ناکامی دلار در کانال ۵۰

در حالی که نرخ شاخص ارزی در معاملات فردایی روز‌های تعطیل هفته گذشته وارد کانال ۵۰‌هزار تومانی شده بود، با شروع بازار در ساعات ابتدایی روز شنبه روند نرخ این ارز تغییر فاز داد و کاهشی شد.

ناکامی دلار در کانال ۵۰

بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند که پس از انتشار سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر عدم‌ایجاد اعتماد در مذاکرات توسط دولت آمریکا، احتمال عبور نرخ دلار از مرز ۵۰‌هزار تومانی وجود دارد. در فضای نیمه تعطیل روز‌های پایانی هفته گذشته نیز فعالان فردایی بازار اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی کانال ۵۰ کردند. اما شروع معاملات در بازار روز شنبه شرایط را تغییر داد. به عقیده برخی از تحلیلگران ارزی نبود تقاضای چشمگیر در بازار اسکناس از جمله عوامل عدم‌تثبیت حضور دلار در کانال بالاتر است.

در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز شنبه با حدود ۱۰۰ تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ رسمی هفته گذشته به رقم ۴۹‌هزار و ۶۰۰ تومان رسید. البته گفتنی است که با تغییر روند نرخ دلار، سکه طلا نیز از کانال ۲۹ میلیون تومانی خارج شد و حدود ۶۷۰‌هزار تومان کاهش یافت.

ناکامی دلار در کانال ۵۰

روند فردایی شکست خورد

دیروز شنبه 14 مرداد ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات آزاد بازار تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در عصر روز سه‌شنبه فعالیت خود را در رقم 49‌هزار و 700 تومان آغاز کرد. اما در روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه که به‌دلیل گرمای هوا توسط دولت تعطیل اعلام شد، فعالیت معامله‌گران در بازار فردایی ادامه داشت و دلار در کانال 50‌هزار تومانی قیمت خورد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در روز‌های پایانی هفته گذشته در جریان نشست خبری خود گفت: «پایبندی دولت آمریکا به تعهدات برجامی می‌توانست مبنای یک اعتماد نسبی به دولت آمریکا باشد که دولت آمریکا این اعتماد نسبی را ایجاد نکرد.»

فعالان ارزی بازار نیز با منفی خواندن این سخنان دلار را آماده عبور از مقاومت 50‌هزار تومانی کردند. اما از آنجا که این روند افزایشی در فضای نیمه تعطیل بازار و بیشتر در معاملات فردایی دیده می‌شد، با شروع بازار در روز شنبه تثبیت نشد و قیمت اسکناس آمریکایی مجددا به کانال 49‌هزار تومانی بازگشت. بررسی‌ها حاکی از آن است که روز‌های میانی تیر ماه تاکنون قیمت این ارز زیر مرز 50‌هزار تومانی معامله شده و عمده تلاش‌های افزایشی آن با ناکامی همراه بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها