بار باشد).

در نهایت لازم به ذکر است که قوانین مالیاتی در اغلب کشور ها مورد بازبینی و اصلاح قرار می گیرد. با این حال در مطالب فوق سعی شد تا جدیدترین قوانین مالیات در کشور قبرس شمالی مورد بررسی قرار گیرد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    مالیات کارگر و کارمند چی ؟
    مثل کارگر و کارمندای جمهوریه الاسلامیه الایرانیه ، فلک زده است ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها