اشپیگل: رئیس بانک مرکزی لبنان پست خود را رها کرد

اشپیگل آلمان خبر داد که رئیس بانک مرکزی لبنان پست خود را رها کرده است.

اشپیگل: رئیس بانک مرکزی لبنان پست خود را رها کرد

کاترین بیر در اشپیگل در این باره نوشت:

سعاده الشامی، معاون نخست وزیر لبنان خواستار استعفای ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی این کشور شده است. فرانسه قبلا حکم بازداشت این بانکدار را به عنوان بخشی از تحقیقات کلاهبرداری صادر کرده بود.

سلامه، برادرش راجا و دستیارش ماریان هوایک در لبنان و حداقل در پنج کشور اروپایی به ظن سرقت بیش از 300 میلیون دلار از بانک مرکزی تحت تعقیب هستند. الشامی به رویترز گفت: «در هر کشوری که فردی به چنین جنایاتی متهم می‌شود، او نباید در مقام مسئولیت باقی بماند و فورا استعفا دهد. من فکر می‌کنم او باید استعفا دهد.»

سلامه که مانند برادرش هر گونه تخلف را انکار می کند، به تلویزیون الحدث عربستان سعودی گفت که در صورت صدور حکم دادگاه علیه او استعفا می دهد.

علت صدور حکم دستگیری از سوی فرانسه این است که سلامه در جلسه رسیدگی در بخشی از تحقیقات در پاریس حاضر نشد. سلامه در بیانیه ای سه شنبه شب گفت که قصد دارد به این تصمیم اعتراض کند و این یک "نقض آشکار قانون" است.

در بهار سال 2021، دفتر دادستان عمومی فرانسه تحقیقات مقدماتی را در مورد اختفای مشکوک آغاز کرد. پیش از این دو تحقیق علیه رئیس کل بانک مرکزی و اطرافیانش تشکیل شده بود. سازمان شرپا که یکی از تحقیق ها را آغاز کرده بود، سلامه را متهم کرد که از زمان بحران لبنان در پاییز 2019 مبالغ قابل توجهی از کشور خارج کرده است. یکی از وکلای سلامه این تحقیقات را «اقدام سیاسی» طبقه بندی کرده بود.

بازرسان آلمان و لوکزامبورگ نیز در حال تحقیق درباره سلامه و اطرافیانش به اتهام پولشویی هستند. آنها متهم به اختلاس بیش از 330 میلیون دلار از بودجه عمومی در لبنان هستند. تحقیقات در لبنان نیز در جریان است. سلامه حدود 30 سال است که ریاست بانک مرکزی را بر عهده داشته و بارها اتهامات وارده علیه خود را رد کرد. یک منبع قضایی به رویترز گفت که جلسه استماع جدید راجا سلامه در لبنان برای 15 ژوئن تعیین شده است.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها