کد سجام چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که علاقه دارید وارد بازار بورس شوید باید بدانید که فعالیت در این بازار، بدون داشتن کد بورسی امکان‌پذیر نیست.

کد سجام چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

دریافت کد سجام هم یکی از پیش‌نیازهای ضروری برای دریافت کد بورسی محسوب می‌شود. بنابراین شما باید پیش از هرکاری برای دریافت کد پیگیری سجام اقدام کنید. کد پیگیری سجام یک کد ده رقمی است که بعد از اتمام مراحل احراز هویت در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، برای متقاضیان ارسال می‌شود. متقاضان دریافت کد سجام باید مراحل مشخصی را طی کنند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

کد پیگیری سجام چیست؟

واژه سجام مخفف عبارت «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» است. کد پیگیری سجام هم یک کد ده رقمی است که توسط این سامانه به متقاضیان داده می‌شود. هر مشتری حقیقی یا حقوقی که در بازار بورس فعالیت می‌کند، یک کد سجام منحصر به فرد دارد. به عبارت بهتر، هیچ دو نفری نمی‌توانند یک کد سجام یکسان داشته باشند. همان طور که اشاره کردیم برای دریافت کد بورسی ابتدا باید در سامانه سجام، ثبت‌نام و کد سجام خود را دریافت کنید.

مراحل دریافت کد سجام

برای دریافت کد پیگیری سجام باید مراحل زیر را طی کنید:

1- ابتدا به سامانه سجام به آدرس sejam.ir مراجعه کنید. پس از ورود به این سامانه، روی عبارت «ثبت نام سجام» کلیک کنید. سپس صفحه‌ای به شما نشان داده می‌شود، در این صفحه باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. دقت کنید شماره‌ای را در سامانه درج کنید که به نام خودتان باشد و به آن دسترسی داشته باشید؛ چرا که پس از اتمام مراحل، کد سجام به این شماره پیامک می‌شود.

2- پس از وارد کردن شماره همراه خود، یک کد تایید برای شما ارسال می‌شود که باید آن را در کادر مربوطه درج کنید. در مرحله بعد کد ملی خود را بنویسید و نوع شخصیت خود (حقیقی برای افراد عادی و حقوقی برای سازمان‌ها) را مشخص کنید. سپس هزینه ثبت‌نام در سامانه سجام را پرداخت کنید. جالب است بدانید در صورت ثبت‌نام در این سامانه از طریق کارگزاری آگاه، ثبت‌نام و دریافت کد سجام برای شما رایگان خواهد بود.

3- پس از پرداخت هزینه ثبت‌نام در سجام، صفحه‌ای به شما نمایش داده می‌شود که باید در آن، اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل: نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس و... است. پس از پر کردن موارد ستاره‌دار در این صفحه، روی گزینه «ادامه» در پایین صفحه کلیک کنید. در صفحات بعدی باید اطلاعات ارتباطی، مالی و بانکی، شغلی و... خود را وارد کنید. توجه کنید شماره حسابی که وارد می‌کنید حتما به نام شخص شما باشد. همچنین بهتر است از درج کردن شماره حساب‌های مشترک در این سامانه خودداری کنید.

4- پس از درج کردن تمام موارد مورد نیاز در صفحات بالا، وارد مرحله استعلام اطلاعات می‌شوید. در این مرحله اطلاعات شما توسط کارشناسان مربوطه بررسی می‌شود. در صورتی که اطلاعات درج‌شده صحیح باشند، کد ده رقمی سجام برای شما پیامک خواهد شد. به عبارت بهتر، کد سجام بلافاصله پس از اتمام مراحل بالا برای شما ارسال نخواهد شد؛ چرا که تایید اطلاعات شما نیازمند صرف زمان است.

ویرایش اطلاعات در سامانه سجام

شرایط معامله‌گران بازار بورس همیشه ثابت نیست. به عنوان مثال، ممکن است آدرس یا شماره تلفن افراد با گذشت زمان تغییر کند. این دسته از افراد باید اطلاعات خود را در سامانه سجام ویرایش کنند. برای این کار می‌توانید به سایت sejam.ir مراجعه کنید اما به جای «ثبت نام در سجام» روی عبارت «ویرایش اطلاعات» کلیک کنید.

در مرحله بعد شماره تماس اولیه خود و عبارت امنیتی را در کادرهای مربوطه بنویسید. سپس صفحه جدیدی به شما نمایش داده می‌شود در این صفحه، کد تایید (که به شماره همراه اولیه ارسال می‌شود)، نوع مشتری (حقیقی یا حقوقی)، کد ملی و کد امنیتی را وارد کنید. در صفحه بعد می‌توانید گزینه ویرایش را انتخاب و اطلاعات قبلی خود را تغییر دهید. به این ترتیب امکان تغییر و ویرایش اطلاعات سجام برای شما امکان‌پذیر می‌شود.

کلام آخر

همان طور که قبلا اشاره کردیم، فعالیت در بازار بورس بدون داشتن کد بورسی غیرممکن است و برای دریافت کد بورسی هم باید ابتدا کد پیگیری سجام خود را دریافت و مراحل احراز هویت را طی کنید. بنابراین باید با روش دریافت این کد آشنایی داشته باشید. با مطالعه این مطلب با نحوه دریافت کد سجام به صورت گام به گام آشنا خواهید شد. توجه به این نکته ضروری است که دریافت سود تقسیمی و دسترسی به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه تنها از طریق سامانه سجام امکان‌پذیر می‌شود.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    لعنت به بورس ..

  • ناشناس
    0

    وارد نشید که فقط پولتون به باد میدین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها