پدافند سایبری و اهمیت آن در محافظت از زیرساخت‌های کشور

یکی از کارکردهای پدافند غیر عامل، محافظت سایبری از کشور است که مفهومی به نام پدافند سایبری یا پدافند غیر عامل سایبری را به وجود می‌آورد. اما پدافند سایبری چیست و چه اهمیتی در حفاظت از زیرساخت‌های کشور دارد؟

پدافند سایبری و اهمیت آن در محافظت از زیرساخت‌های کشور

پدافند غیر عامل چیست و چه اهمیتی دارد؟

منظور از پدافند غیر عامل،  نوعی دفاع غیر نظامی است و به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که نیازی به اسلحه ندارد و با رعایت این اقدامات می‌توان جلوی آسیب دیدن زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی و در خطر قرار گرفتن جان انسان‌ها را گرفت یا این آسیب‌ها را به حداقل رساند.

پدافند غیر عامل برای دفاع از جان مردم، تداوم اداره و مدیریت مردم، تداوم شبکه‌های اطلاع‌رسانی، حفاظت شهر در جنگ‌ها، تأمین نیازهای مردم، پایدارسازی مدیریت عالی کشور، حفاظت از تأسیسات و تجهیزات، استمرار خدمات ضروی، حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی و حفاظت سایبری از کشور، ضروری است.

چرا پدافند سایبری، مهم‌ترین بخش پدافند غیر عامل است؟

در بالا، کارکردهای اصلی پدافند غیر عامل را گفتیم که گذشته از حفاظت سایبری، موارد دیگر نیز به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، وابسته به امنیت سایبری سازمان‌های دولتی و خصوصی کشور هستند. در زیر، ارتباط پدافند سایبری با مؤلفه‌های مختلف پدافند غیر عامل را می‌بینید:

  • تداوم اداره و مدیریت مردم: پدافند سایبری با کاهش احتمال هک شدن سامانه‌ها و پورتال‌های بین سازمان‌های دولتی و کشوری و به حداقل رساندن خسارات حملات هکری به این سامانه‌ها، امکان حفظ اداره و مدیریت مردم را فراهم می‌آورد. برای مثال، تنها کافی است که یک سامانه ناچیز کشوری مثل سامانه ثنا یا سیستم بین بانکی شتاب دچار مشکل شود تا اداره و مدیریت مردم را با مشکلی جدی مواجه کند.
  • تداوم شبکه‌های اطلاع‌رسانی: پدافند سایبری برای محافظت از هر شبکه اطلاع‌رسانی، شامل صدا و سیما و وبسایت‌های اطلاع‌رسانی دولتی، ضروری است زیرا هک شدن این سامانه‌ها می‌تواند سبب اختلال در اطلاع‌رسانی، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب شود.
  • تأمین نیازهای مردم: امروزه، بخش عمده‌ای از نیازهای مردم مثل اینترنت، آموزش، درمان و ... در معرض تهدیدات سایبری قرار دارند و بنابراین، پدافند سایبری برای حفظ تأمین نیازهای مردم، ضروری است.
  • حفاظت از تأسیسات، تجهیزات و زیرساخت‌های حیاتی: بدون شک حفاظت از تأسیات و تجهیزات زیرساختی کشور که اکثر آن‌ها دیجیالیزه شده‌اند، بدون پدافند سایبری امکان‌پذیر نیست. تنها یک حمله سایبری موفق به شبکه انتقال و توزیع نیرو یا پالایشگاه‌های کشور برای فلج شدن کشور کافی است.
  • استمرار خدمات ضروری: امروزه، خدمات‌رسانی دولت به مردم به صورت کاملا الکترونیک انجام می‌شود و کوچک‌ترین اختلالی در سامانه‌های خدمات‌رسانی می‌تواند هرج و مرج گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

2

همانطور که می‌بینید، در عصر مدرن، بدون پدافند سایبری، عملا چیزی به عنوان پدافند غیر عامل وجود خارجی ندارد و شیرازه مدیریت و دفاع از کشور، از همدیگر می‌پاشد. با توجه به شرایط ژئوپولتیکی خاص، کشور ما در معرض تهدیدات سایبری گسترده‌ و فزاینده‌ای قرار دارد. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی روی تأمین نیازمندی‌های امنیت سایبری کشور ضروری به نظر می‌رسد.

نقش شرکت‌های دانش بنیان در تأمین پدافند سایبری کشور

با توجه به اینکه تهدیدات سایبری و فناوری‌های مرتبط، روز به روز در حال پیشرفته‌تر شدن هستند، توسعه روش‌ها و ابزارهای دفاع سایبری نیازمند سرمایه‌گذاری و تحقیق و پژوهش گسترده است که سازمان‌های دولتی مثل سازمان پدافند غیر عامل و وزارت ارتباطات، تنها می‌توانند بخش محدودی از این نیازمندی را برطرف کنند ولی وظیفه اصلی بر دوش شرکت‌های دانش‌بنیان است.

در حال حاضر، تعداد زیادی شرکت دانش بنیان امنیت سایبری در کشور ما مشغول به فعالیت هستند که با ارائه خدمات امنیت سایبری مثل تست نفوذ، امن‌سازی و تحلیل بدافزار و تولید محصول دانش بنیان امنیت سایبری، توانسته‌اند خلاء موجود در فضای سایبری کشور به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی را به حداقل برسانند.

با این حال، هر سازمانی با توجه به نوع فعالیتی که انجام می‌دهد، تعداد پرسنل، نوع زیرساخت‌ها و ... نیازمندی‌های امنیتی خاص خودش را دارد و انتخاب شرکت مناسب برای خرید خدمات و محصولات امنیت سایبری، کاری است که نیاز به تحقیق و پژوهش گسترده دارد. شما می‌توانید برای پیدا کرد شرکت امنیت سایبری متناسب با نیازمندی‌های خود، مقاله «راهنمای انتخاب شرکت امنیت سایبری» را مطالعه کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها