العرب آنلاین:

کانال جدید سوئز از روسیه می‌گذرد و به ایران می‌رسد

مقامات روسیه و ایران در حال ارائه پروژه‌ای مشترک مرتبط با کریدور حمل و نقل بین المللی میان شمال و جنوب به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز مصر هستند.

کانال جدید سوئز از روسیه می‌گذرد و به ایران می‌رسد

العرب آنلاین نوشت: هدف مسکو و تهران این است که این کریدور بتواند کاهش وابستگی به شلوغ ترین کانال جهان یعنی کانال سوئز را کاهش دهد. لازم به ذکر است که حدود 12 درصد تجارت جهانی از طریق کانال سوئز صورت می‌گیرد.

به گفته نیکولا میکوویچ، تحلیلگر سیاسی صربستانی مشکل برنامه ریزان راهبردی ایران و روسیه نبود تضمینی برای تکمیل این کریدور در آینده نزدیک است.

او در مقاله‌ای برای سندیکیشن بیرو افزود: «دو کشور بیش از 20 سال است که درباره این پروژه بحث و گفتگو می‌کنند. ساخت راه آهن سال‌ها است که به علت مشکلات مالی، لجستیکی و سیاسی متوقف شده است. چه بسا تصمیم کرملین برای سرمایه گذاری در این کریدور در نتیجه تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه به خاطر حمله این کشور به اوکراین بوده است.

به گفته میکوویچ این پروژه را می‌توان تلاشی از سوی کرملین برای دور زدن تحریم‌های غربی و ادامه تعامل با سایر کشورها دانست.

ناظران می‌گویند حتی اگر مسکو و تهران موفق به تکمیل مسیر دریایی این پروژه شوند، تأثیر روابط متشنج ایران و آذربایجان بر بخش زمینی قابل توجه خواهد بود.

همچنین حداقل چهار سال طول می‌کشد تا روسیه خط آهن در این منطقه بسازد. هم زمان کرملین احتمالا با ناآرامی‌های داخلی گسترده‌ای روبرو می‌شود که بر برنامه‌هایش برای تکمیل کریدور زمینی به سمت ایران تأثیر خواهد گذاشت.

مهمتر این‌که اگر کریدور از  آذربایجان عبور کند، مسکو و تهران به شدت به باکو، متحد ترکیه در ناتو، متکی خواهند شد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    1

    عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد ؛امیدواریم زودتر کانال آبی شمال جنوب احداث شود.

  • ناشناس
    0

    خخخخ.واقعا این چندتا کشور دسته چندم شانه تخم مرغی، چه ماده ای میزنن که این اراجیف رو میبافن؟

  • ناشناس
    0

    سیاست حکومت ایران همیشه اشتباه بوده کشورهای شمال ایران هیچ وقت به ایران اجازه مانور به ایران نمی‌دهد آذربایجان و ترکیه می‌خواهد قدرت ایران را از دسترسی به شمال را مسدود کند یا از ایران باج بگیرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها