در هنگام خرید تصفیه آب و فیلترها به چه نکاتی توجه کنیم؟

تصفیه آب با استفاده از فیلترها، مواد شیمیایی و روش های مختلف قابل انجام است. هر کدام از فیلترها و روش های فیلتراسیون در تصفیه آب نقش مشخصی برای حذف نوعی از آلاینده دارند.

در هنگام خرید تصفیه آب و فیلترها به چه نکاتی توجه کنیم؟

خرید فیلترهای تصفیه آب باید با توجه نیاز مصرف کننده، میزان و نوع آلاینده های آب ورودی و ... انجام شود. 

علاوه بر این که فیلترهای مختلف هر کدام وظیفه مشخصی برای حذف نوعی از آلاینده های آب را دارند، برندهای مختلف فیلترهای تصفیه آب نیز می توانند کیفیت های کمی متفاوت را در آب تولید شده از دستگاه ایجاد کنند. فیلتر آب برای تصفیه آب در انواع مختلف تولید شده است تا پاسخگوی نیاز آب تصفیه شده برای کاربردهای مختلف باشد.

برای خرید دستگاه تصفیه آب و هم چنین فیلترهای آن باید نکاتی را در نظر داشته باشید، که مهم ترین آنها شامل موارد زیر می شوند:

1- دستگاه و فیلترها باید متناسب با نیاز و میزان آب مورد نیاز تصفیه شده در شبانه روز خریداری شوند.

2- تعداد فیلترهای استفاده شده در دستگاه به نوع و میزان آلاینده های آب بستگی دارد.

3- برند دستگاه و فیلترها نیز نباید ملاک اصلی برای خرید باشد، اما می توان آن را به عنوان یکی از معیارهای انتخاب دستگاه و فیلترهای مناسب در نظر گرفت.

4- قیمت دستگاه و فیلترها نیز نباید دلیل اصلی شما برای انتخاب دستگاه و فیلترهای آن باشد، اما به عنوان یکی از معیارهای انتخاب می تواند در نظر گرفته شود.

5- تعداد بیش تر و یا کمتر فیلترها نشان دهنده کیفیت بالاتر و یا پائین تر عملکرد دستگاه در تصفیه آب نیست. هر دستگاهی برای برآورده کردن نیاز نوع مشخصی از کاربردها و با تعداد مشخصی از فیلترها طراحی می شود.

دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب متشکل از فیلترها، شاسی و دیگر قطعات مانند پمپ، هوزینگ ها، اتصالات، فشارسنج و ... می باشد. در دستگاه تصفیه آب می توان با توجه به نیاز و نوع کاربرد و هم چنین نوع آلاینده های آب از فیلترهای مختلف استفاده کرد.

دستگاه تصفیه آب خانگی معمولا از ساده ترین شکل 6 مرحله ای تا دستگاه های 10 مرحله ای را شامل می شود. فیلترهای پیش تصفیه و ممبران در دستگاه های تصفیه آب خانگی وظیفه از بین بردن آلاینده ها و دیگر فیلترها وظیفه اضافه کردن مواد معدنی مفید و ضروری بدن به آب را بر عهده دارند.

در دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی نیز عملکرد فیلترها مانند تصفیه آب خانگی است، با این تفاوت که سایز و ظرفیت بالاتری برای از بین بردن آلاینده های آب دارند. 

اما در دستگاه تصفیه آب صنعتی عملکرد و مراحل فیلتراسیون به طور کلی متفاوت است. در این دستگاه ها از فیلترهای متنوع و بیش تری استفاده می شود که، قابلیت از بین بردن نمک ها و املاح بالای آب را داشته باشند. دستگاه های تصفیه آب صنعتی ظرفیت های مختلفی دارند و مطابق با نیاز مشتری و توسط طراح سیستم طراحی و تولید می شوند.

دستگاه های تصفیه آب در مقیاس های مختلف از تجهیزات، فیلترها و قطعات متفاوتی تشکیل شده اند. از مهم ترین فیلترها می توان به فیلتر ممبران و از تجهیزات مهم تصفیه آب می توان به فیلتر UV اشاره کرد. 

فیلتر ممبران تصفیه آب

فیلتر ممبران تصفیه آب مهم ترین فیلتر در دستگاه تصفیه آب است. این فیلتر نقش اصلی در فرایند فیلتراسیون را بر عهده دارد. فیلتر ممبران از غشای نیمه تراوا تشکیل شده است که، دارای منافذی با قطر 0.0001 میکرون می باشند. اندازه ذرات منافذ لایه های غشای نیمه تراوای ممبران باعث می شود تنها مولکول آب اجازه عبور از آن را داشته باشد. به این ترتیب بیش از 98% از آلاینده های آب از آن حذف می شوند. 

در دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای ممبران 50 و 75 گالن استفاده می شود. فیلترهای ممبران 100 و 400 گالن که با عنوان فیلتر ممبران نیمه صنعتی نیز شناخته می شوند در دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی برای تصفیه آب کاربرد دارند.

در مقیاس دستگاه های تصفیه آب صنعتی از فیلترهای ممبران 4 و 8 اینچ صنعتی با توجه به ظرفیت دستگاه استفاده می شود.

سایر تجهیزات تصفیه آب

درست است که فیلتر ممبران مهم ترین وظیفه در فرایند فیلتراسیون آب را بر عهده دارد، اما به تنهایی نمی تواند کلیه آلاینده های آب را از بین ببرد. فیلتر ممبران در کنار بقیه فیلترهای دستگاه آبی با خلوص حدود 99% را تولید می کند.

یکی از تجهیزات تصفیه آب در دستگاه های تصفیه آب در مقیاس مختلف، فیلترهای یو وی هستند. در محفظه فیلتر UV از لامپ یو وی استفاده می شود. لامپ UV با تولید اشعه فرابنفش باعث تخریب DNA میکروارگانیسم ها شده و آنها را از بین می برد. در بخش پس تصفیه دستگاه یعنی بعد از فیلتر ممبران از فیلتر یو وی تصفیه آب برای از بین بردن میکرو ارگانیسم ها و عوامل میکروبی آب استفاده می شود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • شیخ حسن حاجی حسین
    0

    ای کاش یه دستگاهی میساختین برای تصویه مسعولین که بی سواد بجای باسواد سرکارنرود وسلام علیکم ..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها