با قطارهای اقتصادی تا لوکس شبکه ریلی ایران آشنا شوید

همه ما به این حقیقت واقف هستیم که سفر کردن پر شده است با جذابیت‌های منحصر به فرد، اما یک نکته مهم وجود دارد که شاید بتواند این جذابیت و زیبایی‌ها را دو چندان کند.

با قطارهای اقتصادی تا لوکس شبکه ریلی ایران آشنا شوید

داشتن یک پیش‌زمینه کلی از محلی که می‌خواهید سفر کنید و نیز وسیله‌ای که با آن مسیر را طی خواهید کرد، مطمئناً مفید و تاثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل، این نوشته به مورد دوم اختصاص دارد و نگاهی به انواع قطارهای فعال در شرکت ریلی ایران خواهیم داشت تا با ویژگی‌ها و امکانات آن‌ها آشنا شویم.

 

قطارهای اتوبوسی

این قطارها دو طبقه هستند و اسمشان نیز برگرفته از نوع چینش صندلی‌ها است. در قطارهای اتوبوسی خبری از کوپه نیست و همه افراد مانند هواپیما و اتوبوس در کنار یکدیگر قرار می‌نشینند اما از نظر اقتصادی، قطارهای بسیار خوب و به‌صرفه‌ای هستند. حال به سه مورد از قطارهای اتوبوسی به همراه امکاناتشان اشاره خواهیم کرد.

  • قطار اتوبوسی صبا: قطارهای اتوبوسی صبا که جزو قطارهای شرکت ریلی رجا هستند، از جمله قطارهای اتوبوسی خوب به شمار می‌روند. برای سفر با قطار های اتوبوسی خرید بلیط قطار رجا گزینه مناسبی است. فروش انواع خوراکی‌های بسته‌بندی‌شده، تجهیزات مخصوص برای افراد با محدودیت‌های جسمانی مانند ویلچر، سیستم تهویه مطبوع و سرویس‌های بهداشتی از جمله امکاناتی هستند که مسافران در طول سفر قادر به استفاده هستند.
  • قطار اتوبوسی ماهان: مورد بعدی قطارهای اتوبوسی ماهان از شرکت ریلی جوپار هستند که فقط در مسیر تهران مشهد فعالیت می‌کنند. در این قطار یک میان وعده مختصر هم سرو می‌شود اما در صورت تمایل، از غذاهای رستوران قطار نیز می‌توانید استفاده کنید. هر واگن ۲ دستگاه سرویس بهداشتی و ۱ کوپه سرویس مخصوص برای مهماندار دارد و امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع، شیشه‌های دو جداره، پریز برای شارژ وسایل الکترونیکی و نیز بدنه ۲ لایه برای کوپه به منظور جلوگیری از ورود صدا، گرما و سرما ارائه می‌شود.
  • قطار اتوبوسی پردیس: در پایان، قطارهای اتوبوسی پردیس را معرفی خواهیم کرد که سرعت بسیار بالایی دارند و در زمره قطارهای سریع‌السیر قرار می‌گیرند. امکانات این قطارها عبارتند از: سیستم تهویه مناسب، سیستم صوتی و تصویری، طراحی داخلی زیبا، صندلی‌های راحت برای نشستن و خوابیدن، امکانات پذیرایی و سایر موارد مهم. به طور کلی قطارهای اتوبوسی ارزان‌تر از سایر قطارها هستند، با این حال، کیفیت مناسبی هم نسبت به قیمت‌شان دارند که آن را تبدیل به قطاری اقتصادی در زمان خرید بلیط قطار کرده است.

2

قطارهای ۴ تخته

حال به قطارهای ۴ تخته می‌رسیم که تنوع زیادی دارند و تعداد قطارهای زیادی از آن فعالیت می‌کنند. قطارهای ۴ تخته ۳ ستاره، ۴ ستاره، ۵ ستاره در شرکت ریلی ایران حرکت می‌کنند که به تعدادی از آن‌ها به ترتیب از اقتصادی ترین تا لوکس ترین اشاره خواهیم کرد.

  • قطار فدک: بدون شک یکی از بهترین قطارهای شرکت ریلی ایران قطار فدک است. یکی از اولین قطارهای ۵ ستاره فعال در کشورمان، خدمات و ویژگی‌های ارزنده‌ای ارائه می‌کند و همین مسئله سبب تداوم حضور آن در بین قطارهای لوکس شده است؛ این موارد عبارتند از: سامانه ی صوتی و تصویری با قابلیت انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز، سرو غذاهای خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم، ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده. با خرید بلیط قطار فدک  می توانید با این قطار سفر راحتی را تجربه کرده و از امکانات خوب آن نیز بهره مند شوید.
  • قطار توس: این قطار ۴ تخته ۳ ستاره ساخت آلمان، از شرکت رجا است که امکاناتی مانند پذیرایی بدو سیر، فروش تنقلات و غذا در رستوران/کوپه/سالن، امکان سفارش غذا در زمان تهیه بلیط قطار، سیستم تهویه مطبوع، سرویس خواب، ویلچر، سیستم صوتی تصویری، توالت فرنگی، بطری آب نیم لیتری، ماسک، محلول ضدعفونی و جعبه کمک‌های اولیه دارد.
  • قطار امید: حال به قطارهای ۴ تخته ۴ ستاره می‌رسیم که یکی از قطارهای خوب این دسته، قطار امید است. پذیرایی میان وعده، پذیرایی بدو سیر، فروش تنقلات، امکان سفارش غذا هنگام خرید بلیط، سیستم تهویه مطبوع، سرویس خواب، ویلچر، سیستم صوتی تصویری در کوپه، توالت فرنگی، هدفون در صورت درخواست، سیستم ارتباط داخلی احضار مهماندار، بطری آب نیم لیتری، ماسک، محلول ضدعفونی و جعبه کمک‌های اولیه امکانات آن هستند.
  • قطار سیمرغ: مطمئناً یکی دیگر از قطارهای خوب ۴ ستاره قطار سیمرغ است. این قطار متعلق به آلمان شرقی است و بعد از بازسازی‌های لازم، در کشورمان مورد استفاده قرار گرفته است. سیمرغ شرکت ریلی ایران دارای پذیرایی میان وعده، پذیرایی بدو سیر، فروش تنقلات، فروش غذا در رستوران/کوپه/سالن، امکان سفارش غذا هنگام خرید بلیط و غیره.

3

  • قطار نورالرضا: حال در مورد قطارهای پنج ستاره بحث خواهیم کرد و اولین قطار از قطارهای ۴ تخته ۵ ستاره، قطار نورالرضا است. این قطار از سال ۱۳۸۵ در مسیر تهران به مشهد فعالیت می‌کند و اکثر تجهیزات به کار رفته در ساخت آن از کشورهای خارجی آمده است. اگر به دنبال قطار تهران مشهد با کیفیت مناسب هستید قطار بسیار خوبی است. بسته پذیرایی، چای، آب معدنی، روزنامه، مانیتور در کوپه، سرویس خواب، ویلچر، توالت فرنگی در سالن، توالت فرنگی سیار از جمله ویژگی‌های قطار نورالرضا است.
  • قطار زندگی: قطار زندگی نمونه بارز یک قطار کامل است و کاملا در آن احساس راحتی خواهید کرد. لازم به ذکر است، این قطار در مسیر سه استان تهران، مشهد و رشت فعالیت می‌کند. قطار ۴ تخته ۵ ستاره زندگی از شرکت ریلی رجا امکانات فوق العاده‌ای دارد که عبارتند از پذیرایی میان وعده، پذیرایی بدو سیر، فروش تنقلات، فروش غذا در رستوران/کوپه/سالن، امکان سفارش غذا هنگام خرید بلیط، سیستم تهویه مطبوع، سرویس خواب، ویلچر، کتابخانه، پک بهداشتی و مهم‌تر از همه اینترنت بی‌سیم رایگان.

 

قطارهای ۶ تخته

یکی دیگر از انواع قطارهای فعال در خطوط ریلی کشورمان، قطارهای ۶ تخته هستند که کیفیت آن‌ها بر اساس تعداد ستاره‌هایشان مشخص می‌شود. در این بخش به ۳ مورد اشاره خواهیم کرد که به جز قطارهای کوثر، سایر قطارها از شرکت ریلی رجا هستند.

  • قطار پارسی: قطارهای ۶ تخته ۳ ستاره پارسی از شرکت ریلی رجا، از جمله قطارهای ۶ تخته هستند. این قطارها در مسیر تهران به مشهد و قم به مشهد حرکت می‌کنند. امکانات این قطارها شامل فروش تنقلات، فروش غذا، سیستم تهویه مطبوع، سرویس خواب، ویلچر، سیستم صوتی در کوپه یا سالن، توالت فرنگی، یک بطری آب نیم لیتری، ماسک، محلول ضدعفونی و جعبه کمک‌های اولیه می‌شود.
  • قطار زاگرس: مورد بعدی قطارهای ۶ تخته ۲ ستاره زاگرس هستند که آن‌ها نیز امکانات مشابهی با قطارهای پارسی دارند و عبارتند از: فروش تنقلات، فروش غذا، سرویس خواب، ویلچر، سیستم صوتی در کوپه یا سالن، توالت فرنگی، یک بطری آب نیم لیتری، ماسک، محلول ضدعفونی و جعبه کمک‌های اولیه.
  • قطار کوثر: مورد بعدی در قطارهای ۶ تخته، قطارهای کوثر از شرکت ریلی سفیر هستند که به نوبه خود امکانات مناسبی به عنوان یک قطار ۶ تخته دارند. واگن‌های عایق صدا و رطوبت، صندلی‌های خوب، خدمات مهمانداری و پذیرایی مناسب از جمله امکانات این قطارها هستند.

 

کلام آخر

بخش عمده قطارهای شرکت ریلی ایران از اقتصادی‌ترین تا لوکس‌ترین در این نوشته معرفی شده‌اند تا شما در هنگام خرید بلیط قطار با نهایت دقت، بلیط خود را انتخاب کنید چرا که یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر با قطار، نوع قطار و کیفیت آن است.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها