مقاومت برای جلوگیری از افزایش دستمزد؟

رییس کل بانک مرکزی آذر ماه امسال گفته بود که دولت دیگر اجازه نمی‌دهد دستمزد بیش از ۲۰ درصد رشد کند.

مقاومت برای جلوگیری از افزایش دستمزد؟

یکی از جلسات مهمی که همه ساله در روز‌های پایانی سال برگزار می‌شود جلسه شورای عالی کار به منظور تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده است و این روز‌ها هم که به سال نو نزدیک می‌شویم بیش از ۱۴.۵ میلیون کارگر، در انتظار مصوبه شورای عالی کار برای افزایش دستمزد سال آینده خود هستند.

در این راستا روز گذشته نیز جلسه شورای عالی کار با حضور صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکای اجتماعی این حوزه برگزار شد، اما این جلسه نیز مانند جلسات گذشته بدون نتیجه پایان یافت و مذاکرات فشرده شرکای اجتماعی در شورای عالی کار و چانه‌زنی‌های مزدی تا روشن شدن تکلیف سبد معیشت در روز‌های آینده ادامه دارد، البته اخبار غیررسمی از حداقل حقوق ۸ میلیون تومانی حکایت دارد که مورد قبول نمایندگان کارگری نیست.

ظاهرا چانه‌زنی‌ها هنوز روی سبد معیشت ادامه دارد و این موضوع موجب شده تا تعیین حداقل حقوق باز هم به تعویق بیفتد.

چانه‌زنی‌ها برای اعلام رقم سبد معیشت ادامه‌دار شد

بسیاری از کارشناسان حوزه کار بر این باورند که با وجود افزایش ۵۷درصدی دستمزد‌ها در سال ۱۴۰۱، باز هم فاصله حداقل حقوق با سبد معیشت ۳ میلیون تومان شد که البته بعد از گذشت چند ماه از شروع سال، این فاصله به دلیل بالا رفتن نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها، افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد تا جایی که امروز در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، دستمزد ۶ میلیون تومانی، تنها کمتر از ۱۰ روز هزینه‌های اساسی یک خانوار را تامین می‌کند.

در عین حال آخرین رقم سبد معیشت که از سوی کمیته مزد برای سال ۱۴۰۲ اعلام شد رقم ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود که کارگران این رقم را قبول نکردند و رقم پیشنهادی خود برای کمیته مزد را ۱۷ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۱۶۰ تومان اعلام کردند که این رقم هم مورد قبول واقع نشد.

دستمزد کارگران در سال گذشته ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد و برای سال ۱۴۰۰ نیز ۳درصد رشد داشت و حال وزیر کار در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده که حداقل حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۲ باید به اندازه حقوق کارمندان یعنی به اندازه ۲۰ درصد افزایش داشته باشد، یعنی ۳۰ درصد کمتر از نرخ تورم کنونی.

اظهارنظر رییس کل سابق بانک مرکزی

روز‌های پایانی آذر ماه امسال بود که علی صالح‌آبادی، رییس کل سابق بانک مرکزی در اظهاراتی صریح، رقم افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۱ را «عجیب و غریب» خواند و گفت که «قطعا برای سال ۱۴۰۲، چنین اتفاقی نمی‌افتد.» استدلال رییس کل سابق بانک مرکزی نیز این بود که «درصد افزایش دستمزد آن‌قدر زیاد بوده که روی تورم امسال تاثیر گذاشته است.» هر چند این اظهارات او به سرعت توسط فعالان کارگری و حتی برخی اقتصاددانان رد شد و بسیاری به این موضوع انتقاد‌های شدیدی وارد کردند.

اما دلیل اصلی مقاومت برای افزایش دستمزد‌ها به میزان بیش از ۲۰ درصد این است که دولت معتقد است افزایش دستمزد‌ها منجر به رشد تورم خواهد شد که در مقابل کارگران این موضوع را رد کرده و می‌گویند افزایش دستمزد‌ها ارتباطی با رشد تورم ندارد. رابطه بین میزان رشد دستمزد‌ها و رشد قیمت‌ها در چند سال اخیر، یکی از موضوعات مورد بحث و چالش برانگیز میان سیاست‌گذاران، مدیران و نیروی کار بوده است. چالش میان کارگران و کارفرمایان درخصوص تعیین سقف دستمزد‌ها هر سال تازه می‌شود. نتیجه این مجادله این است که کارگران متقاضی افزایش حداقل دستمزد به میزان تورم هستند و کارفرمایان بر افزایش حقوق و دستمزد براساس بهره وری تاکید دارند. از سوی دیگر، دولت‌ها همواره نگران آثار افزایش دستمزد هستند.

در نگاه دولت‌ها و مدیران بنگاه‌ها، تورم حداقل دستمزد می‌تواند به تورم قیمت‌ها منجر شود و از این طریق به نرخ ارز، ثبات اقتصادی و رقابت‌پذیری صادرات ضربه بزند. هزینه نیروی کار بخش زیادی از هزینه‌های تولید را شامل می‌شود و افزایش دستمزد به بنگاه‌ها فشار زیادی می‌آورد. بنگاه‌ها برای بی‌اثر کردن این افزایش هزینه، مجبور به بالا بردن قیمت محصول نهایی خود هستند.

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در واکنش به تاثیر افزایش دستمزد‌ها روی نرخ تورم به «اعتماد» گفت: این موضوع نیازمند تحلیل است و باید بررسی شود که افزایش دستمزد‌ها روی کدام بخش از واحد‌های اقتصادی اثرگذار است؛ چراکه به نظر می‌رسد افزایش دستمزد‌ها بر هزینه تولید واحد‌های بسیار بزرگ که درآمد‌های بالایی هم دارند تاثیر چندانی ندارد، اما در مورد بنگاه‌های کوچک قضیه کمی فرق می‌کند.

او ادامه داد: به دلیل بی‌تدبیری‌ها و موانعی که در بنگاه‌های کوچک و متوسط وجود دارد و افزایش نرخ مالیات و بیمه و... این قبیل از بنگاه‌ها معمولا در زیان قرار می‌گیرند و هرگونه افزایش هزینه تولید ممکن است این گروه از تولیدکنندگان را دچار لطمه کند؛ اما این مساله به معنای آن نیست که دستمزد‌ها که فاصله زیادی هم با نرخ تورم دارند را نباید افزایش داد.

عدم افزایش دستمزد، بهره‌وری را کاهش می‌دهد

افقه تصریح کرد: هر چند گفته می‌شود با افزایش دستمزد ممکن است هزینه‌های تولید بنگاه‌های کوچک و متوسط افزایش یابد، اما عدم افزایش دستمزد‌ها متناسب با نرخ تورم هم کاهش بهره‌وری را به دنبال دارد و منجر به نارضایتی کارکنان می‌شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بنابراین افزایش دستمزد‌ها باید متناسب با نرخ تورم برای طبقه کارگر صورت پذیرد و دولت هم نباید روی درصد‌های پایین افزایش دستمزد‌ها اصراری داشته باشد، چراکه دولت بودجه خود را معادل نرخ تورم افزایش داده، اما موضوع دستمزد که به معیشت و توده مردم مرتبط است را به افزایش تورم ربط می‌دهد و تنها خواستار افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی دستمزد‌ها برای سال ۱۴۰۲ است.

رشد دستمزد معادل نرخ تورم نبود

افقه ادامه داد: آنچه ضرورت دارد تا دولت برای افزایش تولید انجام دهد این است که در کنار افزایش متناسب دستمزدها، فشار‌ها و مزاحمت‌ها برای بخش تولید را کم کند یا اینکه یارانه‌هایی را به بخش تولید اختصاص دهد تا بنگاه‌های کوچک و متوسط دچار لطمه‌های بیشتری نشوند. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته (به جز سال ۱۴۰۱) نیز افزایش دستمزد معادل با نرخ تورم نبود، به خصوص اینکه در سه، چهار سال اخیر که با تشدید تحریم‌ها مواجه شدیم و رشد تورم به صورت روزانه رخ داد، میزان دستمزد‌ها تغییری نکرد.

اهمال‌کاری، تبعات سیاسی و تنش‌های اجتماعی به دنبال دارد

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: در صورتی که این سیاست‌ها در مورد افزایش محدود دستمزد‌ها ادامه پیدا کند و هرگونه اهمال‌کاری تبعات سیاسی و تنش‌های اجتماعی زیادی به دنبال دارد. افقه در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش دستمزد منجر به تورم انتظاری شده و صاحبان کار و سرمایه هم با افزایش دستمزد‌ها قیمت کالاهای‌شان را افزایش خواهند داد؟ گفت: افزایش دستمزد طبقات پایین جامعه، (دهک‌های ۵ به پایین و کارگران) تقاضا برای کالا‌های ساخت داخل و بادوامی که عمدتا تولید داخل هستند و کمتر هم از مواد اولیه وارداتی در آن‌ها استفاده می‌شود را بالا برده و رکودی که در این کارخانه‌ها هست را از بین می‌برد و باعث رونق شان نیز خواهد شد.

از طرف دیگر اگر دستمزد طبقات مرفه جامعه افزایش پیدا کند به دلیل اینکه این افراد متقاضی کالا‌های وارداتی هستند ممکن است تورم افزایش یابد؛ اما با توجه به شرایط رکودی کنونی، افزایش دستمزد طبقات متوسط به پایین جامعه باعث افزایش تقاضا و رونق صنایع و تولیدات داخلی خواهد شد.

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • ناشناس
    1

    آدم سير از گرسنه خبري نداره!!

  • ناشناس
    36

    افزایش دستمزد کارگران روی خیلی موارد تأثیر مستقیم دارد از جمله افزایش پردااخت حق بیمه، افزایش نرخ کالاها و خدمات ناشی از افزایش دستمزد نیروی انسانی

    نظرات شما -
    • 0

      بخور بخور تندتند بخور !!!! مواظب باش خفه نشی زیاد خوردن آخرش یا خفگیه یا ترکیدن

  • کوروش
    2

    کارگر ها هم برای سرمایه دارها مفتی کار نکنن.حالا که حرف زورگویی هست کارگر هم زیر بار حرف زور نرن.چطور سود و منفعت کار فرما مهمه اما فقط زورتون به کارگر میرسه.این چرخه معیوب زورگویی بعیده به جایی برسه.حکومت میگه کارگر هر سال سختی بکشه چون تحریم هستیم.اون موقع که تحریم هم نبودیم همین اش و کاسه بود.کارگری یعنی برده داری نوین

  • ناشناس
    1

    چیزی که بسیار واضحه اینه که یه کارگر با حقوقی که تو این مملکت میگیره نه میتونه خونه دار بشه، نه میتونه ماشین بخره، نه میتونه زندگی تشکیل بده، نه میتونه یه زندگی مجردی معمولی داشته باشه و هزار نه دیگه

    تو این مملکت یه شبه قیمت خودرو 100 میلیون تومن تغییر میکنه، قیمت مایحتاج معمولی زندگی در طول سال بدون حد و نصاب میره بالا و .... اینا همه به چندرغاز دست مزد کارگر مربوط میشه؟!!!!
    در مملکت ما کارگری یه جور برده داری محسوب میشه، همه حوزه های اقتصادی رو که نگاه میکینی دولت وا داده تا به کارگر و تامین اجتماعی میرسه شیر میشه یاد مدیریت میوفته
    و.....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      خانه دار شدن دیگر برای خیلی ها تمام شد! الآن تاجر نمی تواند خانه دار شود چه رسد به کارگر!

  • ناشناس
    1

    مفهوم اصلی این نوع تصمیمات اینست که طبقات کارگری و بازنشستگان ان یا باید خلاف کنند یا قید زندگی کردن را بزنند و بهایش را بپردازند یا تولید داخلی از بین برود و یا تصمیم گیران پیه جبر تاریخی و هولناک تصمیمات خود را بپذیرند و منتظر وقوع آن باشند....

  • ناشناس
    2

    تا وقتی که کارگران و نمایندگانشان خواسته های قانونیشان را به جای مطالبه گدایی میکنند اوضاع همینست هیچ جامعه ای بدون تامین خواسته های قانونی کارگران و بازنشستگان بر قرار نمیماند...

  • برسام
    1

    کارگر هم حق زندگی داره نه زنده ماندن

  • ناشناس
    1

    حقوق کارگری حداقل با این تورم باید حدود 45 درصد افزایش داشته باشد .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      در صد را فراموش کنید اینها فقط ارقام دهان پرکن هستند طبق قانون باید سبد معیشت ملاک باشد اگر اینجا قانون را دور بزنند یعنی همه جا میتوان قانون را دور زد اقایان مدعی عدالت حتی با پلکانی کردن افزایشها مخالفت فرمودند تا مبادا به حقوقهای نجومیشان لطمه ای وارد شود....

    • ناشناس
      29

      اگر دستمزد کارگران حداقل بگیر در سال آینده ۴۵٪ افزایش پیدا کند باید سال آینده منتظر تورم حداقل ۱۰۰ درصدی باشیم! هر چه قدر دستمزد کارگران افزایش پیدا کند تورم عمومی دو برابر خواهد شد.

  • حامد
    1

    حقوق کارمند و کارگر بلاخص کارمندان رو افزایش درست و درمون کنید، مهم نیست قیمت همه اقلام رو افزایش بدین نه اینکه افزایش اقلام ۲۰۰ برابر رشد داشته باشه و حقوق کارمند سالانه یکبار فقط فقط ۲۰ درصد .اونم با منت که نکنه بشه ۲۱ درصد ایجاد تورم کنه !!!؟؟؟؟!! انصافه

  • پاسخ به علی
    8

    کارمندان بی نوا فقط بیست درصد بازم کارگران کسایی رو دارن که برای حق و حقوقشون به اندازه تورم جاری مملکت چانه زنی کنند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      کارمندان سالی 3بار حقوقشون زیاد میشه هرکدوم20درصد حقوق کارگر فقط یک بار زیاد میشه کارمندان مفت خور 8ساعت سرکارن با حقوق گزاف وامتیاز زیاد همشونم با پارتی رفتن

    • 0

      مزایایی که کارمندان دارند حقوقشونو اینقدر میبره بالا که نیاز به درصد نباشه
      حاضرم فیش حقوقمو باهات عوض کنم

  • ناشناس
    1

    واقعا چرا افزایش حقوق تو جناب بیا تورم را درست کن ارزش پول را بالاببر مردم را سرکار نزارید مثلا کارگر اگر ۵ میلیون بگیره ۲۴ درصد میشه ۶۲۰۰میلیون رفتی باز ار یه کفش خریدی یه کیلو گوشت و یک گیلو مرغ کلا میشه ۷۰۰تومن حالا روغن برنج میوه و سبزی ووو وبعد خرج دکتر آخه

  • ناشناس
    1

    افزایش حقوق چه 0% یا 45% یا 50% یا 100% افزایش داشته باشد سال بعد بدتر از امسال تورم ٢٠٠ درصدی داریم . همین امسال کی فکرش و میکرد برنج ١٤٠٠٠٠ تومان و گوشت ٤٥٠٠٠٠ هزار تومانی
    و یا اصلا مهم نیست اصلا گوشت و مرغ و آجیل نمی خوریم ولی لباس بچه و یا اجاره خانه و خورد و خوراک معمولی چی? تا چه اندازه شرمنده زن و بچه ها بشیم

  • ناشناس
    1

    اگه خودشون به اندازه ای دزدی کنن که یه چیزی ته خزانه بماند( انتظارنداریم کلاازدزدی دست بکشن) دستمزدکارگر۳۰۰۰برابرهم بشه تاثیرچندانی درآورم ندارد

  • کارگربدبخت
    1

    جالبه اندازه یه قطره از آب دریا حقوق میدن بعد مالیاتشم برمیدارن اینا کجای دلم بزارم....

  • به دولت
    2

    شما اجازه ندید تورم رشد کنه و حقوقم اصلا اضافه نکنید
    میخواید تورم صددرصد هرسال رشد کنه و حقوق اضافه نشه؟
    امسال که تورم چهارصددرصد بود،حقوقها هم باید چهارصد درصد اضافه بشه نه بیست درصد
    خوب مردم مریض میشن اینج.ری،میوه نخورن،گوشت نخورن،برنج نخورن،بیشترم باید کارکنن و کمتر درامد داشته باشن
    اینجوزی که نمیشه

  • shahram
    0

    دولت عرضه ندارد قیمتها را کنترل کند هی فتوا صادر میکند که افزایش حقوق باعث تورم می شود.
    این سخنان حکیمانه برای کشوری است که تورمش صفر است و قیمتها سالیان سال است که ثبات دارد و دولتش هم جربزه .
    هم قیمتها را بالا میبرید و هم برای افزایش حقوقها مقاومت میکنید خدا سلامتی بدهد انشااله

  • ناشناس
    1

    کارگر از صبح تا شب جون می کنه سرما گرما تعطیلی نداره ، کارمند که همیشه یاتعطیلن ، یا ساعت کاریشون کمه، تازه تروتمیز میرن میان والا وضعشان از کارگر خیلی بهتره

  • ناشناس
    0

    ماشین قراره هفتاد درصد گران بشه کرایه ۲۵ درصد اضافه شده ، هر روز اجناس بالا میره حقوق سالی یکبار اضافه بشه باعث تورم میشه اونم ناچیز ، نکنه هر روز گرامی باعثش اضافه شدن جقوق کار بوده ، چیزی بگین باعقل چور دربیاد

  • ناشناس
    3

    اگر تورم و گرانی در کشور مهارشود،دیگرنیازی به افزایش حقوق نیست،

  • 🐜
    0

    نگید کارگربگیدبرده داری

  • حبیب الله سعیدیان
    0

    باسلام خدمت شما، یعنی کارگران بیچاره با این اوضاع خدایی چقدر باید شرمنده زن و بچه‌ها باشه، آقا یان خودشان چندین کارخانه وهزاران کارگر دارن. خوب طبیعی هست که بر خودشان نمیخوان هزینه بذارین والا مگه همین ها خودشون در این جامعه زندگی نمیکنن ویا ازاوضاع لحظه بالا رفتن اجناس خبر ندارن و از طرفی کارمندان هم مشکل دارن ولی چه در دولت قبل اونا طبق لایحه خدمات کشوری و باز همین سال هم چندین بار حقوق کارمندان دولت افزایش یافت ولی کارگر بدبخت چی تازه تو بیشتر شرکت‌های دولتی و خصولتی لیست بیمه کارمند ارسال میشه میشه و عیدی هم کارگری نیست کارمند ی پرداخت میشه ودیگه قانون حمایت از خانواده رو دیگه کجای دلمون بگذاریم یعنی عدالت کجاست، چقدر دلمون به سید مظلوم ینی خوش بود، واقعا جامعه کارگر ی شایسته این نیست بخدا

  • باجولوند
    0

    حرف زیاده اما حقیر بعنوان یه کارگر با پانزده سال کارگری نمیدونم نماینده کارگریه کیه کجاست کی انتخابش کرده حقوقش کی میده؟همه داستان الکیه زرگریه کشکیه تا زمانی که ماها دارای صنفی قوی نباشیم این مزدوران همه بلای سرمان میاورند حالا هی بشینیم آه و ناله کنیم چه حاصل؟معلمهابااینکه یک صدم کارگربهشون فشارنمیاد هرروزاعتراض دارن اماماکارگرهاچی؟ازبس که .....آگاه باشین آگاه فکری حرکتی...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها