چگونه قیمت مسکن در طول ۱۷ سال، ۵۲ برابر شد؟

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن می‌گوید: با شوآف و شعار و اعلام آمارهای میلیونی، نه مردم صاحب مسکن می‌شوند و نه تولیدی به اسم مسکن خواهیم داشت.

چگونه قیمت مسکن در طول ۱۷ سال، ۵۲ برابر شد؟

آشفتگی قیمت‌ها در بازار مسکن همچنان ادامه دارد و به اعتقاد فعالان حوزه مسکن، تاکنون از سوی دولت هیچ عزم جدی‌ای برای رفع اثر از شرایطی که در بازار مسکن حکم‌فرماست، دیده نمی‌شود. این در شرایطی است که به نظر می‌رسد شیب تند رشد قیمت مسکن در ماه‌های اخیر باعث شده که دولت طی ۵ ماه گذشته انتشار آمار رسمی تحولات بازار مسکن شهر تهران را متوقف کند که همین موضوع، خود را در شکل آشفتگی در نحوه قیمت‌گذاری و همچنین سلب امکان کشف قیمت واقعی در معاملات مسکن منعکس کند.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که در حال حاضر تورم و گرانی، بازار مسکن را به‌گونه‌ای مخرب تحت‌تاثیر قرار داده است؛ به‌طوری که به همان‌ اندازه که دیگر ساخت‌وساز برای انبوه‌سازان سودی ندارد، برای مردم نیز دیگر توانی برای خرید مسکن نمانده است.

بر همین اساس، با شروع فصل معاملات، برخی معتقدند خرید و فروش‌ها تحت‌تاثیر تقاضای سرمایه‌ای در بازار جریان پیدا کرده است و برخی دیگر نیز به رکود در این بازار مولد اعتقاد دارند.

برخی کارشناسان، از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن را رشد محدود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم می‌دانند. به باور آن‌ها، این وضعیت خطرناک شده است؛ خطر کاهش قدرت خرید مردم از این جهت است که اگر مقداری قدرت خرید افزایش یابد و شرایط بهبود پیدا کند، تقاضا را بالا می‌برد، ولی عرضه افزایش پیدا نمی‌کند و رشد قیمت‌های انفجاری را ایجاد خواهد.

بنا به اعلام بابک نگاهداری، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، قیمت مسکن در طی ۱۷ سال گذشته در تهران ۵۲ برابر شده است.

اثر تکانه‌های اقتصادی روی مسکن

در همین رابطه، فرشید پورحاجت، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن می‌گوید: ما در همین دو ماهه ابتدای سال نیز افزایش قیمت در حوزه مسکن داشتیم.

وی می‌افزاید: باید بپذیریم حوزه مسکن، یک حوزه کاملا اقتصادی و نشات گرفته از اقتصاد کلان در کشور است. وقتی که سیاست‌گذاری درست در حوزه اقتصاد کلان صورت نگیرد، به طور قطع تمام بازارهایی که در حوزه اقتصاد کشور در حال فعالیت هستند، دچار نوسانات مختلفی می‌شوند.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن تصریح می‌کند: تکانه‌هایی که از سال گذشته شروع شد و تقریبا می‌توان گفت در همین دو ماهه ابتدای امسال هم دوام داشته، نشات گرفته از این بوده که ما هیچ برنامه مشخصی در حوزه اقتصاد و به طور مشخص اقتصاد مسکن نداشتیم.

پورحاجت متذکر می‌شود: بیماری‌ای که تقریبا می‌توان گفت طی ۱۱. ۱۲ سال گذشته در حوزه اقتصاد مسکن کشور رخ داده، امروز کماکان پابرجاست و هیچ عزم جدی‌ای هم برای رفع اثر از شرایطی که در بازار مسکن حکم‌فرماست، وجود ندارد و برنامه‌ریزی‌ای نشده است. این در حالی است که تدابیر درستی هم در این بازار دیده نمی‌شود.

وی عنوان می‌کند: درست است که گفتیم بازار مسکن از اقتصاد کلان تبعیت می‌کند، اما اگر آمارها را نگاه کنیم، شاید در ۱۰، ۱۲ سال گذشته اگر تورمی هم در کشور رخ داده، این تورم در حوزه مسکن و ساختمان نمود بیشتری داشته است. شاید بی‌راهه نگفته باشیم که عرضه و تقاضا به عنوان بازیگر اصلی در تمام حوزه‌های اقتصادی، امروز در حوزه مسکن و ساختمان نقش‌آفرینی می‌کند و شرایط خوبی به لحاظ تولید نداریم.

با شعار و شوآف مردم صاحب خانه نمی‌شوند

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در ادامه می‌گوید: با شوآف و شعار و اعلام آمارهای میلیونی، نه مردم صاحب مسکن می‌شوند و نه تولیدی به اسم مسکن خواهیم داشت.

پورحاجت می‌افزاید: ما به عنوان فعال بخش مسکن اعتقاد داریم که هیچ اتفاق مثبتی در حوزه مسکن رخ نداده و هیچ برنامه‌ریزی‌ای هم برای این حوزه صورت نگرفته است. این‌که دولت هر روز مدل برنامه‌ریزی‌اش را عوض می‌کند؛ یک روز می‌گوید تولید انبوه خواهم داشت و یک روز هم اعلام می‌کند که می‌خواهیم توزیع انبوه داشته باشیم و زمین بدهیم، با این صحبت‌ها نه مسکنی تولید می‌شود و نه مردم صاحب مسکن می‌شوند و نه شرایط حاکم بر بازار مسکن اصلاح می‌شود.

وی عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد که باید یک برنامه‌ریزی مشخص با اولویت رفع موانع تولید در حوزه مسکن و ساختمان صورت بگیرد و به صورت کاملا عملیاتی و برنامه ۵ ساله، شاید بتوانیم آب رفته را به جوی بازگردانیم. در غیر این صورت، این‌که فکر کنیم معجزه می‌شود و یک‌ساله یک میلیون واحد مسکونی ساخته می‌شود، هیچ خبری نیست.

وی تصریح می‌کند: با این شوآف‌هایی که بگویند ما رفتیم با فلان اداره تفاهم کرده‌ایم و فلان اداره با فلان سازمان تفاهم کرده و داخل دولت پاسکاری داشته باشیم، به نظر من فقط کار رسانه‌ای شده تا اجرایی.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    چطور حساب كرديد؟!بنده سال ٨٢ يك آپارتمان در يكي از مناطق تهران متري ٢٨٠ هزار تومان خريدم!الان يك آپارتمان با همان شرايط را متري ٥٥ ميليون براي فروش گذاشته اند يعني در عرض ٢٠ سال نزديك به ٢٠٠ برابر شده!!حالا بعضي مناطق يك مقدار كمتر بعضي جاها بيشتر!مسولان هم كه يا به فكر خودشانند يا ملت را ... فرض مي كنند!

  • رابی
    0

    هیج جای تعجب ندارد. وقتی کشور را ملوک الطوایفی و بر اساس قوانین شعب ابی طالب اداره کرد وضعیت از این بهتر نمی شود.تازه ممکن است که در شعب ابی طالب فساد و اختلاس و رشوه و رانت اونوقت وجود نداشته، اما در ایران وجود دارد.

  • ناشناس
    0

    همانطور که پیشرفته ترین کشور منطقه به این مذلت افتاد .

  • ناشناس
    0

    وقتیکه عار نشینها قصر نشین شدند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها