جوشکاری ورق نازک با 5 تکنیک مختلف

جوشکاری ورق استیل پیچیدگی‌ و چالش‌ های خاصی دارد. برای جوشکاری ورق‌ های نازک باید از تکنیک‌ و روش‌ های مختلف جوشکاری کمک بگیریم. جوشکاری ورق‌ های نازک اگر به‌ درستی انجام نشود، ورق دچار سوختگی شده و ممکن است قطعه در حال جوشکاری سوراخ شود. در این مقاله قصد داریم 5 تکنیک مختلف برای جوشکاری ورق‌ های نازک را با هم بررسی کنیم.

جوشکاری ورق نازک با 5 تکنیک مختلف

با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با تکنیک‌ های جوشکاری به‌دست می‌آورید.

1- جوشکاری به روش تیگ؛ یکی از روش های جوشکاری ورق استیل

جوشکاری به روش تیگ با استفاده از قوس الکتریکی انجام می‌ شود. پروسه این جوشکاری بر اساس فرآیند ذوب فلز پایه پیش می رود. در روش جوشکاری تیگ، حرارت و انرژی لازم برای ذوب کردن فلز پایه و سیم جوش مخصوص از طریق قوس الکتریکی بین الکترود تنگستن و فلز پایه انجام خواهد شد. در جوشکاری TIG جوش بسیار باکیفیت و ماندگاری ایجاد می‌ شود که این روش جوشکاری در صنعت بسیار کاربرد دارد.

یکی از مزیت‌ های مهم و کاربردی جوشکاری تیگ، جوشکاری ورق استیل نازک است. با استفاده از جوشکاری tig ورق های بسیار نازک را به راحتی می توان جوش داد. اتصال دقیق و محکم در جوشکاری یکی از مهم ترین موارد این صنعت است؛ در نتیجه با توجه به اهمیت این موضوع باید از دستگاه جوشکاری حرفه‌ ای و با کیفیتی استفاده کنیم. به عنوان نمونه دستگاه جوش رونیکس یکی از بهترین ابزار های جوشکاری در ایران است که وزن و حجم بسیار مناسبی دارد و همه دستگاه های جوشکاری رونیکس پرتابل هستند.

2- جوشکاری با تکنیک میگ؛ جوشکاری قوسی با گاز محافظ

یکی دیگر از روش های جوشکاری ورق استیل نازک، جوشکاری به روش میگ است. در روش جوشکاری MIG با استفاده از قوسی که بین فیلر و حوضچه جوش به وجود می آید، فیلر یا فلز پایه ذوب شده و اتصال بین فلز پایه و ورق برقرار خواهد شد. جوشکاری میگ در کشورهای توسعه یافته به صورت فراوان استفاده می شود و در صنعت های مختلفی کاربرد دارد. جوشکاری میگ جوشکاری با رسوب بالا است.

در این نوع جوشکاری حرارت کافی برای ذوب فلز پایه و الکترود از طریق قوس الکتریکی ایجاد می شود. مهمترین مزیت جوشکاری میگ نسبت به جوشکاری‌ های دیگر سرعت بالاتر و نرخ رسوب بیشتر است. در جوشکاری میگ نیازی به تعویض الکترود وجود ندارد و فرآیند جوشکاری بدون وقفه انجام خواهد شد. دستگاه‌ های جوشکاری فراوانی با برندهای مختلف در کشورمان وجود دارد اما دستگاه جوش رونیکس 4604 یکی از بهترین دستگاه‌ های جوش 200 آمپری است.

11

3- جوشکاری پلاسما؛ فرآیندی شیمیایی و صنعتی

پلاسما گاز یونیزه شده‌ ای است که تعداد یکسانی ذرات باردار مثبت و منفی دارد. به صورت کلی پلاسما از حرارت دادن فراوان گاز در حالتی که خاصیت رسانایی آن افزایش یافته، حاصل می شود. خط جوش در جوشکاری پلاسما بسیار نازک و با عمق زیاد خواهد بود. در جوشکاری پلاسما قابلیت هدایت قوس الکتریکی بسیار بالا است و نفوذ بهتری به قطعه در حال جوش انجام خواهد شد.

مصرف الکترود در این جوشکاری کم بوده و امکان استفاده طولانی مدت از الکترود وجود دارد. جوشکاری ورق استیل نازک در روش جوش پلاسما نیز به راحتی انجام می شود. قیمت برخی از دستگاه های جوشکاری نسبت به کاربرد و ویژگی هایی که دارند، بسیار مناسب است. به عنوان مثال قیمت دستگاه جوش رونیکس 250 در مقابل برندها و مدل های دیگر قیمت مناسب تری دارد.

4- جوشکاری لیزر؛ سرعت و دقت بالا در جوشکاری ورق استیل

یکی دیگر از روش های جوشکاری ورق های نازک، جوشکاری لیزر است. در جوشکاری لیزر به وسیله یک پرتو یا نور لیزر که جایگزین الکترود شده است، فلزات با دقت و سرعت بسیار بالاتری به یکدیگر اتصال پیدا می کنند. همچنین جوشکاری لیزر با تابش اشعه به روی قطعه و ایجاد حرارت بالا موجب ذوب شدن و اتصال در قطعه می شود. از روش جوشکاری لیزر می توان برای اتصال همه فلزات به یکدیگر استفاده کرد و این روش برای اتصال ورق های نازک که به دقت بالایی نیاز دارند، پیشنهاد می‌ شود. 

5- جوشکاری التراسونیک؛ روش جوشکاری مدرن و بسیار پیشرفته

جوشکاری التراسونیک یکی از روش های بسیار پیشرفته و مدرن جوشکاری در جهان محسوب می شود. با استفاده از جوش التراسونیک جوش های بسیار دقیق و محکمی می توان ایجاد کرد که برای جوشکاری ورق استیل بسیار کاربردی است.

در جوش التراسونیک انرژی الکتریکی با فرکانس بالا به وسیله مبدل دستگاه به انرژی مکانیکی با صوت بالا تبدیل خواهد شد. در جوشکاری التراسونیک انرژی الکتریکی در مدت زمان کوتاهی باعث اتصال 2 قطعه به یکدیگر می‌ شود. از این جوشکاری برای اتصال فلز، پلاستیک و سرامیک می توان استفاده کرد.

12

استفاده از بهترین دستگاه های جوشکاری برای اتصال ورق های نازک

در این مقاله در رابطه با جوشکاری ورق نازک با 5 تکنیک مختلف صحبت کردیم و اشاره ای کوتاه به انواع روش های جوشکاری برای جوشکاری ورق استیل داشتیم. در حالت کلی برای جوشکاری ورق های نازک از این روش ها می توان استفاده کرد. اما باید کم هزینه ترین روش را برای جوشکاری در نظر گرفت که مقرون به صرفه باشد. معمولا جوشکاری به روش تیگ نسبت به سایر روش ها کم هزینه تر است. همچنین توجه داشته باشید برای جوشکاری از اینورترهای کم مصرف و کاربردی استفاده کنید.

 اینورترهای تولید رونیکس از بهترین دستگاه های جوشکاری ایرانی هستند. با استفاده از دستگاه های جوشکاری رونیکس، بی وقفه و بدون هیچ مزاحمتی جوشکاری خواهید کرد. دستگاه های جوشکاری رونیکس رکتیفایر خروجی و ورودی بسیار با کیفیتی دارند و تنظیم دقیق جریان ورودی و خروجی این دستگاه ها به راحتی انجام می شود. مجموعه رونیکس بهترین دستگاه های جوشکاری حرفه ای و نیمه حرفه ای را عرضه می کند. برای تهیه و خرید دستگاه‌های جوشکاری یا ابزارآلات حرفه‌ای به عاملین مجاز رونیکس در سراسر کشور مراجعه کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها