پیچیده‌تر شدن پرونده «رانت چای»

ماجرای اعطای امتیاز انحصاری به یک شرکت خاص برای واردات گسترده چای ابعاد تازه‌تری پیدا کرده است.

پیچیده‌تر شدن پرونده «رانت چای»

اخیرا ستاد تنظیم بازار با آزاد شدن ثبت‌سفارش چای برای سایر تجار موافقت کرده اما به گفته فعالان صنعت چای همچنان در این حوزه سنگ‌اندازی می‌شود ضمن اینکه نیازی به ورود ستاد تنظیم بازار به این پرونده هم نبوده و این پروسه صرفا باعث ایجاد تعلل بیشتر در آزادسازی ثبت‌سفارش‌ها شده است. فعالان صنعت چای معتقدند به دنبال این  اقدام رانت‌زا که منجر به نابسامانی بازار و افزایش شدید قیمت چای شده، باید برخورد جدی با مسببان این ماجرا و شرکت مذکور می‌شد اما این اتفاق نیفتاده است، چرا که هر‌چه ثبت‌سفارش واردات برای سایرین دیرتر باز شود، سود و منفعت بیشتری برای واردکننده انحصاری ایجاد خواهد شد.

به گفته فعالان بخش خصوصی، در حال حاضر ماه‌هاست کالای وارداتی آنان در گمرکات مانده، اما وزارت جهاد کشاورزی توجهی به اتفاقاتی که برای این صنف رخ داده، ندارد. یک فعال صنف چای در این خصوص می‌گوید: یکی از مدیران این وزارتخانه اعلام کرده برای ما مهم نیست روزانه چه میزان دموراژ به کالای شما تعلق می‌گیرد و ما کار خودمان را انجام می‌دهیم ! در این راستا یک فعال صنعت چای گفت که مسوولان میانی وزارت جهاد کشاورزی برخلاف نظر مقامات ارشد این وزارتخانه، تعلل زیادی در از‌سرگیری ثبت‌سفارش‌ها برای کارخانه‌های تولیدی دارند و درخواست ما را برای اعلام یک بازه زمانی مشخص رد می‌کنند. این فعال بخش خصوصی با اشاره به مصاحبه اخیر یکی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی درباره آزادسازی ثبت‌سفارش چای برای واردکنندگان گفت: با توجه به توضیحات فوق چنین موضوعی صحت ندارد.

این فعال صنعت چای خواستار ورود فوری دستگاه‌های نظارتی در این حوزه شد و گفت‌: باید مشخص شود که آیا نفوذ شرکت خاص واردکننده چای منجر به سرپیچی مدیران میانی وزارت جهاد کشاورزی از دستورات مقامات ارشد می‌شود‌؟ وی تاکید کرد: کارخانه‌های چای نمی‌توانند واردات انجام دهند و شرکت مذکور تنها واردکننده‌ای است که این کالا را به بازار عرضه می‌کند و سایر تجار باید از بازار چای عرضه‌شده از سوی این شرکت را به دو برابر قیمت خریداری کنند تا کارخانه‌های آنان آسیب نبیند و همین مساله سناریوی نفوذ شرکت خاص و کارشکنی‌های آن را قوت می‌بخشد.
منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بازنشسته حدالاقل بگیر
    0

    دولت آیت اله رییسی بیاید با یک حرکت انقلابی دوباره سازمان چای کشور را احیاه کند و چای را از دست تجار خارج کند. سازمان چای مجددا به جایگاه اصلی خود برگردد ،چون اجرای طرح خصولتی در این سازمان به تجربه موفق نبوده و نخواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها