مستاجرانی که مهلت جابجایی آنها تیر و مرداد است بخوانند

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: ما اوایل فروردین ماه هم متذکر شدیم که سایت ها در فضای غیر واقعی و مجازی در حال قیمت‌سازی هستند. بنابراین بیشترین آسیبی که در اردیبهشت امسال در بخش اجاره‌بها به قیمت‌ها خورده است موضوع افسارگسیختگی و نبود نظارت کافی بر بازار مسکن است.

مستاجرانی که مهلت جابجایی آنها تیر و مرداد است بخوانند

طبق آخرین آمارهای بازار مسکن رشد قیمت مسکن در مناطق جنوبی و مرکزی شهر تهران نسبت به مناطق بالاشهر بیشتر شده است که بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن علت این موضوع را قیمت های بالای اجاره بها در شمال شهر می دانند که مستاجران این مناطق را به دلیل عدم توان اجاره یک واحد مسکونی در این مناطق به سمت مرکز و جنوب شهر رانده و بالارفتن تقاضا در این مناطق برای اجاره، قیمت های این مناطق را به شکل صعودی بالا برده است.

قیمت‌گذاری‌های غیر کارشناسانه؛ معضل اصلی بازار اجاره بها

داود بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص وضعیت بازار اجاره در تهران گفت: معضل اجاره بها و گرانی های افسار گسیخته آن به چند عامل باز می گردد که یکی از آنها نبود تولید و ساخت و ساز در حوزه مسکن است که همین موضوع موجب شده تا در بازار اجاره، عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشند. متاسفانه در دولت قبل تولید مسکن به حداقل خودش رسید و عقب ماندگی در تولید مسکن به شرایط کنونی انتقال پیدا کرده است. ما سه سال پیاپی درگیر شرایط کرونایی بودیم شرایط کمی استیبل و پایدار بود اما از اسفند سال گذشته به خاطر افزایش تورم و گرانی، به قیمت گذاری ها در فضای مجازی دامن زده شد.

بیگی نژاد ادامه داد: ما اوایل فروردین ماه هم متذکر شدیم که سایت ها در فضای غیر واقعی و مجازی در حال قیمت سازی هستند. بنابراین بیشترین آسیبی که در اردیبهشت امسال در بخش اجاره بها به قیمت ها خورده است موضوع درج قیمت های افسارگسیخته در فضای مجازی و نبود نظارت کافی روی اپلیکیشن های حوزه مسکن است که این امکان را به مالکان می دهد تا به هر مبلغی که دلشان می خواهد ملک خود را اجاره بدهند آنهم با قیمت های غیرکارشناسانه.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران افزود: قیمت های کارشناسی در گذشته بنا به باور مردم و قیمت گذاری هایی که مشاوران املاک در هر منطقه می دادند، مشخص می شد اما اکنون این روال از میان برداشته شده و افراد غیرمتخصص بدون هیچ فیلتری در حوزه اجاره قیمت گذاری می کنند که نتیجه آن آشفته بازاری است که هم اکنون مشاهده می کنید. در واقع سرمایه ای بودن مسکن مهم ترین عامل شده تا نرخ گذاری ها در حوزه مسکن تا این اندازه رشد  کند و در این مدتی که بازار طلا و دلار به شدت افزایشی شدند قطعا مسکن نیز به تبعیت از آنها شتاب قیمتی زیادی گرفت و همین موضوع روی نرخ های اجاره بها نیز اثرات منفی خود را گذاشته که حال مستاجران را بد کرده است.

بیگی نژاد به این نکته هم اشاره کرد که ما باید از فصل اجاره که در تیر و مرداد است تمرکززدایی کنیم، موضوعی که رسانه ها نیز به آن دامن می زنند. مالکان و مستاجران به جای اینکه روی یک مدت محدود برای جابجایی شان متمرکز شوند با جابجایی زمان سعی کنند از التهاب بازار اجاره بکاهند. چگونه؟ به این ترتیب که سعی کنند با بستن قرارداد با تاریخ های متفاوت شرایطی را پیش آورند که کل ۱۲ ماه سال برای عموم مستاجران امکان جابجایی وجود داشته باشد.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص برنامه های دولت برای بازار اجاره بها گفت: با تمدیداتی که دولت انجام خواهد داد قطع به یقین از افسارگسیختگی و التهابات موجود کاسته خواهد شد. یکی از پیشنهاداتی که ما به دولت داده ایم تولید مسکن های اجاره ای است که در اکثر کشورهای توسعه یافته این کار در حال انجام است و دولت با یک سری مسکن های اجاره ای که در اختیار دارد توانسته با کنترل بازار این معضل را حل کند. دولت باید مالکان و سرمایه‌گذاران را به سمت ساخت مسکن های اجاره ای تشویق کند تا در یک دوره ۵ ساله یا ۱۰ ساله با یک سری پیشنهادهایی که شهرداری می تواند در اختیار این سرمایه گذاران قرار دهد با کوچک متراژسازی ها برای اقشار هدف، اطمینانی ایجاد کند تا اگر زمانی مسکنی برای اجاره وجود نداشت، با ارائه این مسکن ها بتوان بازار اجاره را کنترل کرد.

وی ادامه داد: همچنین دولت باید برنامه‌ای برای ساخت مسکن در بافت های فرسوده شهری داشته باشد چرا که بسیاری از مردم رغبتی برای زندگی در حاشیه شهرها ندارند. در شهر تهران هکتارها بافت های فرسوده وجود دارد که قابل احیاست.

قیمت اجاره بها در ۶ محله تهران

 

منبع: همشهری آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • ناشناس
    1

    محل سکونت اخوندهاست

  • 🐜
    0

    یک مشت دزدودروغگو ریاکارریشو دراین مناطق سکونت دارند

  • ناشناس
    0

    خدا لعنت کند وزیر مسکن وهیات نرخ گذاران به فکر ملت نیستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      من هر روز با اتحادیه تماس میگیرم
      و اعلام نا رضایتی میکنم

    • ناشناس
      0

      ما در جنگ سخت صدرصد پیروزیم
      اینها فقط حرف و تبلیغ هستند ۸۵
      میلیون در مقابل ۲ هزار خانواده
      تبهکار

    • ناشناس
      0

      خطاب به کاربر ۹.۳۳ چطور شما
      اتش به خیار هستند ما اتش به
      اختیار نباشیم چلاقیم زنگ به زنگ
      واحد به واحد کوچه به کوچه نابودتون میکنیم

  • ناشناس
    4

    قیام مستاجرین بسیار نزدیک است
    بیشتر کارگر و کارمند هستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      12

      قیام !به همین خیال باش

    • ناشناس
      0

      شماها اگر عرضه قیام کردن داشتید در مورد عدم تطابق درصد افزایش دستمزد خود با نرخ متوسط تورم قیمت کالاها و خدمات علیه شورای عالی کار و دولت قیام می کردید!

    • ناشناس
      0

      وقتی کسی به اخر خط برسه
      هرکاری میکنند دلخوش به کلاشی
      که بدست گرفتید نباشید از این
      کلاشها بسیار است

    • ناشناس
      0

      وعده ما هرروز در اتحادیه املاک
      و هرروز تماس تلفنی و اینترنتی

  • ناشناس
    0

    بنی آدم ابزار یکدیگرند!
    واقعا دیگه انسانیت خیلی کم رنگ شده.

  • ناشناس
    0

    حالا دلال بی سواد و کم سواد املاک واسه ما شد کارشناس؟؟؟!!! وقتی صحبت از کارشناس املاک می کنیم یعنی کارشناس رسمی دادگستری در رشته عمران و راه و ساختمان که قیمت زمین و ابنیه را ارزیابی می کند نه دلال و واسطه املاک!

  • مستاجر
    0

    اقای بیگی لطفا خانه ها که قیمت واقعی دارد توسط بنگاه شما معرفی کنید ادرس بده بیام خدمتتان

  • ناشناس
    0

    باید گفت شهرداریها با استانداریها ...رابطه خوبی ندارند شهرداریها بیشتر بدنبال کسب و درآمد هستند ببینید...در اغلب جلسات که در سالن استانداری برگذار می شود شهردار شرکت نمی کو

  • ناشناس
    0

    در حوزه شهرداریها زمین زیاد هست و بعبارتی خارج از محدوده شهرداریها قرار داد و اگر شهرداری مجوز بدهد دیگر شهرداری باید کلیه خدمات شهری را به آنجاها بدهد و زیر بار این هزینه شهر داری نمی رود و چون بصورت مستقل با هماهنگی شورای شهر عمل می کنند استانداریها نمی توانند به آنها امر و نهی کنند آقای رییس جمهور در زمان وزیر قبلی مشکل اصلی برای ساخت منازل مسکونی این بود که استانداریها نتوانستند زمین در اختیار سازمان مسکن قرار دهند و چندین بار هم وزیر راه به این مسیله اشاره کرده البته متولی اصلی پیگیری زمین وزیر کشور بود که ایشان باید پاسخگو باشند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خدا کنه یک جنگ دیگه بشه همه چیز درست میشه.

    • ناشناس
      0

      تا اخوند هست هیچ جنگی نمیشه
      چرا که امریکا و اروپا و چین و روسیه و اسراییل و اخوند و عربها
      یک دشمن مشترک دارند که مردم
      ایرانه همگی هم باهم دارن این
      سرزمین را غارت میکنند

  • دانا
    9

    مالکان محترم لطفا به مستاجران عزیز کمک کنید من خودم مالک هستم ولی به خدا قسم آیارتمانم را نصف قیمت بقیه رهن و کرایه دادم برای رضای خدا این کار را انجام دهید

  • ناشناس
    1

    10 سال بعد احمدی نژاد کار مسکن را ول کردید الان مردم را به مصیبت انداختید. اگر به قیامت اعتقاد دارید مسولان محترم وضعتان اونجا خراب است.

  • احمد
    0

    سلام
    40ساله همین حرف ها تکرار میشه و هیچ برنامه ای نیست

  • مردم
    0

    لعنت خدا لعنت خدا بر مرده و زنده کل مسولین مملکت که زندگی مردم را سیاه و نابود کردن چهلو چهار سال زجرو بدبختی فقرو گرانی خدا تیشه به ریشه تک تکشان بزند یک ملت راحت شن

    نظرات شما -
    • ب مردم
      0

      آمین آیا بازهم رأی میدی

  • ناشناس
    0

    مستاجر بی باک میریم به جنگ
    ضحاک

  • ناشناس
    0

    هشت سال جنگیدیم وبهترین جوانان مملکت جون خودشونو از دست دادن تا از ملک واملاک زالوهای حرامخوار حراست کنیم وفقرا فقیرتر شوند،براستی که‌. جايگاه مستضعفین بر فرق مسولین ،نه در حلقوم آنها ست،یا برای شعار يا بلعیدن !!!!!!!؟؟?؟?

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها